Faktiskt en ganska komplicerad fråga, med avgörande vägval i vilken riktning ens objektivpark kommer att gestalta sig i framtiden. Helt beroende av ens budget, samt behov och preferenser.
Brännvidderna mellan 40mm och 150mm (som hos kit-tele-zoomen) är nog de mest användbara. Du har mer nytta av f/2.8 vid de kortare brännvidderna än vid de längre för porträtt. Vid fågelfoto däremot välkomnas den bättre ljusstyrkan hos Sigma, där skillnaden är 0.64 bländarsteg. Jag tycker dock att den högre vikten (1370 g) för Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM talar emot detta, då du nämner att ditt syfte med frågan är primärt för porträttfoto.
Ett kontrasterande alternativ utgör därför 50mm/F2 makrot och 70-300mm/F4-5.6 telezoomen. Det skiljer hela två steg i max ljusstyrka mellan dessa två, vilket ger bra förutsättningar för porträttfoto. Ett naturligt tillägg i framtiden till 50mm makrot kan vara telekonvertern EC-14, som gör om ditt makro till ett 70mm/F2.8, vilket fortfarande är ett steg ljusstarkare än nämnda lång-zoomen. 300mm är långt på en 4/3 kamera, men f/5.6 är inte särdeles snabbt, vilket gör stabiliseringen i kamerahuset mycket användbart. Den förhållandevis ringa vikten (615g) gör att du kan klara dig handhållet och i görligaste mån slippa stativet.
Av de alternativ du räknar upp, så har jag bara fotat porträtt med 4x telezoomen 50-200mm/F2.8-3.5, som även är användbar till närbildsfoto med antingen EX-25 eller EC-14. Med den senare får du även till ett långt tele på 280mm/F4.9, (en skillnad på 0.39 steg till den andra långzoomen). Den gamla modellen av 4x telezoomen bör kunna vara ett bra köp begagnad, men för de som har en E-3 hägrar nog den nyares snabbare motordrift SWD för AF.
Siten
www.myfourthirds.com var min inspirationskälla och anledning till att jag valde 4x telezoomen före 50-makrot. Jag har bl.a. några porträtt som jag tagit med zoomen på
http://www.myfourthirds.com/folder.php?id=436
Hoppas du får några fler synpunkter på de olika alternativen inför ditt stundande val.