Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken upplösning på skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja det beror på vad du skall göra och hur du vill arbeta...
Och ja, du klarar dig med 1280x1024 likaså 1600x1200 upplösning. Det vet du bäst själv.

Jag sitter med en Apple 17" 1280*1024 men tycker inte att den visar detaljer speciellt bra vid 100%. Har jämfört med en lacie crt 1600*1200 och det är enorm skillnad, så jag undrar om det har med att skärmen har några år på nacken eller om upplösningen
skilljer sig från skärm till skärm.

Ju högre upplösning, desto mer kan du se, fler paletter i phostoshop tex. men om du anser att den inte visar detaljer särskilt bra kan det också bero på "dot pitchen" (mao hur tätt det är mellan bildpunkterna på skärmen) tex. hade jag en gammal Nokia 447Xs skärm för några år sedan med en dotpitch på 0,24 vilket var lågt jämfört med många andra skärmar som låg på 0,27-0,28, dessa andra skärmar uppfattade jag som oskarpare trots samma upplösning.

Lacie skärmar är kända för att vara högkvalitativa. Trots att den har högre upplösning än din 17"are har den säkerligen lägre dotpitch också.
Sen är det klart att skärmar åldras de också och blir mindre ljusstarka med tiden samt att andra krämpor kan drabba dem... i synnerhet crt skärmar. Är det en sådan som 17" är eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto