Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Falumas

Aktiv medlem
Vad är de där lamellerna man ser framtill på ojektivet? Är det nåt slags linsskydd som öppnas när man ska till eller nåt mer avancerat? Har faktiskt inte sett nån i verkligenhet, men det stoppar inte mig! :D
Det är den så kallade främre ridån. Den används för blixtfotografering, då kan man välja mellan främre (finns framtill på alla objektiv som stödjer blixt) och den bakre (den vanliga slutaren).

Edit: Detta inlägg skrevs 1. April, vilket är en viktig faktor för hur det skall tydas.
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Så här förvarar jag min. Man får plats med 2 extra batterier och ett extra sd-kort i väskan. Jag köpte till gummi greppet som gör att kameran fungerar bättre att hålla i.
Jo men det var nåt sånt jag menade med mjuk väska. Så liten som möjligt. Vad heter den modellen? Gillar Lowepros grejer, har två av deras väskor.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
jag har en stabil inkomst och inte så vansinnigt stora utgifter.
Jag har usel pension, men jättesmå utgifter. Kung av extrapriser, det är jag det. 😎
Köpte ett set om två batterier och laddare (Jupino (?)) på Cyberphoto för mindre än vad ett originalbatteti kostar...
Ja, det tänkte jag också köpa. Har det samma min OM. Originalbatterier är slöseri med pengar. Fattar inte varför en del är så rädda för andra batterier. Har haft massor, till både telefoner och kameror, aldrig problem.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det är den så kallade främre ridån. Den används för blixtfotografering, då kan man välja mellan främre (finns framtill på alla objektiv som stödjer blixt) och den bakre (den vanliga slutaren).
Så inte linsskydda alltså? Jag har aldrig sett nåt liknande förut, måste jag tillstå. Och nog tror jag jag kan använda blixt med mina objektiv???
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Så inte linsskydda alltså? Jag har aldrig sett nåt liknande förut, måste jag tillstå. Och nog tror jag jag kan använda blixt med mina objektiv???
Falumas har fått frågan om bakfoten, det är ett objektivskydd som fälls tillbaka när kameran startar och sluter för framtill på objektivet när den fäller ihop, efter det att man stängt av kameran.

Fråga mig gärna hur jag vet 😉.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jo, men det är ju helt olika väskor. Undrar om det är den som Cygni har, för enligt specen får inte en V rum i den och ingen annan modell heller. De består att den bara är 35mm tjock invändigt och V är 41mm. Är nog fel mått på väskan. Verkar ju jäkligt tajt för allt tjockare än en mobil.

Här är en annan väska som skulle kunna funka.

Mitt syfte med väska är att ha den när jag cyklar så kameran är lite skyddad men ändå tillgänglig. Går jag blir det nog fickan.

Usch, nu har jag googlat för mycket och hittat flera som är besvikna på objektivens skärpa. Jag får ångest! 😱
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Usch, nu har jag googlat för mycket och hittat flera som är besvikna på objektivens skärpa. Jag får ångest!
Vilken utgåva av RX100. M5A !?

Länkade ett par artiklar från Photography Life avseende RX100, har du inte läst dom, föreslår jag att du gör det. Nu behandlar dessa artiklar RX100M IV och VI, men optiken är nog den samma som i VA.

Om du går in på Photography Life och söker under rubriken Rewievs > Camera rewievs > Sony, så hittar du recensioner (med exempelbilder) tagna med RX100 M IV och VI.

Själv är jag mäkta imponerad över vad denna lilla kamera klarar av att leverera.
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Både den och nyare och äldre. Jo jag såg din länk, men jag hade redan läst den sidan. Bilderna där ser fantastiska ut, men har tyvärr sett bilder som inte ser så kul ut också, även såna på testtavlor.

Jag skulle vara nöjd med de bilderna från min OM. OK, de är rejält down-sizade vilket kan fixa en del, men det kan inte skapa skärpa och detaljåtergivning. Det är såna brister jag sett.
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Den här sidan hittade jag också tidigt och tyckte bilderna var bra, även om inte lika anslående som de på PL.

Antar att det är Sony som ligger bakom sajten, så man kanske ska ta omdömena med en nypa salt, men tror inte de fejkar bilder.

Och här. Lär ju vara vänliga människor, inte mästerfotografer som tagit dessa bilder. Om det sen är "bara" VA som gruppen heter vet man ju inte. Men bilderna duger åt mig.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Den här sidan hittade jag också tidigt och tyckte bilderna var bra, även om inte lika anslående som de på PL.

Antar att det är Sony som ligger bakom sajten, så man kanske ska ta omdömena med en nypa salt, men tror inte de fejkar bilder.

Och här. Lär ju vara vänliga människor, inte mästerfotografer som tagit dessa bilder. Om det sen är "bara" VA som gruppen heter vet man ju inte. Men bilderna duger åt mig.
Som sagt, tror inte att du blir besviken om du slår till på en VA eller en senare modell...
 

Ventures

Aktiv medlem
Så ser min RX100 MKI ut efter några år i tjänst. Lensmate filterhållare monterad ifall jag vill använda polfilter eller något annat. Det har bara hänt vid något tillfälle.
20240401_113337.jpg
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hösten 2015 köpte jag en RX100IV som jag tog 295 bilder med.

20151128-004.jpg
Sony RX100IV, F25,7 mm 1/80 sek f/2,8 ISO320

Jag köpte till det lilla gummigreppet men trots det så tyckte jag den var lite för liten och därför gjorde jag mig av med den. Nu tänker jag göra ett nytt försök om jag hittar en femma utan A. Jag får se på fredag vad Amazon skickar till mig.

Skärmklipp.JPG

Till denna skall jag prova en Smallrig L-Shaped Wooden Grip. Den ökar inte den totala tjockleken, utan bara längd och höjd lite. Detta gör antagligen inte så mycket utan kameran lär nog gå ner i en ficka i alla fall.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
En bild till, RAW-filen exporterad utan andra justeringar i LR än standardinställningarna.

20151129-001.jpg
Sony RX100IV, F15,31 mm 1/30 sek f/8,0 ISO400 + inbygda blixten
 
ANNONS