Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Filter???

Produkter
(logga in för att koppla)

martinblomberg

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag är nybörjare inom fotografering och har precis fått en egen systemkamera. Har precis fått tillbaka mina rullar jag lämnade in på framkallning och ser att alla bilder ser en aning "B" ut. För att få en mer av en "PRO" bild har jag hört att man ska använda sig av någon typ av filter.

Men jag har ingen aning om vilka filter som finns, eller vad de är till för... Finns det någon där ute som kan hjälpa mig att reda ut vilket filter jag ska köpa?

Mvh. Martin

Att bilder ser "b" ut kan ha många orsaker. Filter kan ge mer stuns i färger, eller ändra karaktär på färger, men så mycket mer än så gör de inte.

Tips på bra bilder är:
* Använd stativ och trådutlösare för att minimera skakningsoskärpa.
* Optik brukar ge bäst resultat nerbländade ett par steg eller mer. Dvs. är max öppen bländare på objektivet = f/4 så bör du köra på f/8 eller mindre... Bländarskalan i steg är:
f/1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32.
* Var noga med skärpeinställningen! Tar du porträtt, fokusera på pupillerna.

Om du kör färg, så är följande filter bra att ha med:
* Polarisationsfilter. De tar bort reflexer i ytor och kan även fördjupa färger. Titta i kamera och vrid på filtret tills önskad effekt uppnås.
* Graduerat gråfilter, eller graduerat blåfilter. Minskar kontrasten mellan himmel och världen nedan. Ger mer färg och stuns åt himlen. Blå-varianten adderar mer färg, gråfiltret adderar ingen färg men gör himlen något mörkare.
* Skylight eller UV-filter. Bra som skydd på objektivet. Filter som får en repa är billigare att byta än optik som får en repa.

Ovanstående filter fungerar även fint med sv/v, men det finns även speciella sv/v filter.

Observera att om du kör vanliga färgkort som du lämnar in för framkallning och kopiering, så kan pålagda filtereffekter kompenseras bort av labbutrustningen. Dia rekommenderas om du vill använda filter, för dia går bara igenom en process och diat du får tillbaka är filmen som satt i kameran.

Med vänlig hälsning
Roland

det finns flera filter du måste först bestämma dig för vilken effekt du vill ha.
Det vanliga "filterpaketet" brukar vara polfilter och uvfilter.
polfiltret för att ta bort oönskade reflexer i icke metalliska föremål och att få en blåare himmel.
uvfilter för att skydda linsen, samt minska uvstrålningen.

tack så mycket för hjälpen.
Jag ska alltså blända ner ett par steg när jag använder mig av filter (generellt), låter inte alltför svårt. Men när jag fotar t.ex. inomhus vill jag verkligen få ner de gula tonerna från vanliga glödlampor. Finns det något speciellt filter för sånt?

/Martin

att blända ner gäller med som utan filter, har inget med filtren att göra, utan att bilderna blir skarpare om du bländar ner några steg, har att göra med att objektivets glas är skarpare i mitten än mot sidorna..

Bländare 8 brukar vara optimalt på de flesta objektiv, men att välja bländare 8 oavsett situation ska man naturligtvis inte göra, man får tänka på vilket skärpedjup man önskar ha.

martinblomberg skrev:
alla bilder ser en aning "B" ut. För att få en mer av en "PRO" bild har jag hört att man ska använda sig av någon typ av filter.
Trista bilder beror sällan på teknik och filter, den avgörande faktorn i de flesta fallen är ljuset. Mitt råd är att koncentrera dig mer på att se ljuset än att blanda in nya prylar om du vill ha en snabb väg till bättre bildresultat.

Det finns speciell film för att fota inomhus, eller snarare för att fota i konstljus (tungsten). Det går även att fixa med filter, fast jag kommer inte ihåg vilket filter just nu. Men det går att läsa sig till på tex scandinavianphoto.se eller cyberphoto.se skulle jag tro, kolla under filter.

Mitt råd är att du skaffar en bok om foto så att du kan utnyttja din kamera på bästa sätt. Jag kan rekomendera tex "National Geographic Photography Field Guide: Secrets to Making Great Pictures". Annars brukar det finnas en del fotoböcker på närmaste bibliotek. Boken Foto av Pär Lundquist brukar finnas, den är lite trist (ser trist ut kanske man skall säga) men funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto