Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket Ljus värde

Produkter
(logga in för att koppla)

marklind

Medlem
jag har lagat min konica FC-1 och skall nu ut å testa den. Min fråga är,, det är ju en ljusmätare i sökaren på vänsterkanten 2-22

vilka värden skall man ställa in där ? värdet ökar/minskar när man vrider på exponerings ratten men vilket värde skall man rikta in sig på ?

mvh Markus

Tack för länken Monica !

Tyvärr förstår jag inte vilket värde man bör använda, manualen säger att ett värde mellan
1,4-22 bör användas för korrekt exponering,
antar att automatiken tar hand om resten, men
det måste finas någon logik i vilket väde som
ger olika effekt.

för tex produkt fotografering av klädesplagg.

Skalan i sökaren talar om vilken bländarens ljusmätare rekomenderar i det befintliga ljuset. Om automatiken är inkopplad är det denna bländare som kameran ställer in. Om jag minns rätt brukar Konica ha bländaraautomatik på sina äldre modeller. Du bör då vara medveten vilka bländare som faktiskt finns på det objektiv som du har satt på kameran för tillfället.

okej...

så om jag önskar att fotografera manuellt så ställer jag in önskad bländare Tex 5,6 därefter vrider jag på exponerings-ratten tills 5,6 tänds i sökaren.

och desto högre bländartal ger mindre skärpedjup

har jag fattat rätt ?

marklind skrev:
och desto högre bländartal ger mindre skärpedjup

har jag fattat rätt ?
Nej

desto högre bländartal(22) desto större skärpedjup

och desto lägre bländartal(2,0) ger mindre skärpedjup

OBS
Att man sedan egentligen endast har skärpa i ett plan.

jo just så va det ja...

tänkte lite bakvänt där.

men för övrigt var det rätt då, för att få en korrekt exponering ser jag till att bländartal på linsen och sökartalet är lika.

Hur påverkas detta när jag knäpper på blixten
(Regula variant 740i)

Erik Schalin skrev:
Nej

desto högre bländartal(22) desto större skärpedjup

och desto lägre bländartal(2,0) ger mindre skärpedjup

Markus har egentligen rätt. 22 står för 1/22, alltså en mindre bländaröppning. 2,0 står för 1/2,0, alltså en större bländaröppning.

jo jag tänkte med på det att en liten bländar öppning (22) ger större skärpedjup
och litet värde stor bländar öppning (1,8)
ger mindre skärpedjup.

för det är väl så att en stor bländaröppning kräver mer exakt fokusering på objektet i bilden.

så om jag nu förstått rätt så om man fotograferar
tex ett ansikte i närbild vill man ha en mindre bländaröppning för att inte tex öron ,hals skall bli för diffusa.

krångligt detta ämne, men jag skall nog lära mig tids nog.

ANNONS
Götaplatsens Foto