Annons

Vilket objektiv till Sony Nex-3a?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonje

Ny medlem
Hej!

Köpte en lätt och smidig kamera för att ta med på bland annat hundevenemang.
Men jag märkte ganska snabbt att medföljande objektiv, en E16mm F2.8 inte räckte.

Vad jag har förstått så finns det massvis att välja på, då man kan köpa till en adapter, men det känns som att man förlorar lite bildkvalitet på det?

Vad rekommenderar ni att jag ska satsa på? Jag är amatör och vill som sagt helst kunna ta ordentliga bilder på min hund när han är i farten/står still, även om han är mer än 10 meter bort :)

Tack på förhand!

Att fotografera hundar i farten är inte det lättaste. Det ställer höga krav på både utrustning & fotograf. Därmed inte sagt att det är omöjligt. Med lite övning, envishet & tålamod kommer man långt.

Autofokusen i din kamera är dessvärre inte av den snabbare sorten. Har själv en Nex 5R och har försökt jaga familjens Jack Russel & Border Collie med den. Visst får man till en & annan bild men lätt är det inte.

Vad gäller objektiv så är oftast ett teleobjektiv att föredra, till din kamera finns väl bara Sonys
E 55-210/4,5-6,3 OSS att tillgå om du inte använder adapter till Sonys objektiv med A fattning.
Att köpa adapter för att köra objektiv av andra fabrikat är inte att tänka på eftersom du förlorar autofokus med dessa.
För fotografering på närmare avstånd finns ju Sonys E18-55/3,5-5,6 OSS eller E 16-50/3,5-5,6 OSS om du vill ha möjlighet att zooma. Annars är Sigmas 30/2,8 ett prisvärt alternativ.

Har en NEX5 och Nex5N med optik E 3,5-5,6 / 18-55 OSS. En riktigt bra standardoptik med stabilisering och gediget utförande. Objektiven är ej använda då jag kört med adapter och M-optik.
Om du inte tycker ditt objektiv är så användbart kan jag tänka mig ett byte.

/Stephan

ANNONS
Götaplatsens Foto