Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken typ av fönsterglas till gömsle?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon här som kan något om olika typer av glas? Och vad man skall använda sig av för glas om man är tvungen att fota igenom glas. Läste någon gång om proxyglas? Om de nu hete så. Att det tydligen skulle funka bra att fota igenom. Å vad blir effekten av att fota igenom glas? Sämre skärpa antar jag. Men blir det något mer?


Mvh Andreas
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon här som kan något om olika typer av glas? Och vad man skall använda sig av för glas om man är tvungen att fota igenom glas. Läste någon gång om proxyglas? Om de nu hete så. Att det tydligen skulle funka bra att fota igenom. Å vad blir effekten av att fota igenom glas? Sämre skärpa antar jag. Men blir det något mer?


Mvh Andreas

Fundera på om du verkligen behöver glas. Skärpan blir sämre. Är det kallt, ta varmt på dig istället eller gör en tätsiittande strut där du kan sticka ut objektivet, och ha en glasruta att titta genom.
 

andreas.goransson

Aktiv medlem
Fundera på om du verkligen behöver glas. Skärpan blir sämre. Är det kallt, ta varmt på dig istället eller gör en tätsiittande strut där du kan sticka ut objektivet, och ha en glasruta att titta genom.
Jo sant de där med att inte fota igenom glas. Men för att vara helt säker på att en björn inte får vittring av mig när jag har dem så nära som 10-20 meter. Därför tänkte jag använda glas. Eller kan man med enkla medel få till det ändå på nå vis? Måste ju skapa ett undertryck ikojan för att vara helt säker att dem inte känner av mig.
 

Karl R

Aktiv medlem
Jo sant de där med att inte fota igenom glas. Men för att vara helt säker på att en björn inte får vittring av mig när jag har dem så nära som 10-20 meter. Därför tänkte jag använda glas. Eller kan man med enkla medel få till det ändå på nå vis? Måste ju skapa ett undertryck ikojan för att vara helt säker att dem inte känner av mig.
Om du har sett de filmer på TV av de finska filmarna som gått genom skogen bland björnarna, suttit i sitt gömsle och filmat, har du nog snappat upp av kommentarer från killarna och björnarnas beteende att de vet vad som finns i gömslet men ändå inte fattar. Björnar är nog inte det farligaste i skogen. Det är väl snarare så som med fåglar, att locka dem till sig med mat och fotografera från gömsle som gäller. Om det är viktigt med närgångna bilder. Det är ju ingen direkt brist på sådana, däremot bilder som beskriver normalt beteende.//K
 

andreas.goransson

Aktiv medlem
Om du har sett de filmer på TV av de finska filmarna som gått genom skogen bland björnarna, suttit i sitt gömsle och filmat, har du nog snappat upp av kommentarer från killarna och björnarnas beteende att de vet vad som finns i gömslet men ändå inte fattar. Björnar är nog inte det farligaste i skogen. Det är väl snarare så som med fåglar, att locka dem till sig med mat och fotografera från gömsle som gäller. Om det är viktigt med närgångna bilder. Det är ju ingen direkt brist på sådana, däremot bilder som beskriver normalt beteende.//K
Jo de filmerna har jag sett och det är imponerande med dem filmerna. Men de är stor skillnad på björnarna där mot våra svenska marker. Där kommer dem in från Rysslands stora skogar och många björnar har knappt möt en människa förut, Därav lite orädda. Plus att det som har turistverksamheten har köpt upp stora marker på den finska sidan där dem inte tillåter jakt.

Men där jag håller till så jagas björnarna om vart annat å därför är dem ytterst försiktiga att gå till matplatser. Minsta fel å dem anländer inte. Å om dem anländer så kommer dem till 90% av gångerna då det är mörkt.

Därför är de viktigt att ha ett gömsle där dem inte känner av mig eller hör mig. Men de finns förvisso undantag här i våra marker också som jag själv fått uppleva flertalet gånger. Under parningstiden kan björnarna anlända vilka tider som helst på dygnet och vara väldigt oförsiktiga. Men så är de ju med de flesta djur under parningsperioden.

Får prova mig fram och se vad som funkar ;) Upplever helst björnar på mina marker än åker till Finland. Vart där en gång å de va inget mot att möta en björn några sekunder här hemma som jag själv kämpat för att få se och uppleva. Upplevelsen går inte att jämföra.

Att jobba hårt och sen få resultat för det är grejen tycker jag ,plus är att jag får bilder från miljöer ingen annan har.

Titta gärna in mina bilder och tack för att du tog dig tid att försöka hjälpa mig.

/ Andreas
 
ANNONS