Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken storformatskrivare? Hjälp tack ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag är ute efter en storformatskrivare, i första hand var tanken för att skriva ut canvasfoton men jag ser att många klarar så mycket mer vilket öppnar för lite nya affärsideér. Jag har ju då också några frågor givetvis och hoppas på att någon kan hjälpa mig lite mer...

Jag tycker att långt över 30 000:- inkl. moms är jag inte villig att ge så valet står då i första hand mellan:

HP:s z2100gp som en bekant har och lovordar, framförallt för att skrivaren har inbyggd kalibrering och kan göra egna icc profiler för vilket media som helst och det är jätteenkelt. Utskrifterna blir dessutom riktigt bra och hållbara (jag har testat själv och skrivit ut en del hos honom. Man får ju även med en bra skärmkalibrator vad jag har förstått...

Eller Canon IPF 6100 som har fler bläckpatroner och som även den ska ha inbyggd kalibreringsteknik (som jag inte vet hur den fungerar...). Canon skriver ju dessutom att de har bättre "skrivarekonomi" än de flesta andra märkena...

Finns det någon annan skrivare som jag bör titta närmre på?

Klarar ovanstående skrivare att skriva ut dekaler till bilar/bussar etc? Finns det en "skärfunktion" i någon av de så man t.ex. kan skriva ut MC-dekaler till crossar etc? Har sökt runt på nätet nu i flera dagar men hittar inte så mycket info om de och är därför oerhört tacksam för all hjälp man kan få ;)

MVH

Johan

Glöm bilar och bussar. Maskinerna du nämner har ett vattenbaserat bläck. D v s det löses upp av regnvatten. Om man laminerer så kan det hålla för väldigt kort tid men det är absolut inget att rekommendera.

Vad du behöver då är en eco-solvent (alkoholbaserat bläck) eller solvent (ännu mer hokus-pokus).
En Eco-solvent kan du få ny för knappt 100.000:-.
Inkl rip, installation och allt.(www.rdspandex.se)
Beg? Jodå, jag vet ett par maskiner som är till salu men de landar ändå på c:a 60' med allt.

Köp du en av de maskiner du nämnde men låt någon annan printa dina bil- och bussbilder. Du kan få en hel hög med lämpliga samarbetspartner som har rätt skrivare och rätt kunskaper i din närhet.
Good luck!

/Roger

PS. Alla dekaler inom F1-cirkusen printas i Gerber Edge-printrar men det är en helt annan teknik. Finns info på samma hemsida. DS

Tackar, då vet jag iallafall att jag kan glömma stora dekaler, var inte det jag hade tänkt skriva ut från början ändå men såg det som en kul grej OM det skulle gå, Det funkar alltså att skriva ut dekaler på vinyl eller liknande för inomhusbruk iallafall?

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
Tackar, då vet jag iallafall att jag kan glömma stora dekaler, var inte det jag hade tänkt skriva ut från början ändå men såg det som en kul grej OM det skulle gå
Jag hade en dekal utskriven på vinyl som var gjord på en Epson 9600 sittande i tre års tid. Detta utan laminering. Tålde både regn och biltvättar. Den åkte av för att jag tröttnade på den.

Utan tvekan är en solventskrivare bättre om det är dekalutskrifter du ska syssla med, eftersom dessa skrivare klarar av att arbeta på långt fler material än vattenbaserade. Men prislappen är annorlunda och det ställs krav på ventilation.

Jag har idag fem st Epsonskrivare, från 17" upp till 64". Har gjort utskrifter på tyg, på mängder av olika papper, på en rad olika canvasmaterial, gjort utställningar som visats i akvarier.

Stefan

mr_rockster skrev:
Tackar, då vet jag iallafall att jag kan glömma stora dekaler, var inte det jag hade tänkt skriva ut från början ändå men såg det som en kul grej OM det skulle gå, Det funkar alltså att skriva ut dekaler på vinyl eller liknande för inomhusbruk iallafall?

MVH

Johan

Jag går också i tankar på att skaffa en lite större bläckstråleskrivare för fotoutskrifter. Har tittat lite på Epsons 4880, tycker om bildkvalitén den ger.

Men jag har i ryggmärgen en reflex som vill stöta bort alla tankar på Epson. Orsaken är att när jag har haft billigare Epson-, Canon- och HP-skrivare, så har Epson alltid varit den mest oekonomiska. Detta eftersom den med jämna mellanrum startar någon form av rengöring vilken slukar på det dyrbara bläcket. Fast man inte skriver ut ett jota, så kommer bläcket att ta slut så småningom. Canon gjorde inte det (inte så ofta iaf), men där sattes munstyckena igen efter ett tag.

Klart bäst lösning hade då HP. Den slösade inte med bläcket och med nya patroner fick man alltid ett nytt utskriftsmunstycke. Dessutom hade HP:n inte pappersinmatning från topp, vilket gjorde att dammet inte la sig på maskineriet. Går detta (tekniken) igen i de dyrare maskinerna? Dvs. om jag skaffar en Epson för 25 lakan, kommer den att vara lika snar till bläckslukande rengöringar som "lillbröderna" hos Epson är?

Eeros skrev:
Går detta (tekniken) igen i de dyrare maskinerna? Dvs. om jag skaffar en Epson för 25 lakan, kommer den att vara lika snar till bläckslukande rengöringar som "lillbröderna" hos Epson är?
Tittar man på segmentet fotoskrivare för storformat är ju fortfarande Epson marknadsledande, även om Canon tagit in en del av denna marknad. Under ett tag var HP väldigt aggressiva på denna marknad, men jag har inte sett så mycket av dem på senare tid.

På 4880 har du ingen automatiserad bläckrengöring, utan det är något som du styr själv över. Den finns på Epson 11880 och för mig är det främst en fördel, eftersom jag slipper riskera att förstöra papper för någon hundralapp.

Stefan

Stefan: Eftersom jag vet att du är ganska kunnig på färger och profiler etc så undrar jag om du har någon koll på den inbyggda kalibreringen på HP/Canon och vet någorlunda hur den fungerar?

Har läst att Epson länge varit ledande men att HP/Canon har kommit ikapp, ligger det något i det?

Jag kan kanske alltså skriva ut lite dekaler också ;). Det finns ingen inbyggd skärteknik i dessa "enklare och billigare" skrivare eller?

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
Stefan: Eftersom jag vet att du är ganska kunnig på färger och profiler etc så undrar jag om du har någon koll på den inbyggda kalibreringen på HP/Canon och vet någorlunda hur den fungerar?

Har läst att Epson länge varit ledande men att HP/Canon har kommit ikapp, ligger det något i det?

Jag kan kanske alltså skriva ut lite dekaler också ;). Det finns ingen inbyggd skärteknik i dessa "enklare och billigare" skrivare eller?

MVH

Johan
Profileringen på HP har jag sett och vet att den fungerar bra. Vilken Canon-skrivare skulle ha en inbygd kalibrator?

Tycker också utskrifterna på RC-papper är riktigt bra från alla tre skrivarna. På matta papper håller jag fortfarande Epson som ett steg vassare. Likaså för svartvita utskrifter har jag inte sett riktigt samma kvalitet från de två andra. Men jag har ju använt Epson så länge, så jag är rätt partisk.

Någon skärteknik för dekalutskrifter finns inte i någon av dessa skrivare.

Stefan

Canon ipf6100 ska ha inbyggd kalibrering.

på: http://www.canon.se/For_Work/Products/Professional_Print/Large_Format/iPF6100/index.asp

står det

"Tillförlitlig precision och enhetlighet

iPF6100 har ett lättanvänt inbyggt färgkalibreringssystem som ger utmärkta resultat utan onödigt slöseri med tid. iPF6100 ger enhetliga utskrifter oberoende av enhet och har dessutom en unik funktion som gör att den, efter kalibrering, kan justera mängden bläck som sprutas ut beroende på vilket utskriftsmaterial som används. Därför krävs inga separata kalibreringsenheter. Den inledande kalibreringen tar dessutom endast 10 minuter."

Bl.a. Det är inget som du vet om/hur det funkar?

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
Canon ipf6100 ska ha inbyggd kalibrering.
Canon iPF6100 har ingen inbyggd spektrofotometer, typ HP Z3100, om det är det du frågar efter. "Kalibreringen" skapar ingen ICC-profil, utan syftar nog mest på någon form av självjustering.

De senaste Epson 7900 och 9900 kan du välja till riktig kalibreringsutrustning från X-Rite, släpps väl i höst någon gång.

Aha, okej! Då blev jag lite klokare ;)

RIP, krävs det eller är det lite onödigt om man inte skriver ut "massor"?

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
Aha, okej! Då blev jag lite klokare ;)

RIP, krävs det eller är det lite onödigt om man inte skriver ut "massor"?

MVH

Johan
Om du inte skriver ut massor är en RIP mindre nödvändig idag än den var tidigare. Skrivardrivrutinerna är mycket bättre linjäriserade idag än vad de var. Men en bra RIP är ett produktionsverktyg som gör det enklare att skriva ut flera bilder samtidigt, att placera bilden exakt rätt på ytan med mera. Arbetar du med mera udda material är en bra RIP nödvändigt för att styra upp färgen på ett bra sätt.

Stefan

Okej!

Jag gillar ju just den funktionen med profiliering... Z2100 är ju dessutom en skrivare som ligger rätt i pris och som jag sett bra utskrifter från (har ju t.o.m. en hel del på väggarna här hemma...)

Är den ett dumt val p.g.a. att den har färre patroner? Jag har typ fyra patroner i min bläckstråleskrivare som kostar 899:- spänn här hemma och den skriver lixom ut riktigt bra, 99 av 100 slumpvis utvalda människor ser inte ngn skillnad på en utskrift från den än från en från ett riktigt bra labb...

Alltså, vad tycker ni om z2100 och vad tror ni? 6 patroner är ju mindre än 12 men i verkligeten, hur stor roll spelar det? Kommer mestadels skriva ut canvas, vanliga foton, vepor etc... Inget "prepress" grejjer och sådant...

mr_rockster skrev:

Är den ett dumt val p.g.a. att den har färre patroner? Jag har typ fyra patroner i min bläckstråleskrivare som kostar 899:- spänn här hemma och den skriver lixom ut riktigt bra, 99 av 100 slumpvis utvalda människor ser inte ngn skillnad på en utskrift från den än från en från ett riktigt bra labb...
Du ska väl göra bättre bilder än ett labb :)

Häng inte upp dig på antalet patroner, det är storleken på färgrymden som är avgörande. I Mac kan du jämföra dessa i ColorSync-verktyget, har du en Windows-burk får du ta hem motsvarande verktyg från www.color.org

Stefan

Lite OT, men är det någon som vet ett billigt sätt att lacka sina utskrifter? Och nej, sparyburk är inte ett alternativ.

Då har man köpt sig en skrivare, blev en beggad z2100gp som bara har gått de medföljande patronerna i stort sett. Får den i morgon.

Någon mer som har en sådan här som man kan utbyta lite erfarenheter och tips med?

MVH

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto