Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkel till EOS450D? Behöver snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hullu

Ny medlem
Hej!

Skulle vilja köpa ett vidvinkelobjektiv till min man i 40-årspresent. 40-årsdagen är nästa torsdag och jag behöver beställa det på nätet så jag sätter mitt hopp till att det är många semesterlediga som sitter klistrade vid datorn. ;-)

Har försökt surfa runt i olika forum, fotosajter och butiker och tycker dessa objektiv har utkristalliserat sig:

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM
Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II

Tyvärr är det maken som står för det fototekniska kunnandet - jag bara fotar med det han köper. ;-) Så snälla - ge mig all input ni har om vilket objektiv ni skulle valt och varför. De verkar ju ligga i ungefär samma prisklass (bland de webbutiker som har dem i lager) så jag fick ingen vägledning utifrån det. För och nackdelar med de olika med avseende på distortion, kantskärpa och allt annat som jag har noll koll på.

Objektivet ska helst kunna funka till bilder både på landskap och folk.

Tack på förhand!

Hej!

Skulle vilja köpa ett vidvinkelobjektiv till min man i 40-årspresent. 40-årsdagen är nästa torsdag och jag behöver beställa det på nätet så jag sätter mitt hopp till att det är många semesterlediga som sitter klistrade vid datorn. ;-)

Har försökt surfa runt i olika forum, fotosajter och butiker och tycker dessa objektiv har utkristalliserat sig:

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM
Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II

Tyvärr är det maken som står för det fototekniska kunnandet - jag bara fotar med det han köper. ;-) Så snälla - ge mig all input ni har om vilket objektiv ni skulle valt och varför. De verkar ju ligga i ungefär samma prisklass (bland de webbutiker som har dem i lager) så jag fick ingen vägledning utifrån det. För och nackdelar med de olika med avseende på distortion, kantskärpa och allt annat som jag har noll koll på.

Objektivet ska helst kunna funka till bilder både på landskap och folk.

Tack på förhand!

Inget av dom skulle jag säga. Mest valuta så du med Sigma 10-20/3,5 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1020dc2ca

Har haft föregångaren 10-20/4-5,6 Men den nya har ju fast bländare längs hela zoomomårdet. Dessutom har den extra 2mm mot den Sigma som du nämnt och skillanden mellan 10 mm oc´h 12 mm är STOR.

/Stefan

Sigma 12-24 är väl en gammal glugg, avsedd för fullformat? Är den du tänker på, tycker jag du ska undvika den, den är stor och tung. Vilken av de två andra du väljer är nog hugget son stucket. Canon är kanske litet roligare, med tanke på de två extra millimetrarna. Optiskt spelar det nog ingen roll.

Per.

Ok, tack för snabba svar!

Och tack för infon om Sigmas objektiv - lutar just nu åt Sigmas 10-20/3,5.

Stefan: är dealen med Capture One något jag inte bör missa? Vi har hittills bara använt Photoshop för redigering (och jag - som är för lat för att lära mig - till och med Picasa :p). Gillar annars att beställa från Dustin Home eftersom de är snabba på att leverera.

Är priset ok så finns det just i detta nu anledning att titta på Sigmas nya 8-16. Det är en "one-of-a-kind" och ska enligt det lilla som är skrivet vara mycket bra. Extremare vidvinkelzoom - med uppenbarligen ypperlig optisk kvalitet - finns inte.

Annars har jag själv haft Sigmas 10-20 och tycker det är mycket prisvärt jämfört med Canons 10-22.

Ok, tack för snabba svar!

Och tack för infon om Sigmas objektiv - lutar just nu åt Sigmas 10-20/3,5.

Stefan: är dealen med Capture One något jag inte bör missa? Vi har hittills bara använt Photoshop för redigering (och jag - som är för lat för att lära mig - till och med Picasa :p). Gillar annars att beställa från Dustin Home eftersom de är snabba på att leverera.

Captue one är en raw konverterare och smidigare att hantera stora mängder filer på en gång. PS är typ att behandla enstaka bilder på hög nivå av redigering och dvs mer tidskrävande.

Är det gratis så är det bra ;)..
själv anänder jag Lightroom som adobe utvecklat för samma sak som capture one används till.

/Stefan

Vet inte hur mycket pengar du tänkt dig, men Tokina 11-16mm f/2,8 skulle jag nog säga är den bästa vidvinkeln just nu, för kameror såsom 450D.

Riktigt skarp rakt igenom. Ljusstarkare än konkurrenterna.

Den kostar dock runt 7000 kr.

Edit: Kan väl tillägga att jag själv har Sigma 10-20mm f/4-5,6, så jag är inte förblindad av mina egna grejer när jag säger detta ... =)

Senast ändrad:
Vill tacka alla er som tog er tid att svara. Det blev ett Sigma 10-20/3,5 - han får väl byta upp sig om det inte duger. ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto