Annons

Vilket makroobjektiv skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

chanil

Medlem
Hej!

Jag har en Canon D3000, och vill skaffa mig ett macro objektiv.
Har ingen aning vad jag kan köpa för något, vill gärna ha hjälp och råd.
Kan tänka mig att köpa ett begagnat men vet inte vad jag skall leta efter.
När jag har surfat runt på min kamera och macro objektiv, så kommer det upp något men är ju jätte dyrt....Vill kunna ta närbilder och antar att det är ett sådant här objektiv jag skall ha då?!

Tar tacksamt emot hjälp!

Hej!

När jag har surfat runt på min kamera och macro objektiv, så kommer det upp något men är ju jätte dyrt....Vill kunna ta närbilder och antar att det är ett sådant här objektiv jag skall ha då?!

Tar tacksamt emot hjälp!

Oj vad vimsig jag är! Har inte någon canon skall så klart vara Nikon D3000...

Hej!

Tar tacksamt emot hjälp!

Vad har du för budget? Jättedyrt är lite svårt att utgå ifrån :) Tamron 90/2.8, som är ett fantastiskt macro-objektiv, brukar gå för 2500-3000:- beg. Är det jättedyrt?

Runt 3000kr kan jag tänka mig. Vad skulle jag få betala för ett nytt? Är det det objektivet du rekommendera?

Tack för svaret!

Runt 3000kr kan jag tänka mig. Vad skulle jag få betala för ett nytt? Är det det objektivet du rekommendera?

Tack för svaret!

Tro det går för ca 4500:-
Tamron 90/2.8 är riktigt vasst, men det beror lite på vad du ska fota. Är det insekter eller blommor och döda ting? Min rekommendation skulle nog vara att köpa beg. du får mer för pengarna, men om du vill köpa nytt kan du kolla på länken nedan, där finna alla macro-objektiv som du får nya för under 3500:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86504274&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s86504288

Tack för länken, skall titta på den. Jag vill fota blommor, insekter och komma nära på saker m.m.
Har tittat på detta objektiv nedan, är det inget att ha? Tänkte på priset....

NIKON 40/2,8G ED DX MICRO. Priset är ca 2 300kr

Tack för länken, skall titta på den. Jag vill fota blommor, insekter och komma nära på saker m.m.
Har tittat på detta objektiv nedan, är det inget att ha? Tänkte på priset....

NIKON 40/2,8G ED DX MICRO. Priset är ca 2 300kr

Det är absolut något att ha, men det kan bli mycket svårt att fota insekter. Med så kort brännvidd blir arbetsavståndet (från objektiv till insekt) väldigt kort och då kommer du nog skrämma bort dem! Det kan också blir så att du skymmer ljusflödet med objektivet, alltså skuggar det du vill fota. Med det sagt går det att ta fantastiska bilder med nikon 40/2.8. I princip brukar man säga att alla macro-objektiv är bra, finns mindre skillnader i optisk kvalité men först och främst ska du bestämma fig för vilken brännvidd du vill ha :)

Ok, då vet jag det. Om jag skall köpa ett nytt så sticker priset i väg uppåt nästa antar jag blir
nikon 60/2.8. Men med ett sådant så är det väl så att man tar bättre bilder på insekter?

Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 for Nikon/Fujifilm

Denna ovan hade du med i din lista, skulle det räcka och gå upp till den för att kunna ta på insekter? Priset ligger på 2 700kr. Passar den till min nikon D3000, tänkte på att det är ett annat märke.

Det finns inga dåliga macroobjektiv.
Du måste välja den brännvidd som DU vill ha.

För att se utbudet:
Cyberphoto.se
Objektiv
Nikon
macro.

Vill du ha möjlighet till AF? och det vill du säkert så klicka i:
har inbyggd motor

Jag har Nikkor 60/2,8 och Sigma 150/2,8 samt fotograferat ett år med Nikkor 85/3,5. Man skulle kunna tro att man kan lättare fota insekter med 150/2,8 pga det längre arbetsavståndet, men det är inte säkert att så är fallet. Jag tycker att jag lättast kan ta insekter med 60/2,8 pga en betydligt snabbare AF och säkare AF. Det gör ganska mycket att man kan rikta in och ha ett skott på kanske mindre än 1 sek, än att man med ett 150mm får den att svepa runt och inte hitta fokus och insekten är borta. Jag kör nästa alltid med AF och gör ibland finjusteringar från det satta värdet, men man kommer ganska bra med AF tycker jag. Man kan tex ta en serie bilder med Nikkor genom att se genom sökaren och ha koll på motivet och bara sträcka ut händerna, detta kan man inte göra med en Sigma där man nästa alltid får göra någon finjustering.

Så vad jag vill ha sagt är att AF tycker jag gör mycket, vad jag har sett så är Nikkor snabbare än andra märken, så jag hade valt ett Nikkor. Det är inget fel på 40/2,8, men kanske lite för litet arbetsavstånd. jag gillar mitt 60/2,8 men 85/3,5 har ytterligare lite längre avstånd. Titta du på ett begagnat 85/3,5 eller 60/2,8 och vill du ha nytt så är inte ett 40/2,8 något dåligt köp, du kommer säkert att kunna fota fina insekter med det också

Tack Peter, då vet jag att jag inte skall satsa på ett sigma. Skall kika runt på de du föreslog!

Bara ett förtydligande, jag gillar mitt Sigma också, men på ett annat sätt ;-). Fin bokeh och skarpt och bra, men som sagt en mer orolig AF samt att det är lite svårare att sätta fokus, då man har en mer diffus bild i sökaren på en 150mm när man är utanför fokus. Detta gör att man ibland inte ens vet om man har riktat in kameran mot rätt kvist vilket gör fokusletandet jobbigare. Så för "nybörjare" så vill jag nog rekommendera mindre än 100mm och Nikkor till Nikon

ANNONS
Götaplatsens Foto