Annons

Vilken kamera. Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Luna_

Medlem
Jag har tänkt köpa en systemkamera men har lite svårt att bestämma mig.
Är en riktig nybörjare och vet inte mycket alls.:)

Det jag ska ha kameran till är främst att fota mina hundar.
Har idag en canon ixus 55(tror jag den heter...). Men vill ha en "riktig" kamera nu, att utvecka fotograferandet med.
En som ger riktigt fina bilder. Något jag speciellt är ute efter är att kunna ta fina bilder på hundarna när dom är i rörelse, springer och busar. Klara skarpa bilder.

Har blivit tipsad om nikons d50. Så den funderar jag på..
Kan inte betala mer än 6000 för kameran.

Såg att nikon kommit med en ny kamera. d40x. Vad är det för skillnader på den och d50? Vilken är bäst?
Har även kikat på d70s.

Vad tror ni? Några tips?

Vill även ha tips på vad för objektiv som är bäst för det jag ska ha kameran till.

D50

Hej! jag är amatörfotograf med samma intresse ungifär. fotar min hund väldigt mycket. Jag har D50 själv och är väldigt nöjd med den. Det är väll igentligen det enda jag kan säga. Har inte testat någon annan kamera direkt.

Men objektiven som följer med är dessvärre inte riktigt lämpade för att ta så bra bilder på sånt som rör sig upplever jag.
Så jag ska köpa mig ett objektiv med bättre ljusstyrka. o dom kostar ju minst lika mycket som kameran tyvär :(

Men annars upplever jag D50 som en fin o lätthaterlig kamera.. Kanske du ska kolla lite på d40x den har ju 10mega pixel om jag inte mins fel.

Lycka till/martin

D50

Köpte nyligen en begagnad D50 med två objektiv för 5500, objektiven är Nikon AF 18-55mm samt 55-200mm.
Måste säga att jag grymt nöjd med kameran och fyller alla krav jag som nybörjare har.

Kolla på Blocket, det finns bra erbjudande på begagnade D50 hela tiden.

Sedan ifall man vill ha lite bättre objektiv blir det ju givetvis dyrare.
Letar själv efter ett begagnat 135-400,, Sigma nu, billigaste hittills är 2600.

Köp D50, D40X har ju 10mp men ingen inbyggd AF utan då måste dessutom alla objektiv ha motor i sig = mkt dyrare!

Tobias

Re: D50

Tobfag skrev:

Köp D50, D40X har ju 10mp men ingen inbyggd AF utan då måste dessutom alla objektiv ha motor i sig = mkt dyrare!

Tobias

Lite fel idag eller kan vara så. Nikon lanserar fler och fler objektiv med inbyggd fokusmotor som är riktigt billiga. 18-55 mkII som är helt ok utan att vara kanon, 18-135 som är finfint, 18-70 som är en killer för sitt pris. Den nya 55-200 (tror jag) VR som är en telezoom med antiskak för 3600kr. Det du missar med D40 är den begagnade marknaden med billiga köp och hela serien av fasta objektiv.

D40 (D40X) är en kamera som är väldigt lik D50 när det gäller målgrupp. Den är dock mindre, har en mycket bättre sökare och ett annat gränssnitt som passar nybörjare bättre (förmodligen). Den största bristen är eller kan vara att den kräver objektiv med inbyggd fokusmotor om AF skall fungera. D40 har 6MP och D40X har 10MP. Skillnaden är inte så stor om du inte skriver ut större än A3. Upp till A4 märker di ingen skillnad och du skall vara riktigt duktig och då enbart med vissa motiv om du ska märka någon skillnad mellan A4 och A3

Jag skulle faktiskt rekomendera D40 (inte D40X) om du kan leva med ovanstående begränsing. En modernare kamera helt enkelt. Mindre och smidigare med en bättre sökare. D50 är jättebra likväl men den är ett par år gammal nu och det händer massor på kort tid i denna bransch.

D40X har högre upplösning, 10MP, med förmodligen mer brus. Den är otestad ännu pga att den är helt ny. Med en begränsad budget så anser jag D40 vara det bättre valet.

D70 och D70s är samma kamera som D50 men med fler möjligheter. Den vänder sig till mer avancerade användare än rena nybörjare. Därmed inte sagt att den inte fungerar till en sådan, tvärtom. Den har samma insättlingar och möjligheter som D50 men den kan mer som en mer avancerad användare kanske behöver.

För mig så är det en prisfråga. Köp den som känns bäst i handel och där du får mest för pengarna. Alla levererar bra bilder. D70 är nog bäst om du vill växa och den borde gå att hitta begagnad för en hyffsat billig peng. D40 är ny och kostar därefter. D50 kan du hitta begagnad även den och ska då vara billigare än D70.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto