Annons

Vilket objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trilobiten

Medlem
Hejsan,

Först och främst vill jag bara påpeka att jag är per definition amatör vad gäller fotografering och lägger oftast min tillit på kamerans automatik :)

Vi (ett gäng paleontologer, Lunds universitet)använder en Nikon Coolpix 990 till att fotografera mycket små fossil, oftast inte större än 0,5 x 0,5 cm. Fossilen beläggs före fotografering med salmiak för att få en jämn, enfärgad yta och så att skuggorna ska falla bättre (resultatet blir ett kritvitt fossil). Med vår kamera får vi hyfsat resultat, men vi vill komma närmre objektet så att vi får med mer detaljer och tänkte därför köpa ett macro-objektiv. Vilket objektiv för detta ändamål kan ni rekommendera att vi köper?

Mycket tacksam för svar,

Hälsningar Niklas

Canon har ett supermacro som går från 1x (lifesize) till 5x. Med 1x får man ett föremål som är lika stort som negativet (24mm x 36mm) att fylla upp hela bilden. Men 5x så kan ett föremål 5x mindre än detta fylla upp en hel bild!

Objektivet heter Canon MP-E65/2,8 1-5x och kostar ca 14.000 kr.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Da denna traden mer handlar om det digitala, rekommenderar jag att den flyttas till ett annat forum...

fotohalsningar
Terje

Ett canon objetiv kan bli väldigt svårt att får fast på en nikon coolpix 990. Och den har ett fast objektiv som inte går att byta ut! Däremot har kameran en gänga där du kan skruva i olika filter (jag tror att det är 28 mm filter du ska ha kolla i manualen för säkerhets skull) där finns bla annat filter som gör att du kan komma närmare. ett sådant brukar ligga på 200-300 kr vilket inte är så farligt.

Eftersom Niklas pratar om att kopa ett nytt objektiv antar jag att man ska kopa en helt ny utrustning. Eller?? Vill man ha ett foremal pa 0,5 x 0,5 cm i en bild sa kanner jag inte till nagot annat objektiv som klarar detta.

Jag har testat att använda mina gamla macrolinser(200-300:) som jag har till systemkameran och bara hållt dom framför min Coolpix 5700. Det är inte så lätt att få skärpa men det fungerar, kanska man kan göra någon adapter?

Bilagor

• macrolins.jpg
    macrolins.jpg
    34.3 KB · Visningar: 174
Varför inte bara köpa närbilds-set
Finns i lösningarna 1X 2X 3X 4X och ibland 5X
Jag vet inte om du har filter gänga, eller vilken storlek de är men här finns closeup linserna
www.cyberphoto.se

Adam

ANNONS
Götaplatsens Foto