Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken tft-skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosenberg

Avslutat medlemskap
Tja! har en luten undran över vad jag ska välja för tft-skärm. Har funderat på den billigaste cinema display från apple men det känns onödigt med en widescreen-skärm för bildredigering, eller?... annars har jag spanat in Eizo FlexScan L768K som kostar runt 5000:-

Jag är ganska kräsen ang bildkvalite men är mån om att den inte får kosta för mycket eftersom jag studerar och har ruttet med pengar.

Jag tycker absolut widescreen till bildbehandling.. Bilden får ett bättre utrymme, utan att störas av menyerna/fönstren i t.ex. PS.

Jag valde Dells 2005FP 20.1" WS, som använder samma platta som Apples cinema-display. Enligt test så ger den något bättre prestanda och har lite mer "bang for the bucks"

Men jag passade på att köpa skärmen när de hade 25% rabatt.. 5300:- var priset då..

thefinger skrev:
Varför inte köpa den förra modellen Apple studio display?

Appleskärmarna är för ojämna,flertal har dålig/hög svartnivå, uppvisar färgfel, rosa-grönt .
Jag har mätt upp ett antal Appleskärmar-ingen av dessa kan prestera en lika jämn grå yta som Eizo.
Vid kontroll av en gråskalekil ser man hur svårt en Appleskärm har att visa alla nyanser jämt från det svartaste till det vitaste. Skärmen har även svårigheter att separera gråskalekilen i det mörka repektive ljusa.
Appleskärmarna är snygga. Men det finns flertal andra skärmar i samma prisnivå som har bättre förutsättningar att visa en bild.

http://www.tomshardware.se/graphic/20050806/index.html

Mikael

ANVÄND SÖKFUNKTIONEN

Det finns ett helt gäng med trådar om detta. Varför inte prova att använda sökfunktionen innan man lägger in en ny tråd

Lacie 20" Photon är OK. Svår att få bra i 5000K . 6500K fungerar bra. Frostig yta, har en själv. medelbra skärm som fungerar hyffsat.
Lacie är snäppet under Eizo
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto