Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkel ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert Klarén

Ny medlem
Bröder (och systrar) fotointresserade

Jag har en Nikon D7500 och känner att jag behöver ett vidvinkelobjektiv. Äger en Sigma 18-50 f2,8 men vill ha lite bredare ändå.

Jag tittar på två alternativ Frågan är; vad får jag för 5.510 kr om jag väljer den dyrare varianten?

Hälsningar
Robert
1706971185152.png
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Ett vidvinkelzoom köper man (oftast) för den kortaste brännvidden. Jag hade valt den billigare eller en beggad av vassare snitt. Ska du fota landskap eller liknande så behövs inte autofokus det är nästan bara i vägen.
En äldre tokina som kräver inbyggd fokusmotor i kameran och kan ofta duga, dem är byggda som pansarvagnar. Köpte och sålde mitt för ca 1500kr, ett ATX Pro 12-24/4 lite längre vidvinkel dock. Din D7500 har väl det, fokusmotor alltså.
Det man kan ta i beräkningen är om zoomen har så pass lång längsta brännvidd att du klarar dig utan en ytterligare zoom eller fast glugg för klara av vissa saker som man normalt gör med en normalzoom/objektiv, alltså om man vill hålla packningen till absolut minimum. Jag har en Olympus 9-18/4-5,6, jag använder m4/3, vilket blir 18-36 och då lämnar jag normalzoomen hemma och tar ett 35-100/4-5,6 ist, glappet däremellan får jag gå lite framåt/bakåt.

När du väljer det billigare kan du ju fylla i med något annat objektiv som kanske är viktigare än den lilla bättre prestandan det dyrare objektivet ger, troligvis är skillnaden så liten att den knappt syns. Om man inte vill åstadkomma så bra bilder det är möjligt förstås.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Det finns ett riktigt bra alternativ till Nikon som heter "Tamron SP AF 10-24 f/3,5-4,5 Di II VC HLD" och lär finnas hos Götaplatsens foto. (VC står för optisk bildstabilisering.) Jag har själv använt objektivet sedan 4-5 år till mina Nikon Dx-hus och är mycket nöjd med resultatet. Kan användas "nästan" som normal då den ger en bildvinkel som motsvarar brännvidden 15-36 mm i fullformat. Priset ligger ca 3000:- under Nikons motsvarande version som TS visar här ovan.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag hade en 12-24/4. Nikon förstås. Mitt favoritobjektiv tills jag bytte till Fx. Lär vara bättre byggd än den nyare 10-24. Runt 4kkr begagnat och mycket mer för pengarna än att köpa nytt, enligt mig. 😉
 

ztenlund

Aktiv medlem
2000 kr is a bargain, skulle jag säga. Men jag föredrar ändå 12-24.
Finns några sådana (12-24/4 DX) hos handlare också, bl a ett hos Nybro och ett hos Mattssons för ca 3 tkr. Ingen åsikt alls om det objektivet egentligen. Har oftast hållt mig ovanför 24 eller 28 mm på småbild, men jag har lite mer sentida tillåtit mig en mindre vidvinkelexcess med ett begagnat 18-35 av den nyare sorten (den gamla vill jag inte ta i med tång).
 

mickecrown

Aktiv medlem
Hej,
Jag använder Tokina 11-16mm f2.8 DX på min D7200. Väldigt trevligt och skarpt objektiv med 2.8 över hela zoomomfånget. Byggt som en smärre stridsvagn. Köpte mitt begagnat men i nyskick för 4-5 år sedan för 3.000.
Helt nöjd med det objektivet.
 
ANNONS