Annons

Vilket skulle ”du” välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svabos

Aktiv medlem
Behöver din vägledning i val av ett av dessa objektiv.
AF-S Nikkor 200-400mm f/4G ED VRII eller
AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VRII + Nikon TC-1.4E III AF-S
Nu säger ”du” formodligen “det går inte att ställa dessa två objektiv mot varandra”, ja jag vet.
Men snälla, försök ändå!
Vägledningen gäller endast detta objektiv fabrikat

Nu säger ”du” formodligen “det går inte att ställa dessa två objektiv mot varandra”, ja jag vet.
Men snälla, försök ändå!

efter som jag har just den gluggen 200-400 vr2 så väljer jag givetvis den. även den kan du slänga på en converter om du vill. jag väntar själv på att Nikon skall släppa version 3 av sina kortare dito. som enl Nikon skall släppas nu i augusti. får se om de klarar det.

Med vänlig hälsning peter berglin

Frågan är ju: VAD, HUR och VART fotograferar du helst/mest?

Jag hade valt 300mm.
Det valet baserar jag på följande (utan att jag för den delen har eller har ägt ngt av objektiven i fråga.. har dock lång erfarenhet av alla möjliga på den vitare sidan av vår verklighet..)

Jag har som regel fin tid att växla mellan brännvidderna kombinationen ger.
Jag uppskattar f/2,8 både vad gäller skärpedjup och kvaliteten på bokehn.
Oftare än sällan så får man mest AF-kräm ur objektivet om den har f/2,8 .. hur är det här?
200mm är inget jag personligen hade haft så jättestor nytta av.. men det är jag det.

Kan väl säga att jag fotograferar djur/natur + människor i intima miljöer.. Så för mig är långt tele samt kraftig vidvinkel de viktigaste valen vad gäller optik.

Fråga: Vilket har bäst närgräns? Den saken är också viktig - men kanske viktigast är att förstoringen är stor där närgränsen nu är, vart den än är så att säga ;)

Lycka till
/N

Ps, tänkte inte nämna det först men väljer ändå att göra det. Det brukar uppröra många.. Det är nämligen så att bilderna blir inte fler och bättre med zoom. De blir ofta bara fler och flera snäpp mer oigenomtänkta! Många med mig drar den slutsatsen,, men det tycks finnas två läger i hur man ser på detta.
Har man en brännvidd så tenderar man att lättare ta snabba beslut vad gäller en exakt komposition - hur knasigt det än må låta. I alla fall jag själv blir smidig med zoom men långsammare och utan bättre bilder som resultat. Många velar fantastiskt mycket med zoomarna..

Men snälla, försök ändå!

Hej!
Nu har jag visserligen 200-400 VR1 men stod själv i valet
som du gör!
Det finns klara fördelar med båda två!
Det som fällde avgörandet för mig är att jag fotar mycket från
gömsle och både fåglar och däggdjur.
Jag hade missat många bilder om jag inte haft 200 mm så jag är
mer än nöjd med mitt val.
Ser inte F4 som någon stor nackdel även om jag saknar 2,8 ibland.
Den funkar även väldigt bra med 1,4 konverter!

Med vänlig hälsning, Kenneth

ANNONS
Götaplatsens Foto