Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera för film+stillbild max 15000?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiKeMaN

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag en Nikon D90 som jag är ganska nöjd med. Använt den en del på jobbet och har märkt fler och fler grejor jag är missnöjd med på min D90.

Här är vad jag saknar:
FullHD
Snabb Autofokus vid filmning
Vinklingsbar skärm
Extern Micingång

Det är väl typ det som jag kommer på just nu. Så vad ska jag köpa för kamera för max 15-18000.- till jobbet (inkl objektiv!) som passar bra för lite filmning och fotografering?
Jag har kikat på Canon 70D och Nikon D7200... Har dessa en bra autofokus vid filmning?

Andra tips och råd mottages tacksamt.
 
Du lär nog få mer utförliga svar än detta snart, men så länge: 70D med STM-glugg av något slag är väl en av de bättre kombinationerna för film med AF. Nikonen kommer inte upp i samma AF-prestanda vid filmning. Sen finns väl också nån micro 4/3 som är bra att filma med....
 
Förmodligen

Enligt vad jag kan läsa mig till (Kan ju ha missförstått) så kommer nikonkameran inte i närheten av AF-prestanda vid filmning jämfört med 70D. Någon med nikonkameran kan säkert berätta mer hur följande AF vid filmning funkar (Har den följande AF vid filmning överhuvudtaget?). 70D har en makalös följande AF vid filmning jämfört med andra systemkameror jag haft och testat.
 
Ingen erfarenhet av den, men som jag förstår av recensioner och bilder/filmer, verkar Panasonic Lumix DMC-GH4 vara ett av de bättre alternativen i prisklassen just nu.
 
Ahh visste att det fanns någon ordentlig fördel med 70D kontra Nikons D7200. Och det är alltså följande autofokusen. Någon som kan svara på hur den fungerar på Nikon??

Har GH4 denna funktion?
 
Ahh visste att det fanns någon ordentlig fördel med 70D kontra Nikons D7200. Och det är alltså följande autofokusen. Någon som kan svara på hur den fungerar på Nikon??

Har GH4 denna funktion?

GH4'an är en spegellöskamera och då det kommer till filmkapaciteterna tror jag man ska vara försiktig att jämföra med SLR-kameror. Om du är väldigt osäker på tekniken bakom antar jag att du inte håller på med produktion för kund. Är videofunktionerna av väldigt stor vikt för dig har jag svårt se något som kan matcha GH4'an i samma prisintervall.

Rekommenderar genomläsning av dessa två

http://www.lensrentals.com/blog/2010/07/how-autofocus-often-works (många kommentarer väl värda ta del av)
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gh4/
 
Du vill ha en kamera som är bra till såväl stillbild som videofilming, men det framgår inte ifall du lägger större vikt vid den ena funktionen. Video resp. stillbildsfotografering ställer olika krav på olika egenskaper, varför man i princip har att välja kameror som har stillbild som grund men även klarar video, resp. kameror som är mera avpassade för video men inte är så mycket att hurra för när det gäller stillbild. Den enda kamera som f.n. kan ge toppkvalitet inom båda segmenten är Sony A7s, skulle jag säga.

De flesta DSLR-kameror har möjlighet till videofilmning, men nästan inga har möjlighet till följande AF under videofilmning (ifall de har någon AF överhuvudtaget i denna mode). Canon 70D har som bekant "Dual Pixel AF", men min (i och för sig begränsade) erfarenhet av denna är man inte ens med bästa vilja i världen kan säga att den ger snabb AF vid filmning. Skärpan "pumpar" även vid följning av en långsamt gående person (vid inomhusbelysning). Och för att det ska bli något med AF:en under filmning alls, så behöver man köra med STM-objektiv (finns f.n. 6-7 st).

De enda stillbildskameror som klarar snabb AF även under videofilmning är Sonys SLT-kameror. Där har problemet snarare varit att AF:en ibland har varit för snabb - det är inte alltid det man vill ha vid filmning. Detta är fixat i Sony A77 II, där man kan välja mellan flera olika AF-hastighter vid filmning.

Det finns ingen kamera som kan konkurrera med A77 II i sitt prisintervall (och en bra bit över). En kamera som inte så många har erfarenhet av, och som därmed har blivit rejält underskattad. Den har bl.a. en suverän EVF, där man ser mycket bra hur bilden blir när det gäller exponering, vitbalans etc. redan INNAN man knäpper av.

När det gäller AF (för stillbild) är dess enda konkurrent Canon 7D Mk II, men den senare kommer att spräcka din budget. Dessutom är den inte riktigt lika snabb (7D Mk II 10 b/s, A77 II 12 b/s). OK, de båda värstingkamerorna 1D X och D4s har förstås AF i toppklass (för stillbildsfoto), men kostar 6 gånger så mycket som A77 II.

GH4 är som sagt en spegellös kamera, och där har man lagt krutet på videofilmning. För stillbildsfotografering är den däremot inte överdrivet imponerande. Jämfört med A77 II har den hälften så stor sensor, kontinuerlig AF är inte lika snabb och EVF:en är inte lika bra. Dessutom är den betydligt dyrare. Dess EVF visar en annan färgbalans än vad bilderna sedan kommer ut med (70D har ingen EVF alls).

Det är kampanj på Sony A77 II, som man f.n. får inkl. 16-50/2,8 SSM-objektivet för 13 papp. Detta är ett mycket bra objektiv, minst lika bra som Nikons motsvarande, som kostar 12 papp (utan kamera). Finns idag ingenting på fotomarknaden som ger i närheten av så mycket "pang för pengarna" som A77 II-combon.
 
Ahh visste att det fanns någon ordentlig fördel med 70D kontra Nikons D7200. Och det är alltså följande autofokusen. Någon som kan svara på hur den fungerar på Nikon??

Har GH4 denna funktion?

Få filmfotografer använder autofokus vid filmning, du kanske slipper byta om du lär dig fokusera manuellt.
Det finns tex nästan inga proffsvideokameror med autofokus.
 
Ger du samma råd när det gäller stillbildsfotografering?

Dvs:
'Köp inte en kamera med AF, det är inte proffsigt. Lär dig att fokusera manuellt i stället.'
 
Ger du samma råd när det gäller stillbildsfotografering?

Dvs: 'Köp inte en kamera med AF, det är inte proffsigt. Lär dig att fokusera manuellt i stället.'

Försöker du vara dum, eller?
Det går inte jämföra stillbildsfotografering med video när det gäller fokusering, men om din fråga är allvarligt menad så blir svaret att jag inte ger samma råd. Autofokus för stillbild är fantastisk i de flesta fall, men när jag vill ha det riktigt rätt så ställer jag skärpan manuellt.
Jag skulle aldrig få för mig att filma med autofokus med ett undantag, min GoPro-:)
 
Ger du samma råd när det gäller stillbildsfotografering?

Dvs:
'Köp inte en kamera med AF, det är inte proffsigt. Lär dig att fokusera manuellt i stället.'

Skillnaden är att professionella stillbildsfotografer använder AF, medan videografer inte gör det i samma utsträckning ;)
 
Bra sajt för att läsa hur olika kameror fungerar för filmning: http://www.eoshd.com/ (den heter EOSHD av historiska skäl). Just nu verkar A7S, Panasonic GH4 och Nikon D750 vara favoriter.
 
Ger du samma råd när det gäller stillbildsfotografering?

Dvs:
'Köp inte en kamera med AF, det är inte proffsigt. Lär dig att fokusera manuellt i stället.'

För övrigt tycker jag att du skall undvika citattecken om du inte kan hålla dig till det som är skrivet.
Det du har citerat mig har jag inte skrivit.
 
Därför använde jag inte citattecken heller.

Jag använde apostroftecken. Används i svenskan för att beskriva innebörden av uttryck (eller enstaka ord). Var helt enkelt det enklaste och snabbaste sättet jag kom på för att få dig att tänka efter, i detta fall genom att applicera din logik på stillbildskameror. Vilket uppenbarligen inte hade någon som helst effekt.
 
Därför använde jag inte citattecken heller.

Jag använde apostroftecken. Används i svenskan för att beskriva innebörden av uttryck (eller enstaka ord). Var helt enkelt det enklaste och snabbaste sättet jag kom på för att få dig att tänka efter, i detta fall genom att applicera din logik på stillbildskameror. Vilket uppenbarligen inte hade någon som helst effekt.

Ursäkta att jag såg fel på paddan. Vilken logik är det du vill att jag skall applicera?

Min bestämda uppfattning är att video i allmänhet blir bättre med manuellt inställt avstånd (och alla andra parametrar för den delen).

Därför behöver trådskaparen inte köpa någon ny kamera av just den anledningen.

Sedan hävdar jag med bestämdhet att du har fel när du hävdar att Sony A77 är överlägsen GH4 i bildkvalitet.
Jag har förmånen att i mitt dagliga värv arbeta med Sony A7 och GH4.
Visst finns det skillnader, men i verkliga livet är den mycket mindre än vad pixelnördar vill hävda.
Många gånger irriterar jag mig på alla dessa överdrivna påståenden som ofta riktas till rena nybörjare.
Alla kameror med m43 sensor eller större ger i dag mycket bra kvalitet.
 
Ger du samma råd när det gäller stillbildsfotografering?

Dvs:
'Köp inte en kamera med AF, det är inte proffsigt. Lär dig att fokusera manuellt i stället.'

nästan alla kör manuell af på dslr för det funkar inte med af till film. Finns mängder med tillbehör för att underlätta filmandet med manuell fokus. Inom provärlden inom film så har man oftast en person som bara sköter fokuseringen. exempel på tillbehör
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003701449/focusmaker/follow-focus-system


När jag gick på min första filmkurs med dslr o ställde frågan om af så fick jag svaret att det funkar inte man använder tillbehör o kör manuell fokus. Efter några gjorda filmer så börjar man vänja sig att jobba på det sättet utan af. Många som kör film använder ljusstark manuell optik som zeiss tex.


Stillbildsfotografering där funkar oftast af men inom film med dslr så är det mf som används.
 
Du vill ha en kamera som är bra till såväl stillbild som videofilming, men det framgår inte ifall du lägger större vikt vid den ena funktionen. Video resp. stillbildsfotografering ställer olika krav på olika egenskaper, varför man i princip har att välja kameror som har stillbild som grund men även klarar video, resp. kameror som är mera avpassade för video men inte är så mycket att hurra för när det gäller stillbild. Den enda kamera som f.n. kan ge toppkvalitet inom båda segmenten är Sony A7s, skulle jag säga.

De flesta DSLR-kameror har möjlighet till videofilmning, men nästan inga har möjlighet till följande AF under videofilmning (ifall de har någon AF överhuvudtaget i denna mode). Canon 70D har som bekant "Dual Pixel AF", men min (i och för sig begränsade) erfarenhet av denna är man inte ens med bästa vilja i världen kan säga att den ger snabb AF vid filmning. Skärpan "pumpar" även vid följning av en långsamt gående person (vid inomhusbelysning). Och för att det ska bli något med AF:en under filmning alls, så behöver man köra med STM-objektiv (finns f.n. 6-7 st).

De enda stillbildskameror som klarar snabb AF även under videofilmning är Sonys SLT-kameror. Där har problemet snarare varit att AF:en ibland har varit för snabb - det är inte alltid det man vill ha vid filmning. Detta är fixat i Sony A77 II, där man kan välja mellan flera olika AF-hastighter vid filmning.

Det finns ingen kamera som kan konkurrera med A77 II i sitt prisintervall (och en bra bit över). En kamera som inte så många har erfarenhet av, och som därmed har blivit rejält underskattad. Den har bl.a. en suverän EVF, där man ser mycket bra hur bilden blir när det gäller exponering, vitbalans etc. redan INNAN man knäpper av.

När det gäller AF (för stillbild) är dess enda konkurrent Canon 7D Mk II, men den senare kommer att spräcka din budget. Dessutom är den inte riktigt lika snabb (7D Mk II 10 b/s, A77 II 12 b/s). OK, de båda värstingkamerorna 1D X och D4s har förstås AF i toppklass (för stillbildsfoto), men kostar 6 gånger så mycket som A77 II.

GH4 är som sagt en spegellös kamera, och där har man lagt krutet på videofilmning. För stillbildsfotografering är den däremot inte överdrivet imponerande. Jämfört med A77 II har den hälften så stor sensor, kontinuerlig AF är inte lika snabb och EVF:en är inte lika bra. Dessutom är den betydligt dyrare. Dess EVF visar en annan färgbalans än vad bilderna sedan kommer ut med (70D har ingen EVF alls).

Det är kampanj på Sony A77 II, som man f.n. får inkl. 16-50/2,8 SSM-objektivet för 13 papp. Detta är ett mycket bra objektiv, minst lika bra som Nikons motsvarande, som kostar 12 papp (utan kamera). Finns idag ingenting på fotomarknaden som ger i närheten av så mycket "pang för pengarna" som A77 II-combon.

GH4 tillsammans med sony A7S är bland det bättre du kan köpa om du ska filma. Har inte sett en enda som påstått att sony a77 II är vassare än GH4. Har du någon länk till ett sådant test?
 
Tack för all input i tråden!
Lite otippat så talas det väldigt lite om både Nikon och Canon och fokus (haha!) ligger mer på Panasonic och Sony.

D90n måste bytas ut då den bara filmar i 720p i vilket fall som helst.
Tar åt mig ang att använda MF istället för AF när jag filmar.

Grejen är just den att det ska gå att ta vettiga bilder också för broschyrer osv med samma kamera och det är nog lite därför jag snöat in på just Canon och Nikon tror jag.
 
Om filming är prio 1 så hade jag idag valt Samsung. Det är bästa kombinationen av stor sensor med bra egenskaper (bäst av spegellösa DX enligt dxomark) UHD och 4k filmning och bra upplösning på stillbilder. De har också mycket bra normalzoom med f2.0-2.8 och tele med f2.8. Man kan se det som 8MP med 30 bilder/sekund med mycket stor buffert.

Om du trivs bra med Nikon och vill ha tillgång till alla olika typer av objektiv skulle jag tagit en D7200 eller om budgeten är tight en D7100.
 
ANNONS