Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ryggsäck/väska?

Bandyadde

Aktiv medlem
Jag är ute efter den "bästa" ryggsäcken/väskan? Den ska kunna innehålla följande - 13" laptop, D800, 24-70, 70-200, ett extra hus, några mindre gluggar, teleconverters, laddare, strömsladd etc. helst ska jag också kunna fästa ett enbenstativ (kanske ett vanligt också!).
Många krav men om någon har erfarenhet av en riktigt ba rygga/väska för den här typen av utrustning så vore jag väldigt tacksam! Jag har inte fotograferande som yrke men jag vill alltid ha med mig utrustningen när jag reser runt.

Tack på förhand för tipsen:)
 

Emil-G

Aktiv medlem
F-stop Tilopa kanske?

Grym rygga som sväljer massor men ändå är bekväm att bära. Jag har Tilopa med insats (ICU) i storlek Large, på senaste långresan rymde den min D600, D300, 300/4, 70-200/2,8, 20-35/2,8, 90/2,8, TC14 och en massa småplock. Jag hade ingen dator med mig men den hade gått ner utan problem.
 
Jag har en ryggsäck, Lowepro Prorunner 350 AW som jag är väldigt nöjd med.

Har just nu en 1D, en 7D, 24-70 2.8, 70-200 2.8, 50 1.4, blixt och dator samt lite småsaker i den.
Utanpå finns remmar att spänna fast stativ. Det finns även ett regnöverdrag i en ficka på utsidan som är väldigt praktiskt om man blir överraskad...

Den är också bekväm att ha på ryggen under längre transporter.
 

BeriJan

Aktiv medlem
En fördel, speciellt på vintern, med säckar som F-stop Tilopa är att de öppnas på den sida som man har mot ryggen. Om man lägger ifrån sig en sån säck på backen för att plocka i/ur utrustning så blir inte ryggsidan blöt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Måste

För att få en väska som passar dig och är skön att bära finns bara en sak att göra_Testa! Du kan köpa en rygga som någon säger är jätteskön och praktisk och sedan upptäcker du att den är rent j-vligt obekväm för just dig och din kropp. Testa välrenomerade fotoryggor som t.ex. Kata, Tamrac m.fl. Åk till någon butik som har ett bra utbud och testa genom att provpacka och provbära.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nackdelen med F-stop är att de inte finns i butik i Sverige än vad jag vet. Scandinavian Photo skulle börja sälja dem men vad jag kan se har de inte fått in dem i sortimentet än.

Tur i oturen så har F-stop en väldigt engagerad säljare i Stockholmstrakten, Pelle Odebrant. Maila eller ring honom så kan du säkert få prova ett par olika ryggsäckar en dag. pelle snubbel-a fstopgear.com eller 08 501 643 20.
 

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Var lite sugen på en f-stop när jag bytte ryggsäck i vintras men hoppade av när jag läste kommentarerna från köpare på f-stops hemsida. Enormt lång leveranstid och i något fall dålig passform på kamerainsatsen. Hade inte köpt osett men de låter ju intressanta i och med bra bärsystem osv.
(För min del blev det en Lowepro Primus men min kravspec var en annan än din)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ja, Fstop har haft en del problem med flödet i sin produktion och har förmodligen växt snabbare än de kunnat hantera. Jag tröttnade på att vänta så jag köpte min Tilopa från www.cameranu.nl istället till ungefär samma pris. De har själva väskan på lager idag men tyvärr inte några insatser förutom storlek M och den räcker inte till allt det Andreas listar i första inlägget. Samma sak gäller Fstop själva, de har Tilopa i lager men ont om insatser.
 

Anki1

Aktiv medlem
F-stop

När jag var förra helgen i Västerås på naturfotodagen hade Goecker med sig Tiopasäckar. De hade precis i dagarna börjat sälja, så om man bor i Stockholm kan detta kanske vara en idé att gå dit.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Tamrac Evolution 8 som uppfyller din kravlista. Den har även ett regnskydd.

Det är en ryggsäck (med ett enkelt midjebälte som jag aldrig använder) som kan byggas om till slingbag, antingen höger eller vänster. Den har sidoluckor för snabb åtkomst av utrustning.

Det finns även en mindre och en större modell, men den mindre har inget datorfack, tror jag.
 

PMD

Aktiv medlem
(För min del blev det en Lowepro Primus men min kravspec var en annan än din)
Primus är en jättebra ryggsäck, med öppning i ryggsidan och rätt bra bärsystem för min rygg. Tyvärr har den inte något bra datorfack. Jag fick plats med en liten netbook i den övre avdelningen tillsammans med laddare och annat småkrafs, men någon "riktig" dator får man inte plats med där. Det går att stoppa en hyfsat stor laptop i det stora ytterfacket, men då bör man nog ha datorn i ett fodral.
 

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Faktum är att det är en Compuprimus jag har, en Primus med en laptopficka som passar i ytterfacket. Inte väskan jag skulle satsa på om laptopfack var högt prioriterat men en hygglig lösning om man ibland vill ha med en dator upp till 15".
 

PMD

Aktiv medlem
På resor är en 15" laptop rejält nerprioriterat för mig, så Primus fungerade jättebra.

Dessutom går en del av intäkterna från försäljning av Primus till en isbjörnsfond, och det är ju inte helt fel. (Vad nu isbjörnarna ska med pengar till. :)

Samt att Primus är till hälften gjort av återvunnet material. Miljömuppens drömryggsäck, med andra ord. :)
 
ANNONS