Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv för närbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangejohan

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har nu 2 objektiv, men inget av dom är jag riktigt nöjd med då de gäller närbilder. Jag har ett Nikkor 18-50 och ett 50-200 Tamron, kameran är en Nikon D50.

Men jag vill ta NÄRBILDER och då menar jag närbilder.

Nu kanske jag har missförstpått de hela men jag antar att närgränsen som står i tekniskdata på objektiv är den grän man inte kan gå under då de gäller närbilder, eller?

Jag vill gärna ta bilder på 5-10-15 cm avstånd.

Kan någon vänlig själ tippsa mig om rätt billiga objektiv som klarar av detta? Eller bvlir prisklassen tok dyr?

väldigt tacksam för förslag och idéer!

Med vänliga hälsningar
Magnus

För närbilder ska du köpa ett macroobjektiv, finns ett bra och billigt från Tamron 90mm, men förstås en massa andra saker. Så länge det är ett macroobjektiv så kan du fota närbilder, de är gjorda för det ändamålet.

Mvh

David

Själv är jag förtjust i Sigma 24mm Macro. Det är en bra allroundOptik

Just att det är 24mm gör att den fungerar i flera situationer, utom tele.

Tamronen lär jag troligtvis köpa nån gång under våren, eller när jag får råd.

Det rä som sagt en mycket bra macro-optik.

Tusen tack för alla snabba svar!

Men kan ni ge prisexempel, kanske är svårt men på ett ungefär.

tacksam...

mvh
Magnus

mangejohan skrev:
Men kan ni ge prisexempel, kanske är svårt men på ett ungefär.
Det finns tre ganska jämbördiga makroobjektiv från tredjepartstillverkare, som alla kostar runt 4000:-.

Tokina 100/2,8: 3800:-
Tamron 90/2,8: 3900:-
Sigma 105/2,8: 4100:-

(priser från Cyberphoto)

Sen finns det Nikons motsvarande original, men det kostar mycket mer; åttatusen. Dock har det bildstabilisering.

Det finns också objektiv med kortare brännvidder, vilket kanske är intressant om du inte ska fota just insekter (insekterna flyttar gärna på sig om man kommer för nära, så en lång brännvidd är bra då).

Nikon 60/2,8: 5400:-
Sigma 50/2,8: 2850:-

Har du platt plånbok så finns också Cosina 100/3,5 som kostar 1700:-, men då måste man också använda nån slags medföljande adapter om man vill komma ner i avbildningsskala 1:1. Annars ger det 1:2, vilket inte är så dumt heller. Alla de andra ovanstående objektiven ger 1:1, vilket innebär att man vid närgränsen avbildar ett 1cm stort objekt som 1cm på sensorn.

Edit: Jag ska tillägga att jag inte har nån egen erfarenhet av nåt av de ovanstående objektiven, men jag har läst en drös tester.
Om jag vore du så skulle jag kika efter nåt av de tre översta begagnat. Jag köpte själv ett Sigma 105/2,8 för 2400:- i fredags, men det har inte trillat ner i brevlådan än:p

Senast ändrad:
Har du mer pengar än du behöver så finns ju Carl Zeiss 100/f2.0 Makro-Planar.

Funderar på det själv, men då lär det bli mycket blodpudding en bra tid framöver :)

kent.

Nikon 105/2,8 VR

Även om det kostar så är det värt varenda krona detta Nikon med VR. Det är fantastiskt hur bra bilder det går att fota handhållet. Är Ditt intresse riktigt stort så är detta objektiv det bästa. Flera trådar har berönmt objektivet och min egen erfarenhet är bara SÅ BRA!

Har du inte så mycket pengar som du behöver för att köpa makroobjektiv så kan du köpa mellanringar eller försättslinser för små pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto