Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar på en RX100 av något slag. För min del är det viktigaste att den går ihop med Lightroom 6.14 och jag försökte lista ut det via en tabell jag hittade på nätet. Den var lite kryptisk men jag tror att den sista modellen som funkar med LR 6.14 är RX100Va. Någon som vet om detta stämmer?
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det är ett automatiskt linsskydd.
Tack. Som jag trodde då. Då slipper jag göra bort mig när jag ringer fotoaffären. 😉

Fattar jag det rätt att du har en gammal verion av LR? Använder det inte, så håller inte reda på versionerna. Om ingen har svaret kan du ju ladda ner raw-filer t.ex. här och testa.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag använder LR 6.14 som är den sista fristående versionen från adobe varefter endast prenumerationer tog över.

Tack för länken. Väldigt bra sida du länkade till. Tyvärr gick det inte att öppna den bild från RX100 Va jag laddade ner. Ett bra sätt att få reda på det i alla fall.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Gick själv i samma funderingar för ett par år sedan, ville ha en kompakt och kompetent kamera och till den kategorin landar RX100 i, enligt mitt menande. Läste på om de olika modellerna och la pannan i djupa veck innan jag slog till på en RX100 M5A.

Varför valet föll just på den var att den hade högre ljusstyrka än RX100M7 (som dessutom var hiskeligt dyr då det var aktuellt för mig att köpa en kompaktkamera, då RX100 M7 precis var utkommen), men även för att jag helt enkelt upplevde att jag inte behöver (motsv.) 200 mm, utan jag föredrar vidvinkligare objektiv för min typ av fotograferande.

Så, mitt förslag är att om du inte behöver (motsv.) 200 mm och föredrar ett något ljusstarkare objektiv med kortare brännvidd i den korta ändan s a s, är mitt förslag att du satsar på en RX100 M5A, vilket är den bästa kompromissen av de olika utgåvorna av denna kameramodell, enligt mitt menande.

Här finns en artikel (på engelska) med en sammanfattande jämförelse i tabellformat av de olika utgåvorna av RX100, om det kan vara till hjälp. Men återigen; En RX100 M5A var/blev den bästa kompromissen för mig och det blev den utgåva som jag köpte och tro mig, den kameran är synnerligen kompetent och levererar helt godkända bilder upp till ISO800, sedan börjar det bli lite brusigt. Men det justeras enkelt i efterhand, om så behövs.

Hoppas att detta kan vara till hjälp i någon riktning över ditt beslut om vilken utgåva av RX100 du skall välja.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det ser ut att vara slut på RX100V på de flesta ställena jag letat på. Amazon.se påstår dock att de har men som vanligt med dem så kan jag inte lita på vad de skriver. På bilderna så är det en V men inte alltid i texten. Där står det till exempel under Teknisk Specifikation "Artikelnummer DSCRX100M5A.CE3" och "Stil DSC-RX100M5A" (vad det nu är) men också "Modellnamn RX100 V" i den inledande beskrivningen. De tre bilder som visar kameran i en vinkel där modell framgår så är det en RX100V utan något "A".

Jag har trots allt lagt en beställning så det skall bli spännande att se vad jag får i slutet av kommande vecka.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det stämmer. VA är lättare att hitta.

Gick själv i samma funderingar för ett par år sedan, ville ha en kompakt och kompetent kamera och till den kategorin landar RX100 i, enligt mitt menande. Läste på om de olika modellerna och la pannan i djupa veck innan jag slog till på en RX100 M5A.

Varför valet föll just på den var att den hade högre ljusstyrka än RX100M7 (som dessutom var hiskeligt dyr då det var aktuellt för mig att köpa en kompaktkamera, då RX100 M7 precis var utkommen), men även för att jag helt enkelt upplevde att jag inte behöver (motsv.) 200 mm, utan jag föredrar vidvinkligare objektiv för min typ av fotograferande.

Så, mitt förslag är att om du inte behöver (motsv.) 200 mm och föredrar ett något ljusstarkare objektiv med kortare brännvidd i den korta ändan s a s, är mitt förslag att du satsar på en RX100 M5A, vilket är den bästa kompromissen av de olika utgåvorna av denna kameramodell, enligt mitt menande.

Här finns en artikel (på engelska) med en sammanfattande jämförelse i tabellformat av de olika utgåvorna av RX100, om det kan vara till hjälp. Men återigen; En RX100 M5A var/blev den bästa kompromissen för mig och det blev den utgåva som jag köpte och tro mig, den kameran är synnerligen kompetent och levererar helt godkända bilder upp till ISO800, sedan börjar det bli lite brusigt. Men det justeras enkelt i efterhand, om så behövs.

Hoppas att detta kan vara till hjälp i någon riktning över ditt beslut om vilken utgåva av RX100 du skall välja.
Jo, som jag skrev är det ju just så jag tänker. Därför jag inte vill ha VI eller VII. Plust att de kostar mer än jag vill lägga på det här. Det gör egenligen V/VA också, men inte lika mycket över budget.

Är du nöjd med kameran då? Ett par saker som jag undrar över, har ju aldrig sett nån live. Är sökaren hyfsad, inte som ett jäkla frimärke bara?

Sen får jag inte snurr på hur den där ringen på objektivet funkar. Vad jag förstår kan man välja vad den ska göra. Zooma, kontrollera bländare eller tid, manuell fokusering. Tänker mig att man för det mesta vill ha zoom där, särskilt som jag läst att det blir knyckigt med knappen som är till för det. Men jag fokuserar manuellt rätt ofta. Finns det ett snabbt sätt att ändra vad ringen gör eller måste man bläddra genom sjuttielva nivåer i menyn? Kan man kanske programmera en knapp för att växla mellan olika funktioner?
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Är du nöjd med kameran då?
Med tanke på vad det faktiskt är (en väldigt kompakt kamera), så levererar den förbluffande bra bilder, men vad man tycker om den saken är naturligtvis väldigt subjektivt, men jag känner mig helt nöjd med det köpet. Mig veterligen finns det ännu ingen mobilkamera som slår denna avseende bildkvalité.

Sökaren är av uppenbara skäl väldigt liten, men går att använda. Om du tycker att sökaren är för liten, kan du koppla samman kameran med en smartphone och styra kameran genom den, då blir det ju betydligt tydligare, vad som syns genom kameran.
Sen får jag inte snurr på hur den där ringen på objektivet funkar. Vad jag förstår kan man välja vad den ska göra. Zooma, kontrollera bländar eller tid, manuell fokusering. Tänker mig att man för det mesta vill ha zoom där, särskilt som jag läst att det blir knyckigt med knappen som är till för det. Men jag fokuserar manuellt rätt ofta. Finns det ett snabbt sätt att ändra vad ringen gör eller måste man bläddra genom sjuttielva nivåer i menyn? Kan man kanske programmera en knapp för att växla mellan olika funktioner?
Precis som du nämner går det att programmera om ringen runt objektivet till olika funktioner. Jag själv använder den till att ändra bländare, och zooma med det (för ändamålet) dedikerade knappen. Om det finns något annat sätt än att gå igenom menyträdet för att ändra den funktionen, vet jag inte, då jag (som jag nämnde) använder ringen till att byta bländare. Om man kan dedicera någon knapp för att kontrollera funktionen på ringen runt objektivet, vet jag inte (heller).

Sedan är det en del meck med att ställa in kameran, då man måste in i menyerna, men sanningen är den att många funktioner ställer man in en gång och sedan behöver man inte röra det något mer.

En kul funktion är att man kan föra över bilderna tagna med kameran till smarttelefonen direkt efter det att dom är tagna (även om det bara är Jpeg, även om bilderna är tagna i RAW). På så sätt kan man dela med sig vad man fotograferat med en gång och återigen, bilderna denna kameran tar slår vilken mobil (tills dags dato) som helst på fingrarna. Objektivet är riktigt vasst (tycker jag), men det är ju i o f s en Zeiss-glugg också.

Om du tycker att den är för dyr att köpa (i Sverige), kan du alltid titta på E-infinity, det var genom dom jag köpte min. Men om du skall köpa genom E-infiity, vad då medveten om att kameran du får, inte har Svenska i menyn, utan du får nöja dig med Engelska. För mig var det inte en deal-breaker, så jag köpte min från nämnda E-infinity.

Avslutningsvis; Med tanke på formfaktorn, bildkvaliteén och hur kompetent denna lilla kameran är, så tycker jag att det är ett riktigt bra köp, faktiskt. Det finns många rencensenter av denna kamera som är väldigt nöjda med den. Det finns t o m de som använt denna kamera som den enda kamera dom har haft med sig på resor (vilket jag inte skulle göra), bara för att den tar så förbluffande bra bilder och är så mångsidig.

Jag vill (med emfas) rekommendera att ni som tänker köpa en RX100, att ni samtidigt köper en tillhörande väska att ha den i, då det finns en rem att hänga runt halsen. Med tanke på hur liten den är och hur små knapparna är, kan det/är det lätt att man tappar den, och det vore ju en smärre katastrof om man gör det.

En väska att förvara den i, och att ha hängandes runt halsen när man fotograferar eliminerar den risken något och är en väl värd försäkring att köpa till. Jag själv har en väska till min, som skyddat kameran vid markkontakt (if you know what i mean) 😉.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Följer gummigreppet med när man köper en ny idag? Annars är det ett väldigt bra tillbehör. Ett extra batteri är ett måste och en extern laddare är också användbart. Köpte alla dessa hos B&H i New York betydligt billigare än de kostade i Sverige.
Jag har fodralet i bältet. Fungerar bra.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Tony Jag har allt datorrelaterat, och dit räknar jag kameror numera, på engelska ivf. Gör det enklare om det är nåt problem och man behöver googla. Förenklar kommunikation rent allmänt och när man läser om nåt på nätet. Jobbigt att hålla reda på två vokabulär. För att inte tala om tangentkommandon på datorn om man har program på två språk.

Ja, åtminstone nån slags halsrem ska jag ha om det blir nåt. Handledsrem är inget för mig. Dessutom vill jag ha kameran tillgänglig när jag cyklar. En sån där liten mjuk väska är kanske inte så dumt ändå. Har valt bort det för jag har oftast inget bälte att sätta den i, men man kan ju så klart ha den runt halsen också! Annars har jag tänkt att som dammskydd om man har kameran i fickan borde en sån där tunn silkig objektivpåse duga. Ser ut som om objektivet skulle kunna suga in en del fickludd.

@Ventrures Som jag fattat det följer greppet inte med. Är tveksam till det. Har man greppat passar väl inga beredskapsväskor, så det är antingen eller. Greppet sätts väl på med sån där supertejp också, så testar man och inte gillar det blir det väl svårt att få bort det.

Jag länkade av misstag till VII-filer hos imaging-resource ovan och laddade själv ner rawfiler i tron att det var VA. Det måste vara nåt galet med dem. De är fasiken inte ens skarpa! Filerna från VA var bättre.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En sån där liten mjuk väska är kanske inte så dumt ändå. Har valt bort det för jag har oftast inget bälte att sätta den i, men man kan ju så klart ha den runt halsen också
En mjuk väska lär ju inte hjälpa om du skulle tappa den 😉. Själv har jag en sådan här väska till min kamera, och just där objektivet sitter, finns en förstärkning i väskan. Inte billig ( ~1 000 :- ), men betydligt billigare än att behöva reparera kameran efter en marksyning (skulle jag tro).

Rekommenderar starkt att du köper just en sådan, baserat på egna erfarenheter, i den mån att du väljer att "investera" i just en RX100M5A (eller liknande modell). Rekommenderar att du inte går längre bak än till (möjligtvis) Mark IIII.

Det var det första tillbehöret jag köpte så fort jag hade fått kameran.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
En mjuk lär väl dämpa mera med än en hård? Och det är ju remmen som gör att man inte tappar den.

Ja, beredskapsväska är nåt jag saknar med moderna kameror. Underredet ger ju bättre grepp ocskå. Men aldrig i livet att jag betalar över 1000 för Sonys väska! Blir det en sån får det bli en billig.

Men jag är på gärdesgårn. Väljer man greppet går ju beredskapsväska bort. Så det är antingen eller där.

Sen har jag set "skins" i silikon. Men de ser ut som om de mest skulle vara ett hinder. Avtryckaren hamnar t.ex. nere i ett litet hål. Ser oerhört pilligt ut!

Tänker också att man borde få bättre grepp bara av att sätta en bit vävtejp på lämpligt ställe. De sägs ju att kameran är hal som en våt tvål.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En mjuk lär väl dämpa mera med än en hård?
Beror naturligtvis på hur tjockt materialet är och hur hög fallhöjden är. Jag är helt nöjd med min väska i v f, som ju är framtagen för just denna kameramodell.

Förstår att du reagerar på prislappen för Sony-väskan, men jag tänkte att "what the heck". Sista skjortan har ju som bekant inga fickor 😉.
Väljer man greppet går ju beredskapsväska bort.
För mig är svaret givet. Har inget grepp på min kamera 😉.
Ja alltså, detta silikonfodral har ju inget skydd för gluggen ö h t.
De sägs ju att kameran är hal som en våt tvål.
Hal vet jag inte, men väldigt kompakt, och knapparna är ju lite pillriga att manövrera, beroendes på hur stora händer man har.

Jaja, du gör vad som faller dig bäst, antar jag. Hoppas du fått lite hjälp i endera riktningen för ditt def. beslutsfattande.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jo, silikonskydden har som ett lock för objektivet. Ivf de jag sett förut. Nu tog jag första bästa bild från google bara, kollade inte så noga.

Du använder kanske kameran mer än jag (troligen) kommer att göra. Den kommer liksom bara att bli en extrakamera för mig och det är svårt att motivera en massa dyra tillbehör när den redan kostar långt över min ursprungliga budget.

Om det blir köp är kanske det vettigaste att vänta och se med tillbehören, utom extra batterier och laddare. Nån gammal rem har jag väl ligger nånstans. Men det är ju alltid frestande att få med det mesta man vill ha så man slipper frakt sen. Också lättare att snacka ner priset på tillbehör än på själva kameran, men bara om man köper det samtidigt. :p
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Just ja, vill man nu ha ett skin har jag sett det här också. Om det verkligen ger mer friktion så kan det kanske vara vettigt. Ska vara lätt att ta bort också, står det. Finns för flera modeller, men Kamdas sökmoj har inte funkat på länge, så man får kolla ignom all kiwifotos produkter...
 

Cygni

Aktiv medlem
Så här förvarar jag min. Man får plats med 2 extra batterier och ett extra sd-kort i väskan. Jag köpte till gummi greppet som gör att kameran fungerar bättre att hålla i.
1000006809.jpg
1000006808.jpg
1000006807.jpg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Den kommer liksom bara att bli en extrakamera för mig
Det är den för mig också.
det är svårt att motivera en massa dyra tillbehör när den redan kostar långt över min ursprungliga budget.
Förstår dig, man är sig själv närmast. Inte för att jag är en förmögen person, men jag har en stabil inkomst och inte så vansinnigt stora utgifter.
(...) extra batterier och laddare.
Köpte ett set om två batterier och laddare (Jupino (?)) på Cyberphoto för mindre än vad ett originalbatteti kostar...
 
ANNONS