Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket program ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska definitivt kolla in LR! Är det någon som kan Aparture vs.Lightroom? På ytan ser de lika ut. Under huven är det säkert många skillnader.

Tack för all tips så här långt.

Jag gillar Apple och tycker de har en uppkäftig attityd där de ofta kan revolutionera en bransch genom att ta en helt annan angreppsvinkel.
Så gjorde de när PS var kung inom bildbehandling och nästan ensamma som avancerat verktyg och defacto standard.
Nu är samarbetet mellan Adobe och Apple gott så Adobe visste med all sannolikhet
vad Apple planerade. Aperture och LR beta kom ut ungefär samtidigt. Båda var bra men Aperture hade kanske lite mer funktionalitet i början. Nu detta ett område där Adobe är experter och de prioriterade långsamt om sin foto-satsning. Idag är det Lr som går i fronten vad gäller fotoverktyg och användarvänlighet och Photoshop som får snylta på vad man utvecklat.
Så Aperture är fortfarande bra men har allt svårare att konkurrera med LR som blivit fotografernas nya mörkrumsstandard.
PS kan fortfarande vara något som behövs för den som vill manipulera sina bilder, och då menat i en positiv bemärkelse. För de flesta fotografer räcker LR.
Att prata om gratis program som Picasa och liknande måste ses som okunnighet av de som aldrig provat LR, PS eller andra avancerade program.
Picasa kan vara Ok för semesterfotografen som fotar i JPG och vill leka lite med sina bilder.
iPhoto som man får med iWorks och får med när man köper en ny Mac är lite bättre men kan inte heller mäta sig med Aperture, LR eller PS.

Lightroom får det bli. Har kollat fram och tillbaka och det verkar riktigt kul! Inte omöjligt att det slinker in en Aperture licens i framtiden mest för skojs skull. Tack än en gång för er tid.

/Martin.

1225 kr är billigt om det rör sig om en engångssumma så som med Photomatix där man kan uppdatera i evighet efteråt utan att behöva betala mer.
Rent bildmässigt fungerar gratisalternativ bra kontra Lightroom: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142157

Jag håller inte med dig. Att investera i ett kompetent bildhanteringsprogram är mycket väl använda pengar om man valt att lägga många tusenlappar på en kamera och diverse kringutrustning.

Att det skulle finnas kostnadsfria program som är lika bra som Lightroom har jag aldrig hört talas om.

ANNONS
Götaplatsens Foto