Annons

Vilken Powerbook 12 eller 15 tum

Produkter
(logga in för att koppla)

Samiboy

Medlem
Jag funderar på att köpa en Mac Powerbook.
Men vet inte om jag ska köpa en med 12 eller 15tums skärm. Ska redigera bilder på den när jag är ute och reser.

Tveklöst en 12,a.
Stor skillnad mellan de två!

Snacka om mobilitet!
Lätt att hålla osynlig (diskret) på resa, viktigt!

Jag själv kommer att köpa en sådan den dagen jag köper dslr,,,
Lycka till med ett roligt val;)!

Mvh Niclas,

Jag har 15-tummaren och den fungerar väldigt bra för att redigera bilder på. Om man vill ha en ännu bättre redigeringsmiljö kan man komplettera med en extern skärm. I valet mellan 12 och 15 tum så skulle jag nog välja 15 för bildredigering. Det blir lätt ganska trångt på skärmen annars om du ska ha lite Photoshop-paletter uppe samtidigt som din bild. Dessutom har 15-tummaren widescreen vilket gör att du kan utnyttja den maximalt i fullskärmsläge om du har en DSLR med 2:3-förhållande på bildsidorna. Således, om du inte är väldigt bekymrad om storleken på datorn, välj 15-tummaren. Jag reser ganska mycket med min och ser inte storleken som ett stort problem.

Bereor ju såklart på vilken typ och omfattningen av redigeringen på resan innebär. För mig så skulle det handla om lagring av RAW,filer och en viss redigering, samt bränning på cd/dvd..
15,bärbar ser jag personligen nästan som en stationär dator,, för mig blir det INte direkt mobilt och smidigt över 12 tum.

/Niclas,

12:an

Har en 12tums windows dator och jag byter inte till en större för allt smör i småland :=)

Jag har 12 tummaren och trivs bra med den. Datorn är bara A4-stor och hänger lätt med överallt.

Det viktigaste för mig var vikten och storleken eftersom datorn ska med i fotoväskan.

Tyvärr är skärmen känslig för betraktningsvinkel. Jämför detta i butik mot 15-tummaren.

Om du inte har en stationär dator med stor skärm så är 15-tummaren en lagom kompromiss, men ska du ha datorn som just en bärbar dator är 12-tummaren suverän. Den klarar ju allt och tar lite plats.

PowerBook går dessutom att ansluta mot en stor skärm med högre upplösning. iBook klarar inte mer än datorns skärm.

Tack för alla svar jag fick det uppskatas.Efter mycket tänkande blir nog en 12 tums Powerbook.

ANNONS
Götaplatsens Foto