Annons

Vilken kamera. Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Luna_

Medlem
Jag har tänkt köpa en systemkamera men har lite svårt att bestämma mig.
Är en riktig nybörjare och vet inte mycket alls.:)

Det jag ska ha kameran till är främst att fota mina hundar.
Har idag en canon ixus 55(tror jag den heter...). Men vill ha en "riktig" kamera nu, att utvecka fotograferandet med.
En som ger riktigt fina bilder. Något jag speciellt är ute efter är att kunna ta fina bilder på hundarna när dom är i rörelse, springer och busar. Klara skarpa bilder.

Har blivit tipsad om nikons d50. Så den funderar jag på..
Kan inte betala mer än 6000 för kameran.

Såg att nikon kommit med en ny kamera. d40x. Vad är det för skillnader på den och d50? Vilken är bäst?
Har även kikat på d70s.

Vad tror ni? Några tips?

Vill även ha tips på vad för objektiv som är bäst för det jag ska ha kameran till.

D50

Hej! jag är amatörfotograf med samma intresse ungifär. fotar min hund väldigt mycket. Jag har D50 själv och är väldigt nöjd med den. Det är väll igentligen det enda jag kan säga. Har inte testat någon annan kamera direkt.

Men objektiven som följer med är dessvärre inte riktigt lämpade för att ta så bra bilder på sånt som rör sig upplever jag.
Så jag ska köpa mig ett objektiv med bättre ljusstyrka. o dom kostar ju minst lika mycket som kameran tyvär :(

Men annars upplever jag D50 som en fin o lätthaterlig kamera.. Kanske du ska kolla lite på d40x den har ju 10mega pixel om jag inte mins fel.

Lycka till/martin

D50

Köpte nyligen en begagnad D50 med två objektiv för 5500, objektiven är Nikon AF 18-55mm samt 55-200mm.
Måste säga att jag grymt nöjd med kameran och fyller alla krav jag som nybörjare har.

Kolla på Blocket, det finns bra erbjudande på begagnade D50 hela tiden.

Sedan ifall man vill ha lite bättre objektiv blir det ju givetvis dyrare.
Letar själv efter ett begagnat 135-400,, Sigma nu, billigaste hittills är 2600.