Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Nd filter till "drömliknande" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej!

Jag har verkligen fastnat för dessa "drömliknande" bilder med lång slutartid.
Så nu skulle jag vilja testa att ta sådana fantastiska bilder! Men jag vet inte riktigt vilket filter jag ska satsa på.

Har ni några tips? Jag har en Nikon D610 och vill inte köpa något dyrt nd filter till att börja med.
Utan jag vill köpa ett som funkar bra och som ändå ligger relativt bra i pris.
Vore så tacksam för tips!
 

fredlund88

Aktiv medlem
Hej!

Jag har verkligen fastnat för dessa "drömliknande" bilder med lång slutartid.
Så nu skulle jag vilja testa att ta sådana fantastiska bilder! Men jag vet inte riktigt vilket filter jag ska satsa på.

Har ni några tips? Jag har en Nikon D610 och vill inte köpa något dyrt nd filter till att börja med.
Utan jag vill köpa ett som funkar bra och som ändå ligger relativt bra i pris.
Vore så tacksam för tips!
Beror på vad du har för objektiv, men det är ett ND-filter du ska ha vilken styrka är svårt att svara på det styrs ju lite utav hur omgivningens ljus är
 

djungel

Aktiv medlem
Jag gick direkt på ett ND1000 vilket gav mig slutartid på 30 sekunder och bländare 8 dagtid. Dörr är ganska billiga.
 

Marteric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har verkligen fastnat för dessa "drömliknande" bilder med lång slutartid.
Så nu skulle jag vilja testa att ta sådana fantastiska bilder! Men jag vet inte riktigt vilket filter jag ska satsa på.

Har ni några tips? Jag har en Nikon D610 och vill inte köpa något dyrt nd filter till att börja med.
Utan jag vill köpa ett som funkar bra och som ändå ligger relativt bra i pris.
Vore så tacksam för tips!
Jag har tre ND-filter. Mest använder jag mitt ND64 (B&H) följt av ett ND8 (Kenko). Dessa funkar bra från tidig skymning till senare...
 

voitcanon

Aktiv medlem
Färgbalansen är inte den bästa med ebay filter men plåta raw så går det bra. Och om du får blodad tand köp ett b+w.
 

snap01

Aktiv medlem
finns egentligen bara ett original som är riktigt bra. Det var väntekö på det över6 månader i börja. Det är lee big stopper ger inga fula färgstick många andra ger fula färgttick oftast åt magenta hållet o problem med flare.

Att använda flera filter på varandra ger oftast mest problem med flare o sämre skärpa osv. Jag har testat 3 andra märken än lees big stopper ingen är i närheten anser jag.
Enda nackdelen är att lees är gjord av glas o är ömtåliga jag är inne på min tredje för tappar du den i hårt underlag så är det tusen bitar som gäller :(

nu har big stopper gått ner i pris finns i flera butiker i sverige så om jag är dig så skulle jag satsa på det finns mängder med tester med big stopper på nätet skickar en länk med bilder från den.
https://www.google.se/search?q=big+stopper+lee+picture&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwioxoyot6HLAhUJDZoKHcfOBKIQsAQIHg&biw=2215&bih=1231
 
ANNONS