Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Nu har den anlänt till säljaren och jag har betalt. Jag borde få den i morgon eller ivf före helgen.

Sen får vi se hur tokig jag blir på de nedbantade kontrollerna. Kanske blir en väldigt lätt bagagnad rx100 VA till salu snart. 😂
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad V i söndags. Visst är den liten och med små knappar. Hoppas jag kommer bättre överens med denna mot den IV som jag sålde efter 295 exponeringar. Nu väntar jag på ett vinkelgrepp från Smallrig som är utlovad till på fredag.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad V i söndags. Visst är den liten och med små knappar. Hoppas jag kommer bättre överens med denna mot den IV som jag sålde efter 295 exponeringar. Nu väntar jag på ett vinkelgrepp från Smallrig som är utlovad till på fredag.
Försvinner inte litenheten när man sätter på ett vinkelgrepp?
 

dJb

Aktiv medlem
Försvinner inte litenheten när man sätter på ett vinkelgrepp?
Jag har en sån här bur till min RX100MkVII. Visst försvinner lite av litenheten, men utan är den som en tvål. Jag har filmat rätt mkt med min och då är det bra att kunna fästa Röde go mottagaren också. Ibland använder jag den utan dock och det tar ju bara några sekunder att ta av buren.

 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Vad var det du inte gillade med IV då som är annorlunda på V?

Ska ladda ner manualen så jag kan förstudera lite ikväll.
Ingen skillnad alls beträffande mått. Den gången hade jag kanske inte så stor användning för den, tänkte bara ha den som liten reservkamera att bära med sig i stort sett alltid. Ungefärt som nu men nu finns ett bättre grepp (hoppas jag) i form av Smallrig som jag tror gör den mera hanterlig för större händer.

Visst kommer volymen öka en del men jag tror det blir en bra kompromiss i alla fall.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
OK, så enda skillnaden är att du kan köpa ett större grepp nu? Modigt av dig att satsa på den igen.

Jag köpte med greppet från Sony. Hoppas det räcker. Sen har jag sett att det finns tunna skins (inte de där i silkon) som ska ge bättre friktion. T.ex. det här https://www.kamda.se/skin-for-sony-rx100-v-/-rx100-va-/-rx100-iii-svart-kolfiberfilm. Men jag tror inte på det riktigt. Kolfiber är det INTE. Möjligtvis ska det se ut som det.

Men jag tänker att om kameran känns alltför hal kan man säkert bara dra på en bit bred vävtejp på vänsta sidan där man inte har greppet.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Tor det kommer att funka för mig. Är mest att det är skönt att ha en liten kant att sluta fingrarna kring när man bär kameran i handen, tycker jag.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vitsen tycker jag är att den är liten och har stor kapacitet. Original gummigrepp tyckte jag var ett lyft utan att kameran blev så mycket större. Sedan använder jag handledsremmen så att den inte hamnar i plurret eller så OM den skulle glida ur handen.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ja, det var storleken som avgjorde till sist. Vill kunna cykla runt med den i bröstfickan. Annars hade det varit vettigare att hitta en begagnad LX100 som har kontroller mer i min smak (och stlörre sensor). Men den är lite bulkigare också. Hela syftet med detta var ju att ha en kamera som ALLTID kan vara med. Därmed inte sagt att den kommer att vara det, men det ska inte kännas som ett hinder att ta med den. Jag får väl lära mig att trixa mig runt problemen.

Ska bli kul att prova den ivf. Latmaskarna har inte skickat den, så det blir väl fredag då om inte posten krånglar också.
 

Cygni

Aktiv medlem
Vitsen tycker jag är att den är liten och har stor kapacitet. Original gummigrepp tyckte jag var ett lyft utan att kameran blev så mycket större. Sedan använder jag handledsremmen så att den inte hamnar i plurret eller så OM den skulle glida ur handen.
Jag har också det lilla gummigreppet på min. Fungerar perfekt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja, det var storleken som avgjorde till sist. Vill kunna cykla runt med den i bröstfickan. Annars hade det varit vettigare att hitta en begagnad LX100 som har kontroller mer i min smak (och stlörre sensor). Men den är lite bulkigare också. Hela syftet med detta var ju att ha en kamera som ALLTID kan vara med. Därmed inte sagt att den kommer att vara det, men det ska inte kännas som ett hinder att ta med den. Jag får väl lära mig att trixa mig runt problemen.

