Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatica

Aktiv medlem
hej!

fråga 1.
jag är ny inom foto och vill veta vad för typ av objektiv jag behöver för att ta skarpa närbilder?
t.ex an droppe som täcker hela bilden. kan ni rekomendera något objektiv för detta ändamål?

fråga 2.
tycker även om att fota landskapsbilder (panorama). så finns det något riktigt prisvärt objektiv för de? (kan även vara ett fast objektiv).

har en Canon 400D med orginal objektivet.
min budget ligger på 1500/objektiv (låg summa, men fasta objektiv e väll inte såå dyra)
tack för svar!

gatica skrev:
hej!

fråga 1.
jag är ny inom foto och vill veta vad för typ av objektiv jag behöver för att ta skarpa närbilder?
t.ex an droppe som täcker hela bilden. kan ni rekomendera något objektiv för detta ändamål?

fråga 2.
tycker även om att fota landskapsbilder (panorama). så finns det något riktigt prisvärt objektiv för de? (kan även vara ett fast objektiv).

har en Canon 400D med orginal objektivet.
min budget ligger på 1500/objektiv (låg summa, men fasta objektiv e väll inte såå dyra)
tack för svar!

Ett fast macro kan nog bli svårt att hitta för ca. 1500:-. Annars har du ju Sigmas 70-300 utan APO som du kan få för under 1500, den har en inbyggd macro funktion. Sen har vi normal zoomen Sigma 17-70 som har en väldigt bra närgrans så den funkar som macro också. Den kostar ca. 3000:- så om du kan tänka dig ett objektiv istället för två så kanske detta alternativet kan vara bra. Jag vet inte om det finns något speciell glugg för just panorama foto men det borde funka med 17-70 objektivet.

Hej

För starkt förstorade närbilder behövs ett macroobjektiv, de flesta är ganska dyra om man ser till din budget. Tamron har ett 90mm macroobjektiv som av många anses vara väldigt bra, det kostar ca 4000:-. Det billigaste jag har hittat där det fortfarande verkar vara hyfsad kvalite är cosina 100/3.5 macro. Det kostar till din kamera ca 2000:-.

Det man skulle kunna tänka sig annars är väl ett telezoomobjektiv med macrofunktion. Det blir inte riktigt samma sak, då förstoringen inte blir lika kraftig, men kan kanske vara ett alternativ om man vill försöka få in flera funktioner i ett objektiv.

Originalobjektivet borde väl duga till landskap tills du har kommit igång litegrann och vet mer vad du behöver.

Jag har ganska nyligen skaffat mig min första digitala systemkamera, men har haft analog tidigare. De objektiv jag har köpt till till min kamera är just cosinas macro och en telezoom 50-200. Detta för att jag vill kunna ta närbilder (macrot) och ha lite zoommöjligheter. Det medföljande objektivet 18-55mm använder jag som huvudobjektiv. Jag har köpt billiga objektiv (de två jag har köpt till kostade mig sammanlagt 2500:-, rea på cosinan.) Det finns säkert många här som tycker att man bör spara och köpa mycket dyrare och ljusstarkare objektiv, men jag prioriterar att ha framför att inte ha.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för dig. Detta är som sagt mina egna åsikter och erfarenheter, det finns säkert andra här som kan hjälpa dig med dom.

Mvh Kristin

Jag köpte det på lagerrensning hos Scandinavianphoto i Bankeryd. Nu har jag visserligen en pentax och det var just detta de reade, sista exet 1450:-. Men de har det till Canon också, men då kostar det ca 2000:-. Även photax har cosinan.

Kvarnvik skrev:
Jag köpte det på lagerrensning hos Scandinavianphoto i Bankeryd. Nu har jag visserligen en pentax och det var just detta de reade, sista exet 1450:-. Men de har det till Canon också, men då kostar det ca 2000:-. Även photax har cosinan.

okej tack så mycket! ska kolla på det.

Photax hemsida är helt värdelös enligt min mening. Grejorna på ett ställe och prislistan att ladda ner som PDF. Så det krävs lite letande för att hitta priserna...

2195:- Hos båda ställena...

(Konstigt nog kostar det till Nikon bara 1695:-/1795:)

Såg att du Albin använder Pentax, då är det Photax som gäller, 1795:- tar dom. Jag köpte ju som sagt sista exet på Scandinavian...

Kvarnvik skrev:
Såg att du Albin använder Pentax, då är det Photax som gäller, 1795:- tar dom. Jag köpte ju som sagt sista exet på Scandinavian...

http://www.photax.se/indx/indxobj.htm Är den som är längst ner på sidan som du har? Där står ju inget om vad den har för fattning. Sen tycker jag att Photax verkar vara lite skumma, där står inga priser och hur man beställer fattar jag inte heller.

Hur pass funkar gluggen? Skärpa osv.

Jag har bara haft den sedan i tisdags och vädret och säsongen är ju inte särskilt upphetsande för foto i allmänhet och macro i synnerhet så jag har inte hunnit prova den nåt särskilt än.

Det går dock att hitta info bland recensionerna här på FS och söka på cosina macro i forumet. Om man vill hitta bilder tagna med den kan man söka efter bild och skriva in cosina 100/3,5 i fältet utrustning. Det finns en hel del bra bilder här tagna med detta objektiv. Samma objektiv finns också under namnet soligor så man kan söka på det också.

När det gäller första intrycket så är det väl att det är grymt fult, men det kan det gärna få vara när det är så billigt. sen låter AF:en ganska mycket. Det är också ljussvagare än de flesta andra macroobjektiv, 3,5 mot 2,8 för de flesta andra.

När det gäller Photax så finns deras prislista som PDF under"priser" i vänsterkanten på sidan. Jag tror inte att det är något fel på seriositeten, de är bara usla på webdesign.
I prislistan finns objektivet under objektiv, några sidor ner i PDFen. Där finns Pentax-fattning med.

Senast ändrad:
Jag håller verkligen med om att deras sida är riktigt dålig. Jag hittade priserna där du sa. Men hur beställer man?? Jag kan inte hitta det.

Jag tror, och nu gissar jag, att man går in på beställning i vänstermenyn. Då kommer man till kontaktuppgifterna. Om jag var du skulle jag ringa och beställa för att säkert kolla att priserna stämmer. Det känns ju inte som att de uppdaterar särskilt ofta iom att de har prislistan i pdf och att katalogen som ligger ute är för 2005/2006.

Kvarnvik skrev:
Jag tror, och nu gissar jag, att man går in på beställning i vänstermenyn. Då kommer man till kontaktuppgifterna. Om jag var du skulle jag ringa och beställa för att säkert kolla att priserna stämmer. Det känns ju inte som att de uppdaterar särskilt ofta iom att de har prislistan i pdf och att katalogen som ligger ute är för 2005/2006.

Ja, nu hittade jag beställningssidan. Hela beställnings proceduren känns ju verkligen amatörmässig. Man ska fylla i art. nummer, pris och namn på varan själv, istället för att dom skulle kunna ha en "kundvagn" som vanliga företag har. Men men, jag får ringa och höra med dom.

Tack för hjälpen Kristina!

Förlåt om jag snodde din tråd ett tag Fabricio, jag hoppas att det gick bra ;) nu är den din igen

nu när jag kollat runt lite på olika objektiv (marko farmförallt) har jag märkt att min budget är små löjlig. men finns det något billig o bra? ett marko objektiv som man får mycket objektiv för pengarna. eller något objektiv som man kan hitta för 1500 begagnat?

ANNONS
Götaplatsens Foto