Annons

Vilket slideshow-program använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag har precis bytt från Mac OSX till Windows 10/11 och det slidshow-program jag använde på Macen finns inte till Windows så jag letar efter ett ny... helst OpenSource. Jag använder Darktable numera istället för Lightrom för raw-hantering och editering.

Jag fotograferar mest natur och då framför allt fåglar, så jag behöver ett program där man kan kontrollera zoom och panorering och texter. Tänk en helhetsbild där man zommar in till huvudet och efter en stund visar texten med artnamnet. Detta verkar många av programmen inte klara av. Vidare vill jag kunna kontrollera övergångar när det gäller tid och utseende samt kunna exportera presentationen i ett format som inte kräver själva programmet för att visas. Detta för att kunna dela med sig av presentationen.

Jag är tacksam för alla era tankar och erfarenheter.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Utan att veta helt säkert gissar jag att du kan göra det du efterfrågar i DaVinci Resolve

 

falke

Aktiv medlem
Jo, det skulle säkert fungera... men jag tycker UI i resolve är fruktansvärt rörigt och med små tyåpsnitt och sedan vågar jag inte riktigt lita på att det kommer fortsätta att vara gratis för privat bruk.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jo, det skulle säkert fungera... men jag tycker UI i resolve är fruktansvärt rörigt och med små tyåpsnitt och sedan vågar jag inte riktigt lita på att det kommer fortsätta att vara gratis för privat bruk.
Jag tror inte det är någon fara för att det kommer att kosta pengar snart. Tvärtom har Blackmagic (sedan köpet av programmet för mer än 10 år sedan) både sänkt priset rejält för kommersiell användning och släppt en gratisversion. Den sistnämnda är förmodligen för att locka in personer att börja jobba i programmet, så att de så småningom – när de behöver fler funktioner och högre upplösningar – ska köpa den »riktiga« versionen.

Med det sagt, så tycker jag också att Resolve är alldeles för plottrigt – och då jobbar jag ändå med det i mitt arbete! Men det ger dig också full kontroll över det du vill. Så leta upp en tutorial eller två på Tuben, så kommer du snart in i det.

(Jag kör mest Mac själv, så jag har bara tips på slideshowprogram där.)


/ Kiwi
 

falke

Aktiv medlem
Jo, på Mac OSX använde jag Fotomagico och det är ju egentligen något liknande jag letar efter. I en annan tråd fick jag tipset om OpenSource-programmet Kdenlive som finns både till Mac OSX, Windows och Linux. Det verkar lovande även om jag helst hade kunnat använda ett dedikerat program som Fotomagico.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
I en annan tråd fick jag tipset om OpenSource-programmet Kdenlive som finns både till Mac OSX, Windows och Linux.
Jag hade just tänkt nämna möjligheten att använda Kdenlive och exportera i ett videoformat eftersom det är så jag brukar göra. Dock är Kdenlive ju i första hand ett videoredigeringsprogram snarare än ett dedikerat bildspelsprogram så det innehåller en massa funktioner som man inte behöver i detta sammanhang. Och eftersom du redan känner till programmet så behöver jag väl inte orda så mycket mer om det.
 

falke

Aktiv medlem
Nej, jag har använt Faststone i många år (även sponsrat utvecklaren) och det är bra till mycket men kanske inte just till slideshows.... där är det allt för begränsat för mina behov ;o)
 

falke

Aktiv medlem
I en annan tråd fick jag även tipset PTE AV Studio som egentligen har allt jag efterfrågar men kostar 75 alternativt 149 dollar beroende på version.
 

falke

Aktiv medlem
Jag vill även tipsa om ett program som heter makeinstantplayer.exe som förpackar en videofil (från exempel Kdenlive) till en fristående exefil som oberoende kan spela upp presentationen. Kan användas för att distribuera presentationen...
 

fafner

Aktiv medlem
Jag vill även tipsa om ett program som heter makeinstantplayer.exe som förpackar en videofil (från exempel Kdenlive) till en fristående exefil som oberoende kan spela upp presentationen. Kan användas för att distribuera presentationen...
Nu kanske jag är trångsynt men vad kan denna göra som man inte kan göra med en videofil? Alla datorer idag kan väl spela upp en MP4 H.264 videofil. Skickar jag en EXE fil så begränsar man sig plötsligt till bara windowsdatorer.

När det gäller trådstartaren problem så är det nog bara att bita i det sura äpplet och lära sig ett videoredigeringsprogram. Och då är det mest prisvärda och samtidigt mest kraftfullt med Resolve (som även finns både på MAC och PC om du skulle gå tillbaka till Mac senare...
 
ANNONS