Annons

Vilken kamera????

Produkter
(logga in för att koppla)

Albert

Medlem
Hej!
Hoppas att någon här kan ge mig några tips.

skall ut och resa och har kommit på att man borde skaffa en kamera.

Inser då att jag vet inte mer om kameror än vad Agda 83 år, vet om nätet.

får kosta, helst inte mer än 1500kr. smärtgränsen går vid 2000kr inte ett korvöre till. (vattentät?, stötsäker?)

Nån sa att värstingdigitalkameror inte kommer upp i mer än 30% av upplösningen för vanlig kamera. Stämmer det? (I så fall går digitalkameran bort)

APS vs vanlig film?

Prioriterar bra optik framför massa flashiga finesser, eventuellt med undantag för Zoomfunktion

Tack på förhand!
Albert

Om du drar smärtgränsen vid 2000:- så är det helt klart begagnatmarknaden du bör ge dig in på. Kanske kan du få en manuell historia med ett objektiv till det priset, kanske. OM det nu är en systemkamera du är ute efter, ska du ha en kompaktkamera får någon annan försöka ge dig ett råd :)
Nån sa att värstingdigitalkameror inte kommer upp i mer än 30% av upplösningen för vanlig kamera. Stämmer det?
Njah, dom nuvarande värstigdigitalarna ligger ganska bra sida vid sida med dom analoga kamerorna, men vid din smärtgräns på 2000:- så bör du inte ens tänka åt det hållet.

Och.. undvik APS, stor skillnad i kvalité

/Anders

Med risk för och svära i kyrkan!

Ja, det är nog en kompaktkamera jag är ute efter.
Den ska vara smidig och lätt att ta med.
Jag letar inte efter motiv, utan vill ha en kamera att slita fram, när ett motiv uppenbarar sig. The kodak moment, you know!

Hoppas kunna hitta en tillräckligt hyfsad kamera, så att när bilderna blir skit, så kan jag iallafall inte skylla på kameran.

albert

Du kommer inte att få tag i en bra digitalkamera för 2000 kr, om du inte har tur förstås!

APS eller vanlig då... APS är väldigt smidig att jobba med både vid isättning och urtagning. Du har negativen i kvar i filmrullen när den är framkallad så den är skyddad. Nackdelen är ju att du inte kan bara plocka fram negativen om du har gjort av med kontaktkartan. En nackdel med APS är att det är nästan bara Sverige som systemet har fått genomslag och det är väldigt svårt att framkalla en APS rulle i tex Frankrike ( min svägerska bodde där i ett år, fick köpa en ny kamera för hon hittade inga labb som tog emot aps)

Du har ju panorama möjligheter osv med APS men det är väldigt lätt att glömma i vilket läge den står i, har sett såååå många porträttbilder i panorama :)

Jag hade nog satsat på en bra kamera med zoom för vanlig 35 mm film. Tidningen Foto har massor av tester av kompaktkameror, kolla där!

Albert skrev:
Nån sa att värstingdigitalkameror inte kommer upp i mer än 30% av upplösningen för vanlig kamera. Stämmer det? (I så fall går digitalkameran bort)

Nej, det är en myt. Men den är väl omhuldad i vissa kretsar, så den fyller väl någon sorts funktion. Fast den har inte mycket med sanningen att göra...

/J

I nummer 6/02 testade FOTO 30 olika kompaktkameror. Försök komma över det numret för det var riktigt bra, för under 2000:- uppfattade jag det som att Pentax Espio 95S var bland dom bättre och fick betyget "mycket prisvärd" med sina 1400:-.

/Anders

Speedy skrev:
Om du vill ha skarpa bilder i litet format så kan jag varmt rekomendera Olympus My2 med fast optik.

Finns att hitta i fotobutiker för runt en tusing. Nyss prissänkt av Olympus.

Här har du lite recensioner av den kameran: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1667

/Tobbe
Kan bara säga "amen". Du får inte bättre kamera än så förrän långt efter passerad smärtgräns. Kompakt, driftsäker, skarp, 135-format. Och en hel del film för mellanskillnaden upp till 2000:-
Glöm allt vad systemkameror heter, om du inte börjar råplugga foto och öser iväg en hel del film för teständamål innan du reser kommer du hem med färre lyckade rutor med en systemkamera än med My-II.
Lycka till!
Us

Om du även vill ha zoom så bör du titta på Olympus my2 zoom 80. Den fick högsta betyg i fotos test. Kostar ca 1500kr

Albert skrev:
Zoom vs Fast Optik, på kompaktkamera.

För och emot?
Det handlar väl mest om ljusstyrka egentligen. Den fasta optiken låter dig göra fler bilder utan blixt och när du använder blixt räcker den längre.

Hejsan. Har ägt (och använt) en Olympus My II i 3 år och är väldigt nöjd med den. Att den har en fast brännvidd (35mm) ser jag bara som en fördel då man ej behövt kompromissa med skärpan och ljusstyrkan. Den ger överlag skarpa och välexponerade bilder. Den är liten,lätt och ganska robust. Fundera på den. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto