Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket bildbehandlingsprogram, photoshop eller aperture?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maddicken

Aktiv medlem
Hej fotovänner!

Jag undrar om någon har erfarenhet av aperture 2? Jag har en mac och ska köpa mig ett bildbehandlingsprogram men vet inte vilket. Photoshop eller aperture till min mac?
Jag ska jobba lite lätt med bilder, är inget proffs utan på hobbynivå.
Mycket glad o tacksam för er hjälp!!

mvh Madelene

Lightroom är fullkomligt underbart, enligt mig.

Tidigare använde jag en handfull olika program för import, katalogisering, bildbehandling, o.s.v, Idag använder jag endast Lightroom.

Men frågan är vad du är ute efter. Photoshop är något fullkomligt annat än Lightroom och Aperture..

Photoshop är ett renodlat bildbehandlingsprogram. Lightroom (och Aperture tror jag, åtminståne till viss del) tar hand om hela flödet, från bildimport från minneskort/kamera, katalogisering och taggning med nyckelord, sortering, råkonvertering, enklare bildbehandling, utskrift, webbgalleri, m.m.

Nej. Jag har använde Aperture redan innan Lightroom började säljas. Vad jag har sett i tester senare visade att valet var rätt -- om man har en Sony A900 är Adobes RAW-framkallare i Lightroom en katastrof medan Aperture 2 tillhör de bättre.

När jag läst lite om Aperture så verkar en del tycka att det är segt och tungt. Ta mycket minne..?
Är det enkelt att jobba i Aperture? Jag har kikat lite i photoshop och tyckte att det verkar oerhört stort och ta nog lång tid att lära sig? Det man tänker är när mac gör ett eget bildbehandl.program så borde det funka bra mellan hårdvara o mjukvara?

Lightroom är fullkomligt underbart, enligt mig.

Tidigare använde jag en handfull olika program för import, katalogisering, bildbehandling, o.s.v, Idag använder jag endast Lightroom.

Men frågan är vad du är ute efter. Photoshop är något fullkomligt annat än Lightroom och Aperture..

Photoshop är ett renodlat bildbehandlingsprogram. Lightroom (och Aperture tror jag, åtminståne till viss del) tar hand om hela flödet, från bildimport från minneskort/kamera, katalogisering och taggning med nyckelord, sortering, råkonvertering, enklare bildbehandling, utskrift, webbgalleri, m.m.

Det är väl en fråga man ska ställa sig innan, vad är jag ute efter...
Jag har precis börjat en kurs om foto, och vill då lära mig att jobba med bilderna.
Men är på rätt nybörjarnivå.

När jag läst lite om Aperture så verkar en del tycka att det är segt och tungt. Ta mycket minne..?
Aperture kräver en bra maskin. Lite oväntat fungerar det inte med alla grafikkort (i äldre maskiner) då Aperture använder grafikkortets grafiska processor för flera bildbehandlingsfunktioner. Med klent grafikkort blir det segt. Aperture 1 var lite segare, men efter att Apple tog fram nya databasfunktioner för Aperture 2 tycker jag det går utan problem. Jag har dock bara testat på mina PowerMac med fyra processorkärnor/8GB minne och Mac Pro med åtta processorkärnor/12GB minne, båda med snabbaste grafikkorten som fanns tillgängliga när maskinerna köptes. Hur Aperture fungerar på mindre maskiner har jag lite erfarenhet av.

För att testa på din maskin kan du kan ladda ner Aperture och utnyttja Apples 30-dagars gratistest.

http://www.apple.com/se/aperture/
http://www.apple.com/aperture/trial/

ANNONS
Götaplatsens Foto