Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Tack! Och det blir inte trångt för kameran? Enligt specen är den också bara 3.5cm på tjocken. Och kameran ska ju vara 4.1. Man vill ju inte dra ut den som en vinkork liksom.😋


Adventure CS20: 8.5 x 3.5 x 14 cm
Taho CS20: 7.8 x 3.5 x 13 cm
 

Cygni

Aktiv medlem
Tack! Och det blir inte trångt för kameran? Enligt specen är den också bara 3.5cm på tjocken. Och kameran ska ju vara 4.1. Man vill ju inte dra ut den som en vinkork liksom.😋


Adventure CS20: 8.5 x 3.5 x 14 cm
Taho CS20: 7.8 x 3.5 x 13 cm
Den går lätt att ta ut och in ur väskan. Jag har lagt i lite extra stoppning i botten (tog en mellanvägg från en gammal kameraväska) på den så att kameran ska ligga stilla.
 

Cygni

Aktiv medlem
Är det den här?
Min heter Adventure CS20. Denna ska hålla för ett regnväder då blixtlåset är förseglat.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Den går lätt att ta ut och in ur väskan. Jag har lagt i lite extra stoppning i botten (tog en mellanvägg från en gammal kameraväska) på den så att kameran ska ligga stilla.

Jamen då kanske den andra, vad hette den, Tahoe, passar bättre. Den är ju lite kortare. Men det lär de veta när jag ringer. Nästan redo att göra det nu. Väntar bara på att solfläckarna ska stå rätt och så där.😋
 

jens_a

Aktiv medlem
Jag tycker mycket om min RX100 mk1. Hadde mk4 men solgte den. Tyckte ej om sökaren. Kolla även på Canon G9X och G7X serien dom kan vara billigare. Fördelen men Sony RX100 mk1 är att den är mindre och lättare än dom andra RX100. Ingen större skillnad på bildkvaliteten.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag tycker mycket om min RX100 mk1. Hadde mk4 men solgte den. Tyckte ej om sökaren. Kolla även på Canon G9X och G7X serien dom kan vara billigare. Fördelen men Sony RX100 mk1 är att den är mindre och lättare än dom andra RX100. Ingen större skillnad på bildkvaliteten.
När jag skulle köpa min RX100 så kollade jag även på Canon G7X av senaste modellen. Men efter att tittat på massa jämnförande tester på YT så föll valet på Sonyn då AF visade sig vara långt mycket bättre.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Så har då min beställning på en RX100 kommit. Som jag befarade var det inte en 100V som det stod i annonsen utan en 100VA. Retur initierad.

Amazon klantade sig helt enkelt beroende på att de inte vet vad de säljer. Jag är inte ett dugg förvånad med tanke på att de flesta varor jag tittar på har beskrivningar som kryllar av fel
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Javisst ja! Så var det. Man kan du inte använda nåt gratisprogram, t.ex. darktable, för själva konverteringen och sen redigera i Lightroom? Eller finns det nån gallerifuntion du vill använda?

Kollade, darktable klarar samtliga rx100.

Och OM1 är fortfarande inte med. Hade för mig att jag läst att den stöds nu.
 

Falumas

Aktiv medlem
Förmodligen är Darktable, Rawtherapee eller Digikam snart eller redan bättre alternativ än LR 6.14.

Nu blir du begränsad av LR och måste köpa sämre och dyrare kameror bara pga LR. Problemet kommer bara bli värre och värre.

Det blir 2 weeks of hell att byta program, det blir det alltid. Var det både när jag bytte till LR och när jag bytte från LR.

Fördelen med Darktable, Rawtherapee och Digikam är att dom är gratis. Du kan installera fullversionen och testa den och sedan avgöra om du skall använda den och det utan stress att hinna med det på 2-4 veckor som en del av dom andra tillåter att man testar.

Digikam är väl det som ligger närmast LR i funktionalitet med katalogisering etc. Medan Rawtherapee och Darktable är vassare på RAW-konvertingen.

Vad Rumpelstiltskin menar är att du skall RAW-konvertera (redigera) i Darktable och katalogisera i LR.

Jag hade bytt ut LR helt och hållet. Snart kan du inte ens installera senaste versionen av ditt OS för att LR inte fungerar där. Adobe har dessutom varit notoriskt dåliga på att säkerhetstesta sin källkod och därför hela tiden väntat på att säkerhetsluckor upptäcks av andra för att då fixa dom. Så det är kasst att sitta med Adobeprogramvara som inte uppdateras.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Hur menar du "själva konverteringen", från vad till vad? Jag fotograferar enbart i RAW och redigerar dessa i LR.
Det är ju en tvåstegsprocess. Själva konvertering från raw till ett redigerbart format och själva redigeringen. Du kan kan konvertera, korrigera exponering om det behövs och göra eventuella objektivkorrigering i t.ex. darktable och sen spara som 16 bitars tiff och fortsätta redigera i ett annat program. Du förlorar ingen data så länge du håller dig till 16 bitar oavsett hur många program du använder. Att t.ex. LR inte sparar nån fil förrän man är klar, inte märkbart ivf, är bara en bekvämlighetsfråga. De förrändringar som krävs för att kunna spara är gjorda redan när du börjar fixa med kurvor eller vad du gör.

Jag gör så hela tiden då inte jag heller vill lämna mitt kära gamla redigeringsprogram och mina rutiner. Det stöder iofs raw men är inte bra på den biten. Tidigare använde jag darktable, nu ett annat program.

Rawtherapee testar jag med jämn mellanrum, men det är en rejäl inlärningskurva på det. Sen har de ingen lista på vilka kameror som stöds. Och de kan stödjas i olika grad. Sist jag provade kunde jag se raw från OM1, man jag har ingen aning om formatet stöds fullt ut och hur jag ska få reda på det, vet alltså inte om jag får optimal hantering.

P.S. Den lite äldre version av DT som jag har på min dator stöder objtivkorrigeringar för alla RX100 upp till VI. Troligt är VII med i senaste versionen. Vilket borde betyda att det kan hantera raw-filer från de kamerorna också.

P.P.S. Nu blev jag riktigt smart och mindes att darktable ju har en lista. Alla versioner, ink VII, är med. 😃
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Nån som tror det kommer en RX100MVIII ?
Svårt att svara på i dagens läge, Sony har ju släppt flera ta bild på sig själv kameror ZV-1 och allt vad dom nu heter och ända upp till FF-modeller. Kanske går det inte att krama ur något mera ur 1 tums sensorn, autofokusen utvecklas hela tiden i och för sig men RX100 serien var nog inte tänkt som sport/fågel kameran plus att mobilerna blir bara bättre och bättre, men Sony har gjort bra i från sig med optiken till RX100 VII och 600 mm till RX10 serien. Vitsen är väl smidigheten och som andra kamera med liten vikt.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Nej. De släppte de tidigare i rask takt och nu har det gått 6 år sen sist. Jag tror inte det kommer några fler kompakter alls, varken från Sony eller andra. Möjligtvis Canon, men det är 5 år sen de släppte nån.
 
ANNONS