Ska bli kul att prova den ivf. Latmaskarna har inte skickat den, så det blir väl fredag då om inte posten krånglar också.
Tyvärr bär det väl emot att alltid ha något i fickan som kostar närmare tiotusen. (Det kan ju en telefon iofs kosta idag).
Min RX100 gav jag 1600 kr för nästan oanvänd. (Så tacksam). Hade kostat närmare 6000 ny enligt kvittot. Den fick vara med "överallt" i början. Nu är den med bara nästan jämt.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Jag har en RX 100ii, bildkvaliten är inget att klaga på. Jämfört med GR ii, som jag heller använder så är Sonyn långsam i uppstart och tiden från tryck på avtryckaren till slutarrörelse är lång (motivet hinner ur bild). Tillsammans täcker de in det jag behöver för resefoto. Förhoppningsiv är senare versioner av RX100 snabbare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har en RX 100ii, bildkvaliten är inget att klaga på. Jämfört med GR ii, som jag heller använder så är Sonyn långsam i uppstart och tiden från tryck på avtryckaren till slutarrörelse är lång (motivet hinner ur bild). Tillsammans täcker de in det jag behöver för resefoto. Förhoppningsiv är senare versioner av RX100 snabbare.
Det är ju problemet med kompaktkameror och inte minst telefonkameror. Jag har ingen "spegellös" systemkamera att jämföra med men föredrar rappheten i en bra DSLR. Övriga kameror är komplement.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nu har jag varit hos postombudet och hämtat paketet med L-greppet. Det känns väldigt bra, precis så mycket som jag villa ha i utökat grepp och går inte att jämföra med den lilla tunna gummdekalen som Sony säljer och som jag hade på min IV. Det här kommer att bli bra är jag säker på.

Som bonus verkar själva greppet faktiskt vara av trä. När jag tittat på bilderna har jag varit övertygad om att det var av något slags plast. Jag har dock inte skruvat isär det från bottenplattan (än).

Greppet ökar inte på tjockleken på kameran men däremot höjden med ca elva mm och bredden med ca sex mm.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är ju problemet med kompaktkameror och inte minst telefonkameror. Jag har ingen "spegellös" systemkamera att jämföra med men föredrar rappheten i en bra DSLR. Övriga kameror är komplement.
Så är det, fasdetekt autofokus kom först i RX100V, realtime och ögonfokus kom till RX100 VII.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Hu då. Lång starttid visste jag, men inte det där att det är bilden inte tas direkt när man trycker på avtryckaren. Hoppas det inte är alltför besvärande.
Tyvärr bär det väl emot att alltid ha något i fickan som kostar närmare tiotusen.
P.g.a. risk att bli ficktjuvad eller är du rädd att tappa den?

Känner nog oro mer när jag går omkring med en systemkamera i stan på kvällen. Hittills har jag inte råkat åt för något, men tanken på att det kan hända finns ju där om man möter nåt gäng som ser skumt ut eller så.
 

Bengf

Aktiv medlem
Min 8 år nyare telefon S20 är långsammare än min 12 år gamla RX100, skall jag då starta på min mobil, välja pinkod, klicka på kamera, upp med mobilen, oj det tar tid alltså, samtidigt som jag då trycker av så är den långsammare än RX100, är det soligt också så står man där och vrider på skärmen för att se vad man behöver göra för att ens hinna starta upp telefonen, är man förberedd med både telefon och kameran så går det så klart mycket fortare, bra ljus så är inte RX100 långsammare än liknande kameror vid den tiden, den har väl Contrast fokus eller vad det nu kallas som även en del mycket nyare kameror fortfarande kunde ha kvar.

Handleds remmen var det första jag kopplade på min RX100, det gjorde mig säkrare och lugnare, för visst är den lite hal av sig, och många med mig trodde nog att ett litet fingertopps grepp skulle komma med nyare modeller som standard, men å andra sidan så har jag aldrig tappat kameran eller.

Alla nya Sonykameror som kommer får alltid trådar som finn 5 fel med kameran, senast är väl A9III som har fler trådar om problemen med global slutare än vad den kan för övrigt.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Blev ingen kamera till helgen. Den skulle komma in idag fredag, men när jag fick batallänken för några dagar sedan trodde jag ju att den redan kommit. Men icke. Kom tydligen inte in i dag heller. Ordern står fortfarande som restnoterad och pengarna har inte dragits från mitt konto, bara reserverats. Greppet är ockå restnoterat med okänt leveransdatum. Börjar tro att det kanske har att göra med den kända fotofrimans omskrivna momsproblem... :(
 
ANNONS