Annons

Vilket blixtpaket(studio)

Produkter
(logga in för att koppla)

tobake

Aktiv medlem
Håller som bäst att välja ut ett blixtpaket. Jag är nybörjare inom studiofoto och har tänkt använda blixtarna för porträtt samt produktfoto.

Paketen jag väljer mellan är.

Elinchrome Dlite2(200ws) från cyberphoto. 6295kr.

eller

QiHe studioset 2x300ws från Kaffebrus. 5995 kr.

Ungefär samma prestanda förutom själva uteffekten. Båda blixtarna går att ställa ner till 1/32.

Fördelen med Elinchrom kanske är att det finns mer tillbehör, men samtidigt får jag lite mer power för mindre pengar med Kaffebrus paket.

Jag är villrådig, hjälp mig!!

Jag satt själv och funderade länge mellan de två paketen. Valde till slut D-lite2 då det verkade mer kvalité och något att växa med.
Frågade noggrant ut en kunnig på Scandinavian photo om hurpass mycket styrka man behöver, och fotograferar du inte stora grupper med folk så räcker 200w långt och gott. Faktum är att efter några veckors användning av D-lite så har jag inte en gång använt den största effekten, snarare tvärtom så har jag fått blända ned till minimum flera gånger för att ljuset inte ska bli för starkt.
Är studiofoto något du vill sattsa på så skulle jag köra D-lite2 helt klart. Blixtrarna är helt enkelt underbara att jobba med, och möjligheterna till uppgradering är mycket större Elinchrome om du i framtiden känner att du behöver det. Det var i alla fall min tanke...

mvh / David

Tack för att du delade med dig dina erfarenheter. Det var exakt ett sådant svar jag behövde. Nu blir det Elinchrome.

Jag kan bara instämma i Davids inlägg, jag skaffade också Elinchrome för ett tag sen och är jättenöjd med valet. Ett stort plus är helt klart att all utrustning kommer att fungera i mina kommande större Elinchrome-blixtar också.

ANNONS