Annons

Vilken kamera ska jag köpa? jag blir galen!

Produkter
(logga in för att koppla)

C.Brolin

Aktiv medlem
Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.
Då ska du titta på Panasonic Lumix DMC-FZ28 som tar väldigt fina bilder och är väldigt allround kamera och framför allt så pass liten och smidig att man inte drar sej för att ta med den,har dessutom hyffsad zoom.Bara att söka här på FS så hittar du många bildexempel.

// Lycka till
 

bikeman

Avslutat medlemskap
God kväll. Har idag varit på Media Markt och klämt lite. Sonys kameror kändes inte alls som jag förvänta mig.
Det lutar åt en D90 med 18-105 VR objektiv + 50/f1,8 . Även fast säljaren ville sälja på oss en D90 med 18-200 VR så kändes han riktigt kunnig och prata med.
Köp en D90 med 18-105 VR och 50/1.8, du kommer inte att ångra dig. Jag har en Nikon 18-200 VR, men idag skulle jag inte köpa en sån, hellre en 18-105 VR + 70-300 VR.

Köp D90 paketet, sen kan du senare komplettera med Nikon 70-300 VR och kanske en macroglugg, förslagsvis Tamron 90/2.8 en kanonglugg som nu vann macrotestet i senaste Digitalfoto. Sen har du ett kanonpaket att fota med som täcker det mesta.

Lycka till!

/Lasse
 

shaggy_d200

Aktiv medlem
Jag var i samma tankar som du för nåt år sen. Jag tittade och funderade, drog till butik sen för att känna och kom fram till att nikon passade bäst. Sony's kameror kändes plastiga så det föll på det. Canon 40D kändes grymt bra men läste lite om den så jag drog tillbaka öronen pga det. Det jag har märkt är att ska man köpa begagnat så verkar det som om det finns mest utbud till canon.
Många drar öronen tillbaka ang beg men jag har köpt min utr begagnad och jag är väldigt nöjd.
Köpte Nikon D200 beg + 18-200mm objektiv och är väldigt nöjd så du gör inte bort dig ifall du köper en D90.
18-200 är en bra allround glugg men du kan inte jämföra den med en 50mm/1.8 för den är bra mycket skarpare

Lycka till!
 

mufc

Medlem
Så, nu har vi köpt en D90 med 18-105 optik. Det känns riktigt bra. Nästa inköp blir ett 50/1,8 så man kan fota lite inomhus med :) kanske köper ett sådant imorgon t.om
 

Strmbrg

Aktiv medlem
Hej!

Du kan säkert fota hyfsat väl inomhus med det där objektivet som du redan har!

D90 ger jättebra bilder även på höga ISO, nämligen.

Ställ in ISO-Auto. Välj 1/40 som längsta tid och ISO 3200 som högsta ISO. Sen är det bara att plåta på!
Se till att inte zooma in för mycket om du är ostadig på handen bara.

Jag har 35/1,8 och uppskattar den främst för att den kan ge kort skärpedjup då motivet så kräver.
 

mufc

Medlem
Tjena.

Ska jag först ställa in den på iso-auto och sen på iso 3200 tex?

Vad menas med skärpedjup? :/
 

Strmbrg

Aktiv medlem
Tjena.

Ska jag först ställa in den på iso-auto och sen på iso 3200 tex?

Vad menas med skärpedjup? :/
Nu ska vi se...
Välj "Fotograferingsmenyn"-"Inställningar för ISO-känsl.".
ISO-känslighet:200 (Då kör kameran på 200 så länge det går.)
Automatisk ISO-känslighet:ON
Högsta känslighet:3200
Kortaste slutartid:1/40 (Fel översatt, det skulle stått LÄNGSTA slutartid.)

Nu kommer kameran så långt det går att undvika tider under 1/40 sek. Den höjer ISO istället så långt det går. Lite mer brus blir det, men det är inget som bruker störa.

Sätt kameran i läge P med vredet ovanpå, det kör jag med i alla fall. (Undvik Auto-läget så slipper du blixtljus.)

Litet skärpedjup betyder att det bara blir skarpt i tex ansiket då du tar ett porträtt. Bakgrunden blir snyggt diffus och det ser oftast trevligare ut i ett porträtt tex.

Stort skärpedjup betyder att du får det mesta skarpt i en bild. Bra om det finns viktiga saker både i för- och bakgrunden.

Ju större bländaröppning, desto mindre skärpedjup.
 

Therése EE

Ny medlem
Hej!

Hoppar in i den här tråden, för jag har en liknande fråga. Jag har en Nikon D80 och har kört med ett 18-135 objektiv, som är lite ljussvagt. Nu ska vi få barn och jag ville köpa ett fast objektiv så att jag kan ta bilder inomhus, framförallt på barnet, men även generella inomhusbilder i sociala sammanhang etc. Så idag har jg köpt ett Af-s 35/1.8G. Känns jättebra, men jag blev lite osäker. Blir inte bilderna lite distorderade med 35 mm, när man går för nära? Så man ser lite ut som Piff o puff i julgranen? Undviker mand et med ett 50 mm istället (som jag valde emellan). 50mm är ju sämre för andra bilder, men jag vill ju inte att närbilder på bebisen blir förvrängda... har testtagit några på pojkvännen, han tycker bilderna ser normala ut, men jag är inte helt säker...

Tacksam för råd!
Therése
 

mufc

Medlem
Skulle du vilja lägga upp exempelbilder på det för jag är på väg att köpa något av dom 2 optiken.
 

Strmbrg

Aktiv medlem
Hej!

...Så idag har jg köpt ett Af-s 35/1.8G. Känns jättebra, men jag blev lite osäker. Blir inte bilderna lite distorderade med 35 mm, när man går för nära? Så man ser lite ut som Piff o puff i julgranen? ...

Tacksam för råd!
Therése
:)

Jo, det blir ju en viss förvrängning när man plåtar stora saker på nära håll.
Däremot inte, när man plåtar en liten sak på samma avstånd som den stora. (Stor sak=litet barn, liten sak=liten fluga)

Det har att göra med att avståndsskillnaden blir stor mellan barnets näsa och dess kinder.
Man kan säga att förstoringsgraden varierar över motivet i djupled.
Avståndsskillnaden mellan ögonen och bakkroppen blir däremot i princip obefintlig för flugan på samma avstånd

Du kan sannolikt plåta barnet på bara lite längre avstånd och sedan beskära bilden något, så har du löst det problemet.
Ansiktsporträtt kanske inte blir så "naturliga i uttrycket" med en kamera tryckt upp i nyllet för övrigt.
 

Therése EE

Ny medlem
Jo, det blir ju en viss förvrängning när man plåtar stora saker på nära håll.

Tack för informationen! Jag borde ju tänkt på detta, vet ju att det blir så med zoomen jag har. Tänkte inte på det idag, och när jag berättade för säljaren att jag framförallt vill fota nya barnet, sa han inget heller. Beskära är ju alltid bra, men min självkännedom säger mig att jag inte kommer göra det särskilt ofta... så frågan är om jag inte får offra lite bredd i andra bilder och byta till 50 mm istället. En ljusstark zoom i detta spann vore ju underbart, men det kostar...

Tack igen!

Therése
 
ANNONS