Annons

Vilken kamera ska jag gå vidare med?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoevelina

Ny medlem
Hej! Har sedan ett tag tillbaka använt min trogna Sony A5000. Jag börjar snart bli sugen på något nytt. Skulle fortfarande kalla mig för nybörjare men har ändå hyfsat koll på vad gäller inställningar osv utifrån vad jag fotograferar. Jag fotar främst landskap och djur.

Vad skulle ni rekommendera vara en bra kamera att gå vidare med? Tänker främst på en sony men är öppen för andra förslag också. :)
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Det lättaste valet om du är nöjd med optik som du redan har så är det väl bara att slå till på en A6700. Dvs samma modellserie fast den du har fast uppdaterad med jättebra autofokus bland annat.

Men om du är ute efter lite mer vad gäller bildkvalitet och känsla av att faktiskt fotografera så är väl den naturliga utvecklingen fullformat. Du får ett större hus med bättre ergonomi och bättre inställningsmöjligheter. Dessutom kommer du kunna få lite mera "wow"-känsla i bilderna om du gör rätt. Sen är det ju helt avgörande vad du har för budget.

A7III kan man få för runt 10-15000 begagnat.
A7C nya säljs just nu för 19.000:-
A7IV såldes på kampanj för ca 22-24000 i somras, dyker säkert upp någon höstkampanj snart.
A7RIII/A7RIIIa kan man hitta begagnat för ca 15000, tidigare flaggskeppsmodell och i termer av bildkvalitet skiljer inte mycket från de nyaste modellerna
A7RIV kan man hitta begagnat från ca 20000 och är ett monster för landskap.

Det här är ändå rätt dyra hus och du behöver tänka att det tillkommer för optik anpassat för fullformat.

Om din budget är mer begränsad men du ändå vill tänka nytt fast mer "fotoorienterat", så kan man titta på Fujifilm. Där har du nya XT5/XH2 som bjuder på fler inställningsmöjligheter och modernare funktioner än a5000. Bra och kompakt optik som är anpassat för den mindre sensorn finns det mängder av och till bra priser. Och XT4 finns ju såklart på begagnatmarknaden.

Har du en budget på <10.000:- för både hus och optik är frågan vad du prioriterar mest, landskap och stillastående djur eller är det djur i rörelse? Det finns massor med bra DSLR, alltså spegelreflexkameror, med fullformatssensorer, för bara några tusenlappar.

Men för att sammanfatta: Gillar du ditt nuvarande hus, storlek på detta osv men vill ha fullformat. Satsa på A7C. Behöver du inte fullformat men vill ha nåt mer modernt, A6700. Vill du har lite mer inställningsmöjligheter och fullformat men vill hålla i pengarna, titta på A7III. Vill du spendera lite så är A7IV en jättekompetent och modern kamera - men invänta kanske nästa kampanj.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Man kanske inte behöver ta för stora kliv, A6400 är ju den som fick realtime autofokus först tex, en betydlig förbättring mot A5000 är det, har TS flera objektiv eller bara ett medföljande Kit objektiv, kan avgöra om annat kamera märke intresseras.
 

Brix

Aktiv medlem
Det lättaste valet om du är nöjd med optik som du redan har så är det väl bara att slå till på en A6700. Dvs samma modellserie fast den du har fast uppdaterad med jättebra autofokus bland annat.

Men om du är ute efter lite mer vad gäller bildkvalitet och känsla av att faktiskt fotografera så är väl den naturliga utvecklingen fullformat. Du får ett större hus med bättre ergonomi och bättre inställningsmöjligheter. Dessutom kommer du kunna få lite mera "wow"-känsla i bilderna om du gör rätt. Sen är det ju helt avgörande vad du har för budget.

A7III kan man få för runt 10-15000 begagnat.
A7C nya säljs just nu för 19.000:-
A7IV såldes på kampanj för ca 22-24000 i somras, dyker säkert upp någon höstkampanj snart.
A7RIII/A7RIIIa kan man hitta begagnat för ca 15000, tidigare flaggskeppsmodell och i termer av bildkvalitet skiljer inte mycket från de nyaste modellerna
A7RIV kan man hitta begagnat från ca 20000 och är ett monster för landskap.

Det här är ändå rätt dyra hus och du behöver tänka att det tillkommer för optik anpassat för fullformat.

Om din budget är mer begränsad men du ändå vill tänka nytt fast mer "fotoorienterat", så kan man titta på Fujifilm. Där har du nya XT5/XH2 som bjuder på fler inställningsmöjligheter och modernare funktioner än a5000. Bra och kompakt optik som är anpassat för den mindre sensorn finns det mängder av och till bra priser. Och XT4 finns ju såklart på begagnatmarknaden.

Har du en budget på <10.000:- för både hus och optik är frågan vad du prioriterar mest, landskap och stillastående djur eller är det djur i rörelse? Det finns massor med bra DSLR, alltså spegelreflexkameror, med fullformatssensorer, för bara några tusenlappar.

Men för att sammanfatta: Gillar du ditt nuvarande hus, storlek på detta osv men vill ha fullformat. Satsa på A7C. Behöver du inte fullformat men vill ha nåt mer modernt, A6700. Vill du har lite mer inställningsmöjligheter och fullformat men vill hålla i pengarna, titta på A7III. Vill du spendera lite så är A7IV en jättekompetent och modern kamera - men invänta kanske nästa kampanj.
Att man får mer "wow-känsla" i bilderna med FF håller jag ju inte riktigt med om. Det man främst får med större sensor är mer dynamiskt omfång, lägre brus på högre ISO samt potentiellt högre upplösning. Bortsett från dessa saker så är ju objektiv viktigare för bildkvalitén. Det som dock främst avgör om man får "wow-känsla" i bilderna eller inte är fotografen.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Hej! Har sedan ett tag tillbaka använt min trogna Sony A5000. Jag börjar snart bli sugen på något nytt. Skulle fortfarande kalla mig för nybörjare men har ändå hyfsat koll på vad gäller inställningar osv utifrån vad jag fotograferar. Jag fotar främst landskap och djur.

Vad skulle ni rekommendera vara en bra kamera att gå vidare med? Tänker främst på en sony men är öppen för andra förslag också. :)
För landskap borde din nuvarande kamera fungera någorlunda OK. Vad som möjligtvis saknas är en sökare. Då det kan vara svårt att få en vettig uppfattning om hur bilden blir om solen ligger lyserpå bildskärmen. Det här kan förstås fixas med ett stativ och ett svart skynke.

För djur skulle du ha nytta av något med snabbare bildfrekvens och snabbare autofocus. Ska du använda långa teleobjektiv är det fördel om du har en sökare som sitter i mitten på kameran och tittar ut över objektivet. Bra alternativ för djut skulle kunna vara A9 eller hellre A9 ii (bättre vädertätad) tillsammans med Sony FE 200-600. Inte direkt jättebilligt dock, så den kanske faller bort av budgetskäl.
 

fotoevelina

Ny medlem
Wow, tack för alla svar! Grymma ni är med eran kunskap.

För att svara på första frågan om varför jag vill ha nytt så är svaret så att jag kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt det är som begränsar mig men det känns som att utvecklingsmöjligheterna som finns är enorma och jag vill inte gå miste om dem. Däremot är jag ändå väldigt nöjd med min kamera, storleksmässigt och vad den ger mig så kommer inte sluta använda den förrän den slutar fungera.

Jag gillar att fota lite allt, bättre autofokus hade varit bra då jag gärna fotograferar ridsport och även hundar/katter rent allmänt. Här går det inte alltid att få dem sitta fint för att kameran ska hänga med. Inget slår vackra landskapsbilder heller för den delen men djur in action är det som är roligast.

Det jag känner lite att jag kan sakna är ett "fullutrustat" kamerahus, dvs snabbare åtkomst till inställningarna än att behöva klicka in mig i menyn hela tiden. Däremot är storleken ändå bra då den är så lätt, smidig och perfekt för resor t.ex. Så lite ett moment 22 det där.

Har aldrig ägt en FF-kamera så kan inte riktigt säga vad jag tycker om den biten.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Wow, tack för alla svar! Grymma ni är med eran kunskap.

För att svara på första frågan om varför jag vill ha nytt så är svaret så att jag kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt det är som begränsar mig men det känns som att utvecklingsmöjligheterna som finns är enorma och jag vill inte gå miste om dem. Däremot är jag ändå väldigt nöjd med min kamera, storleksmässigt och vad den ger mig så kommer inte sluta använda den förrän den slutar fungera.

Jag gillar att fota lite allt, bättre autofokus hade varit bra då jag gärna fotograferar ridsport och även hundar/katter rent allmänt. Här går det inte alltid att få dem sitta fint för att kameran ska hänga med. Inget slår vackra landskapsbilder heller för den delen men djur in action är det som är roligast.

Det jag känner lite att jag kan sakna är ett "fullutrustat" kamerahus, dvs snabbare åtkomst till inställningarna än att behöva klicka in mig i menyn hela tiden. Däremot är storleken ändå bra då den är så lätt, smidig och perfekt för resor t.ex. Så lite ett moment 22 det där.

Har aldrig ägt en FF-kamera så kan inte riktigt säga vad jag tycker om den biten.
Jag har både en Sony a6300 och en a7c... Kan säga att jag använder båda men a6300 är mest för när jag inte är så noga och bara vill ha en kamera med mig. Och till makro.
Tyvärr är det fortfarande en hel del att gå in och leta i menyn även på a7c, fast dom har åtminstone gett möjligheten att göra en egen snabblista inne på menyn. Hade jag varit dig hade jag nog kört med den nya a6700... Den verkar vara fantastisk.
 

Bengf

Aktiv medlem
Angående gräva i menyer, "så gjorde jag" med min A77 och RX100 justerade jag i jpeg-modulen under en tid i början till vad uppfattade för mig en hygglig medelväg, fanns som sagt mycket att prova sig fram med, ett bra läge var Dynamisk Range att justera i olika grader, läget kunde lätta upp skuggor på vanliga bilder. Sedan har jag kört med bländarläge A välja bländare, och Tiden hastighet hur snabbt bilden kan behöva att ha, bländarval på verkar tiden vilket man ser, och tiden påverkar bländaren, jag är i princip aldrig inne i några menyer, utan så kör jag, sommartid räcker ISO 100 väldigt långt som exempel. Autofokus trixar man med i början och man läser lite tips och trix från andra användare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har aldrig ägt en FF-kamera så kan inte riktigt säga vad jag tycker om den biten.
Fullformat ger dig oftast mindre brus i svagt ljus, och bättre dynamiskt omfång något som du skulle kunna ha nytta av om du fotograferar i mörka ridhus. Vilket gör A9 eller A9 ii till bra val. De har visserligen inte en himla massa pixlar som hade varit bra att ha om du hade velat skriva ut en meterstor landskapsbild att hänga bakom soffan. men bättre än vad du har.
Mörka ridhus fordrar dessutom ofta ljusstarka objektiv vilket gör att objektiven troligen kommer att sluka huvuddelen av din budget.
 

Bengf

Aktiv medlem
När fullformat ( FF )- även kallad småbilds kameror )-dom var rätt så dyra i början men slog igenom efter en tid, Nikons D600/D6I0 kom ut till förvånansvärt bra priser, och det var avvaktande med nya APS-C från Nikon och Canon, man undrade faktiskt under en tid om APS-C modellerna var på väg bort.

Det som blev så tacksamt var att man kunde använda lite snabbare tider och då samtidigt öka ISO för att klara många bilder, det blev större utrymme för fotografen liksom, man började att kunna köpa lite ljussvagare objektiv då tex f/2,8 med APS-C vilket var bra, motsvarade ungefär f/4,0 med FF och samtidigt var dom objektiven lättare och billigare. Dagens nya APS-C har blivit bättre med högre IS0 så det finns nog att välja i mellan nu för tiden. Sonys A5000 kom som ett mycket billigt alternativ, tar bra bilder under lugna förhållande, A6000 var annars ett tidigt lyft som sålde väldigt bra på sin tid men har blivit lite väl gammal av sig jämfört med A6400 och numera A6700.
 

Cygni

Aktiv medlem
Att man får mer "wow-känsla" i bilderna med FF håller jag ju inte riktigt med om. Det man främst får med större sensor är mer dynamiskt omfång, lägre brus på högre ISO samt potentiellt högre upplösning. Bortsett från dessa saker så är ju objektiv viktigare för bildkvalitén. Det som dock främst avgör om man får "wow-känsla" i bilderna eller inte är fotografen.
Dynamiskt omfång får du så det räcker i hans A5000.
 
ANNONS