Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till 30D för att fota lägeheter/rum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarod

Aktiv medlem
Finns det något bra alternativ till kameror med crop-faktor eller behöver man uppgradera till 5D eller liknande?

Canons 10-22 är given. Den bästa extremvidvinkel som finns.
30D + 10-22 + 580EX är en perfekt kombo för interiörer.

Jag håller med. Vill tillägga att för kameror där det går att byta mattskiva är en sådan med ett rutnät ett jättebra hjälpmedel. Den breda bildvinkeln på ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM gör att det minsta lilla man lutar kameran syns på bilden. Rutorna hjälper till att styra bilden så den blir rak.
Detta är mest känsligt på de kortaste brännvidderna, förstås.

En blixt som 580 EX II har en vidvinkelskiva som gör att den klarar av att lysa ut ett objektiv med 14 mm brännvidd, på fullformat. Så 10 mm på en 30D är inget problem.

pareli skrev:

En fråga bara... Jag ifrågarsätter inte ditt svar alls, undrar bara om det objektivet ger kraftig förvrägning? alltså lite åt fisheye hållet?

Funderar också på ett extrem vidvinkel, men vill inte ha bubbeleffekten...

pareli skrev:

Jag håller med om att 10-22 är ett givet objektiv för interiörfotografering med en 30D, dock håller jag inte med om att det är den bästa extremvidvinkeln som finns. Nikons nya 12-24 piskar den rejält.

Jo, det kan säkert vara riktigt, men den är mycket tjurigare att limma fast på en 30D, som ju trådstartaren har.
Så om du tänker dig "...till en Canon...", och då även begränsat till 1,6 crop kameror (det är ju en EF-S), så stämmer det bättre.
Om Canons 10-22 är absolut bäst vet jag inte. Jag har inte provat alla andra.

Förvrängningen är inte alls som en fisheye. Objektivet är förvånansvärt raktecknande, men de stora bildvinkeln gör ju ändå att hjärnan blir lite "förvånad", eller vad man ska kalla det. Det är därför jag anser att rutor i sökaren är en tillgång.

apersson850 skrev:
Jo, det kan säkert vara riktigt, men den är mycket tjurigare att limma fast på en 30D, som ju trådstartaren har.
Så om du tänker dig "...till en Canon...", och då även begränsat till 1,6 crop kameror (det är ju en EF-S), så stämmer det bättre.
Om Canons 10-22 är absolut bäst vet jag inte. Jag har inte provat alla andra.

Förvrängningen är inte alls som en fisheye. Objektivet är förvånansvärt raktecknande, men de stora bildvinkeln gör ju ändå att hjärnan blir lite "förvånad", eller vad man ska kalla det. Det är därför jag anser att rutor i sökaren är en tillgång.

Mycket möjligt :) Det var just raden "Den bästa extremvidvinkel som finns" som jag tänkte på...:)

Kalle_B skrev:
En fråga bara... Jag ifrågarsätter inte ditt svar alls, undrar bara om det objektivet ger kraftig förvrägning? alltså lite åt fisheye hållet?

Funderar också på ett extrem vidvinkel, men vill inte ha bubbeleffekten...
10-22:an tecknar i stort sett spikrakt. På 10mm tecknar den rejält rakare än kitzoomen på 18mm (i och för sej inte ett jättebra exempel, men dock). Nån fisheyeliknande böjning finns inte.

Det är jättebra för alla former av arkitektur men ger lite problem när man fotar människor och djur - om man inte tänker sej för när man komponerar bilden. Sen vete fasen vilken blixt som orkar lysa ut hela bilden... Själv brukar jag skicka blixten bakåt eller upp i taket bakom mej och så får det bli det det blir. Min blixt orkar inte lysa ut hela bredden. Men ett rum på 12-14 m2 med ljusa väggar och tak brukar funka om man skickar blixen bakåt, uppåt.

apersson850 skrev:
Nja, de flesta Nikon-objektiv går ju utmärkt att använda på en Canonkamera med hjälp av en enkel och billig adapter (dock inte tvärtom).

Walle skrev:
Jag håller med om att 10-22 är ett givet objektiv för interiörfotografering med en 30D, dock håller jag inte med om att det är den bästa extremvidvinkeln som finns. Nikons nya 12-24 piskar den rejält.

Nikons 14-24 är bara en extremvidvinkel på en enda kamera, så den räknar jag inte. Annars är den något bättre än Canons 10-22, men inte enormt.

Robin Gyllander skrev:
Den blir ju knappt skarpare nedbländad. Ruggig skärpa vidöppen.
Tokina 12-24/4 är ungefär likadan, åtminstone i mitten. Bryr man sig inte om hörnskärpan så lönar det sig inte att blända ner alls faktiskt. Jag upplever den som skarpast vid f/4 i mitten och ytterst lite förbättrad kantskärpa vid nedbländning. Lite lustig karaktäristik, men rätt trevligt.

Om man ska fotografera lägenheter och rum, kanske för att visa dem för försäljning/uthyrning (gissar bara, trådskaparen specificerade inte ändamålet), då har väl hörnskärpan åtminstone någon betydelse, skulle jag tro. Inte för att jag har försökt, men jag kan tänka mig att om jag var i andra änden, och ville hyra/köpa, då skulle jag nog nagelfara bilderna från hörn till hörn.

Jag är sån som anser att allt Nikon gör är odugligt på en Canonkamera. Jag vill inte ha ringar som går på fel håll på vissa objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto