Annons

Vilken kontakt styr autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

lechfotosidan

Aktiv medlem
Hej
Har ett objektiv som bara funkar i autofocusläge men vill ha det manuellt.
Det funkar inte att sätta focus "override" i auto läget.
Någon som vet vilken eller vilka kontakter jag ska tejpa / blocka på objektivet.

Gärna bild ( Helt novis )

Mycket tacksam för hjälp.
MVH
Lennart

Senast ändrad:
Jag har själv ingen Canonkamera, men jag misstänker att det på Canons systemkameror är fullt möjligt att ställa in kameran i manuellt fokuseringsläge via menyerna. Detta bör framgå ganska klart i bruksanvisningen, som kan vara bra att rådfråga.

Att tejpa över kontaktpunkterna för att uppnå det som går att uppnå genom en inställning via menyerna anser jag personligen är att be problem i framtiden. Risk finns alltid att det blir rester av tejpen klister på kontaktytorna som kan ge störningar i funktionen.

Så mitt råd är att du tar fram bruksanvisningen och går igenom vad som gäller inställning av kamerans olika funktioner.

Jag har själv ingen Canonkamera, men jag misstänker att det på Canons systemkameror är fullt möjligt att ställa in kameran i manuellt fokuseringsläge via menyerna. Detta bör framgå ganska klart i bruksanvisningen, som kan vara bra att rådfråga.

Att tejpa över kontaktpunkterna för att uppnå det som går att uppnå genom en inställning via menyerna anser jag personligen är att be problem i framtiden. Risk finns alltid att det blir rester av tejpen klister på kontaktytorna som kan ge störningar i funktionen.

Så mitt råd är att du tar fram bruksanvisningen och går igenom vad som gäller inställning av kamerans olika funktioner.

Kameran är en 40D och jg har inte lyckats via manualen men det kan bero på okunskap. Om det skulle vara möjligt är det självklart en bättre lösning.

MVH
Lennart

Finns det ingen knapp på objektivet där du kan ställa in manuell fokus? Det finns en sådan på mina fyra Nikon objektiv. På Tokina objektivet skjuter man fokusringen fram och tillbaka för att växla mellan auto och manuell fokus.
Mvh
/Leif

Finns det ingen knapp på objektivet där du kan ställa in manuell fokus? Det finns en sådan på mina fyra Nikon objektiv. På Tokina objektivet skjuter man fokusringen fram och tillbaka för att växla mellan auto och manuell fokus.
Mvh
/Leif

Jo den finns men den är en del i problemet = kass

MVH
Lennart

Jag har själv ingen Canonkamera, men jag misstänker att det på Canons systemkameror är fullt möjligt att ställa in kameran i manuellt fokuseringsläge via menyerna.
Nja, det tror jag inte. Eftersom Canon alltid har AF-motorn i objektiven väljer man AF/MF, som Leif redan påpekat, med en knapp på objektiven.

Kolla upp i manualen efter vilken inställning det är som flyttar AF från avtryckaren till AF-ON-knappen. Ställ in det och byt sedan till Ai-Servo. Då kan du ta bilder när du vill och AF aktiveras bara med en separat knapp.

Kolla upp i manualen efter vilken inställning det är som flyttar AF från avtryckaren till AF-ON-knappen. Ställ in det och byt sedan till Ai-Servo. Då kan du ta bilder när du vill och AF aktiveras bara med en separat knapp.

Suveränt !!!!
Tack .Det är isf ett Sigma 150 2.8 Macro så det funkar inte med autofokus , skärpedjupet är för kort i 1:1. det sätter fel med auto.

Om en mode går sönder så är det ju den man vill ha, Typiskt.
Objektivet är bra för övrigt.

Sparade mig 6000:- TACK

MVH
Lennart

När man fokuserar med AF-ON kan man ta bilder när man vill, även om kameran står i One Shot AF, så inte ens det behöver ställas om.

När man fokuserar med AF-ON kan man ta bilder när man vill, även om kameran står i One Shot AF, så inte ens det behöver ställas om.

Ah. det visste jag inte. På Nikon där AF-S motsvarar One Shot AF måste kameran ha/tro att den har fokus på något för att en bild ska tas (om man inte aktivt ändrat det i menyerna).

Jag tror att detta är orsaken till att många Canon använder använder AF-on just för att slippa byta AF-mode. Villa man omkomponera och kamran står AF-Servo och kör af-on och komponera om så slipper man kludda med att byta af-punkt och liknande. Samt den största fördelen av alla - man kan alltid knäppa även om af-sökning misslyckades.

ANNONS
Götaplatsens Foto