Annons

Vilken lägsta upplösning i kameran skulle du acceptera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Om man tittar på dsl kamerornas barndom 20-25år tillbaks. Vilken lägsta upplösning skulle du acceptera i en gammal kamera? Var går din smärtgräns?
Själv har jag provat många olika kameramodeller. Min smärtgräns går ungefär vid 6 mp.
4 mp är för låg upplösning för min smak. 8-10 vore gärna önskvärt. Det som är bra med små bilder är att dom tar litet lagringsutrymme. Även om det absolut har nina nakdelar också.
Normalt fotograferar jag annars med 18-21 mp.
 
När jag kikar på mina gamla bilder från arkivet så tycker jag att 8MP från EOS 20D håller måttet. 6MP från EOS 300D känns lite för små även om kvaliteten är bra.
(Min mobiltelefon klämmer ut bilder i 12MP vilket är OK)
 
8MP är helt klart godkänt som slutresultat. Jag upplever dock att man inte har så stora beskärningsmöjligheter med 8MP.
Jag hade inte köpt någon ny systemkamera med lägre upplösning än 24MP idag.
 
Jag laddar upp min bilder till flickr med en fjärdedel av original upplösning. Det duger för de allra flesta fall för mig.
Original ligger på 18, så jag nöjer mig alltså med 4,5!

Anledningen till min begränsning ligger i vad jag inbillar mig att mitt modem klarar av i fält.
Häromdagen gjorde jag dock i efterhand en uppladdning med full upplösning. Då finns det mycket mer att plocka av när det ska beskäras. Så jag kanske omvärdera mig själv i en snar framtid. För ibland är fotbollsspelare väldigt lång bort även med 400 mm.
 
Senast ändrad:
Jag tittar ibland på utskrifter och stora kopior från labb som är 15-20 år gamla. Det finns inget att anmärka på, de duger gott och kommer så att göra i många år.
 
Beror ju i första hand på vad bilden ska användas till. Men de gamla med 12 mp var helt ok så länge man inte behövde beskära.
 
Jag har utskrivna bilder i A3+, som jag tog med min Nikon D50 (6 Mp) för en hel massa år sedan. Det finns inget att anmärka på i de utskrifterna.
 
Min första kamera var med 3Mpix, idag har jag 25 och 45Mpix. Jag har behov av att beskära en hel del så därför behöver jag iaf 25Mpix. Har testat med beskära ner till 10% kvar av bilden, dvs 2,5 och 4,5Mpix och sedan använda interpolering för att öka pixlarna i bilden något, så svaret är någonstans mellan 3-25Mpix, absolut min på kameran är runt 10Mpix jag hade det i många år och bilderna håller än. Men fotograferandet anpassas också efter utrustningen, så jag skulle inte vilja backa tillbaka till 10 utan ha kvar min möjlighet till att beskära
 
När det handlar om gamla kameror så är det inte enbart så att antalet pixlar var lägre förr. Sensorerna har utvecklats med tanke på kvalitet, främst dynamiskt omfång och brusegenskaper.
När fullformatkamerorna kom upp till 20MP så var många fotografer nöjda.
En milstolpe var EOS 5D Mark II, en kamera som också kunde filma.
 
När det handlar om gamla kameror så är det inte enbart så att antalet pixlar var lägre förr. Sensorerna har utvecklats med tanke på kvalitet, främst dynamiskt omfång och brusegenskaper.
När fullformatkamerorna kom upp till 20MP så var många fotografer nöjda.
En milstolpe var EOS 5D Mark II, en kamera som också kunde filma.
Jo jag håller verkligen med dig! Du har verkligen rätt. Jag äger nu mitt tredje 5d mk II kamerahus. Jag tycker att det är riktigt suveränt. Svagheten är autofokusen i de kamerorna jämförelsevis med modernare kameror. Men bildkvaliteten är riktigt bra. Videokvaliteten är också riktigt bra.

Det är stor skillnad på 5d mk 2 och 25år gamla kamerahus. Men jag tycker iallafall att man kan få riktigt vackra bilder med gamla d60 eller 10d osv. Har man ljusstarka L objektiv så kan man få riktigt snygga porträtt osv. Det duger helt klart för hobbybruk.
 
Jag satte en arbiträr gräns på 8-9 Mpixel innan jag köpte min första digitala systemkamera. När EOS 350D, med 8 Mpixel, kom så tyckte jag att det borde duga. (EOS 20D fanns redan, men var för dyr för mig).
Om jag tyckte att det dög då, så borde jag väl tycka det idag också. :)

Min senast inköpta digitala systemkamera är en EOS D30 med 3 Mpixel. Den kostade strax under 500 kr. Jag tror att den går att använda till ganska mycket även idag.
 
Jag satte en arbiträr gräns på 8-9 Mpixel innan jag köpte min första digitala systemkamera. När EOS 350D, med 8 Mpixel, kom så tyckte jag att det borde duga. (EOS 20D fanns redan, men var för dyr för mig).
Om jag tyckte att det dög då, så borde jag väl tycka det idag också. :)

Min senast inköpta digitala systemkamera är en EOS D30 med 3 Mpixel. Den kostade strax under 500 kr. Jag tror att den går att använda till ganska mycket även idag.
D30 är en fin kamera.

Jag köpte ett exemplar för ett tag sedan, och hade med mig den på en resa till Rwanda.

Tog en hel del porträtt med den, och så länge man inte ska förstora, croppa m.m så fungerar den alldeles utmärkt.
 
Jag förösker leva efter devisen, om det finns anledning att notera och kommentera på pixlar eller teknisk kvalitet så är bilden inte tillräckligt bra. Även om jag har svårt att leva upp till det.

Men en praktisk användbar gräns på en bra kamera går nog någonstans runt 8mp ändå.
 
Jag förstår.
Jag har haft en eos 1d med 4mp. Den tyckte jag hade för låg upplösning. Jag har en d60 samt några 10d. Dom ger absolut bra bilder men upplösningen ligger verkligen på grönsen där. Mindre än 6 mp vill man inte gärna ha.
 
Det är generellt jobbigt att redigera bilder som är under 8MP, då dom inte fyller ut en 4k-skärm.
 
ANNONS