Annons

vilken kamera borde jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

_idaa

Medlem
Usch, har sån beslutsångest. KAn inte riktigt så mycket om utrustningen som jag önskat, så ber er om råd, vad jag har läst verkar ni veta vad ni snackar om :)

Ska börja foto-utbildning nu i slutet av augusti, så har tänkt mig att införskaffa en schysst systemkamera tills dess, i budgetklassen eller vad det kallas.
vad tror ni om att köpa:
http://www.scandinavianphoto.se/?503253

och köpa till detta objektivet:
http://www.scandinavianphoto.se/?36271

+ ett 2 gbs minneskort. Eller ska jag välja till ett annat objektiv till d70s?

Eller ska jag satsa på Canons kit:
http://www.scandinavianphoto.se/?504124

Eller en Pentax K100d kit:
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?514402

Kommer använda kameran i skolan, fotouppgifter som kan variera av alla slag, och självklart privat. Natur, mackro, människor.. ja, vill ha en kamera som fungerar till det mesta.

SKulle uppskatta enormt om ni tog er tid och hjälpte mig lite, dela med er åsikter och erfarenheter kanske? tack på förhand!

(jag vet att dessa kameror finns billigare på andra stället, grejen med att jag ska handla på ScandinavianPhoto för att jag har rabatt där genom skolan.)

Pentax har bra pris med dubbel kit, sedan
fins Olympus E-500 med dubbel kit för ca 7000-
8000kr som är oxå bra.

Jag har testat K100D och det är en välbyggd kamera som har de flesta funktioner man kan behöva. Bildstbiliseringen är så klart en stor fördel.

Om du skulle vilja köpa till mer optik så ligger Pentax långt framme med nyutvecklade bra och prisvärda linser för aps-c formatet.

chralm skrev:
Testa dessa i handen och ta den som du trivs med egonomiskt.

Så brukar många säga men jag tycker nog att det är att förenkla väl mycket. Man bör nog även väga in vad kameran kan, hur optikutbudet ser ut, prisbilden mm.

Kameran är ett rätt så komplicerat verktyg och det tar lite tid innan man lärt sig var och hur man når alla reglage och alla funktioner. Knappast något man gör i fotoaffären.

Jag rekomenderar Canon.

Du fåren förbaksat bra kamera.

Du får tillgång till Canons enorma objektivutbud, både nya och begagnade, vilket borde vara synnerligen viktigt när man köper en systemkamera.

Kalle_B skrev:
Jag rekomenderar Canon.

Du fåren förbaksat bra kamera.

visst är den det men du får sämre sökare, ingen spotmätning, inget ISO 3200 och ingen bildstabilisering.

Vill man sedan köpa till tex en 50/1,4 glugg så kostar den 3.700 medans Pentax motsvarighet kostar 2.300.

Bättre seriebildsprestanda har den dock och två till mp.

Så du menar att en köpare skall bortse från detaljer som att Nikons 14/2,8 är 13.000 kr dyrare än Pentaxlinsen? Eller att 12-24 ligger 4.000 högre?

Det är trots allt ett kamerasystem vi föreslår här och inte ylletröja.

Men om du tror att du behöver den snabbaste kameran så är Nikon det bästa valet.

Eftersom det är en fotoutbildning som är en anleding till kameraköpet så undrar jag om skolan ställt några krav på vilken typ av objektiv ni skall ha och blixt?

Man kan ju tänka sig en jel del andra objektivkombinationer med både fasta linser och bättre macroojektiv. En annan fråga, vad får det kosta?

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för alla svar! Skönt att kunna få andra synvinklar på saken, och lite ren fakta om diverse kameror. Innan var jag nästan fast vid att köpa Nikon D70s, men nu lutar det åt pentaxen. Men ska gå och känna på dom, OCH väga in funktionerna när jag ska köpa. Kom gärna in med fler synpunkter.

Ida

En lite dyrare men vassare objektivkombination som jag kanske skulle valt själv att starta med vore Sigma 17-70/2.8-4.5 Macro som täcker ett stort område men ändå har bra optiska prestanda. Macrofunktionen är riktigt skaplig och linsen har även mycket bra närgäns i vidvinkelläget. Bildstabilisering i kombination med macrofoto är ju ocskå toppen.

Komplettera med ett fast 50mm/1.4 så har du också en ljusstark lins med kort skärpejup och underbar bokhe, utmärkt för tex porträttfoto.

tack så jättemycket Patrick, Det där fasta objektivet(50mm/1.4), var hittar du det? letat, men hittar det inte. är det ett sigma-objektiv med?

Patrick har gett dig många bra råd. En stor fördel med Pentax är att du kan använda alla gamla manuella objektiv som har k-mount och det finns många fina att köpa begagnat för låga priser. Själv använder jag ofta ett manuellt 50mm 1.7 med fantastisk skärpa som jag köpte för under 300 kr. Lycka till med köpet.

tack så mycket för länken. fungerar det objektivet på distans med? t ex om jag är på konsert, och vill få bra bilder och kanske inte lyckas tränga mig längst fram?

oj, det var ju riktigt billigt Eddie. Funkar ALLA gamla pentax-objektiv till Pentax?

Senast ändrad:
_idaa skrev:
tack så mycket för länken patrick. fungerar det objektivet på distans med? t ex om jag är på konsert, och vill få bra bilder och kanske inte lyckas tränga mig längst fram?

oj, det var ju riktigt billigt Eddie. Funkar ALLA gamla pentax-objektiv till Pentax?

50mm 1.4 fungerar på en konsert, men vill du ta närbilder kan det bli svårt om du inte står precis vid scenen, för konsertfoto är det nog lättast att skaffa ett objektiv i 70-200-området ungefär.

Kan hända att jag minns fel, men det finns några jättejättejättegamla pentax-objektiv som man inte kan använda, men nästan alla fungerar (även mellanformatsobjektiv).

Har ingen direkt erfarenhet av konserfoto men skulle tro som Anders är inne på en telezoom på tex 70-200mm. Helst skall den väl också vara ljusstark (f2,8) men kostar då runt 8-10.000.

Pentax kommer senare i höst med ett 50-135/2,8 som kanske också kan vara ett alternativ och rimligen så blir den billigare än 70-200 alternativet.

jag tycker du borde satsa på cononhuset med ett baterigrepp och tamarons 28-70 2,8. det kommer man långt med.

ANNONS
Götaplatsens Foto