Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken x1.4 telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Funderar på en då jag fick råd om att 200mm kan bli lite kort på en Safari som jag skall iväg på.

Aktuella objektiv
Tamron 90/2,8
Canon 70-200/4l
Ev ett framtida Canon 400/5,6

Tycker canon orginal är lite dyrt. Kanske andra dessutom är bättre?

Så ge mig förslag som passar på ovanstående och motivera gärna varför den är "bäst"
Gärna lite om ev. kvalitetsförsämring med konverter.

//Jocke

Ok, nu är ju inte min tyska den bästa, men slår den även Canon orginal på fingrarna (kan få en Canon hem genom en kollega i USA för ca 2000 kom jag på)?

Kan någon även bekräfta om både Kenko och Canon funkar med min Tamron 90/2,8?

Joa skrev:
Ok, nu är ju inte min tyska den bästa, men slår den även Canon orginal på fingrarna (kan få en Canon hem genom en kollega i USA för ca 2000 kom jag på)?

Kan någon även bekräfta om både Kenko och Canon funkar med min Tamron 90/2,8?
Originalkonvertrarna är nog de som funkar bäst. Men både Kenko och Soligor gör prisvärda konvertrar. Fördelen med ex Soligor är att de passar på fler objektiv än vad Canons egna gör. jag har själv en Canon 1,4X extender som jag är mycket nöjd med. Funderar dock på en Soligor i tillägg eftersom den skall passa min 100 mm macro, vilket Canons extender inte gör.

paul innergård skrev:
Originalkonvertrarna är nog de som funkar bäst. Men både Kenko och Soligor gör prisvärda konvertrar.

Mycket talar för att Kenko- och Soligor-konvertrarna är precis samma produkt då de ser identiska ut (förutom loggan) och ger likvärdigt resultat.

Gör det stor skillnad i bildkvalitet på en x1.4 och en x2?
För visst funkar väl en x2 med mitt f/4-objektiv!? Tänker då på AF:en.

Vill dock inte tumma för mycket på bildkvalitén.

Joa skrev:
Gör det stor skillnad i bildkvalitet på en x1.4 och en x2?
För visst funkar väl en x2 med mitt f/4-objektiv!? Tänker då på AF:en.

Vill dock inte tumma för mycket på bildkvalitén.
En 2X fungerar väl bara med en kamera ur !d-serien om du använder dig av ett objektiv med bländare 4. Bildkvaliten blir synbart sämre med en 2X jämfört med en 1,4X. En 2X konverter kräver ett mycket skarpt objektiv från början för att vara fullt användbart. Ex 300 2,8.

Funkar ej

Du tappar AF med en 2x -konverter. Det är bara 1D-husen samt de analoga EOS 1 och EOS 3 som klarar ner till bl.8 (som man får med 2x och bl.4) Ingen av originalkonvertrarna kan användas med tamron 90/2,8

Tack för svaren!
Då återstår Kenko x1.4.
En fråga återstår dock:
Passar den till alla de objektiv jag nämner ovan?

Har en canon 1,4 och får du en för 2000 så skulle jag inte tveka en sekund! Passar som handsekn på en L-glugg!
/Stefan

Har en canon 1,4 och får du en för 2000 så skulle jag inte tveka en sekund! Passar som handsekn på en L-glugg!

Fast den passar ju inte på min Macroglugg vilket jag gärna vill så det är Kenkon som gäller om den inte mycket oskarpare än canon

Re: Funkar ej

Tonyeagle skrev:
Du tappar AF med en 2x -konverter. Det är bara 1D-husen samt de analoga EOS 1 och EOS 3 som klarar ner till bl.8.

Men visst finns det väl ett "hack" som gör att man kan få AF ändå? Om jag fattat rätt så tejpar man över nåt kontaktstift på konvertern, vilket innebär att kamerahuset inte fattar att det är bländare 8. Visserligen kan huset då få lite svårt att ställa skärpan ordentligt, men i starkt solljus och ett hyfast hus (t ex 40D) kanske det funkar? Nån som testat?

Själv hoppas jag kunna "fuska" med 1,4-konverter på ett Canon 100-400.

Häck....

Du får ett hack i dina bilder med 2X converter; glöm det!
På 40D är det bättre att interpolera från 1.4X.
Med 1.4X kenko på 100-400 behövs inga fusk; det funkar(men du får 5.6 som minsta bländare)

Du kann få köpa min 2X :)
/Erik J

Re: Häck....

fujicanon skrev:
Med 1.4X kenko på 100-400 behövs inga fusk; det funkar(men du får 5.6 som minsta bländare)
Kanske missförstår jag dig. Men om jag zoomar till 400 mm har jag väl redan 5,6 som största öppning? Med 1,4-konvertern blir det bl 8, vilket ju kamerahuset inte ska godkänna. Eller lurar Kenko-konvertern Canon-huset?

jag skrev lite fel..

Menade självfallet 5.6 som största bländare.
Kamran "skiter i" vad som händer när du zoomar.
AF vill funka i alla lägen med 1.4X
/Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto