Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ till min 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver ett stativ till min 10D. Det är inga enorma teleobjektiv det ska orka bära utan som mest ett 85mm 1,8 USM. Vad finns det för objektiv i prisklass runt 1000 kr? Beställa från tyskland/england är ett alternativ.

Det jag söker efter är ett stativ som är hyffsat stabilt, lätt och kan gå ganska lågt. Finns det några sådana?

Jag antar att du din fråga skall vara "vilka stativ finns det..." och inte "vilka objektiv..." (lätt att det blir fel ;o) )

Kolla på Manfrottos modeller. Den som heter 190 är ganska populär och kan nog funka om du inte ska ha så tunga grejor. Fast den kostar runt 1000 utan stativhuvud förstås. Du kan få 190:an plus manfrottos kulled 486 (RC2) för €149 från www.ac-foto.de. Lite mer än 1000 kronor, men kanske inom räckhåll ändå?

Tack!

Jag fattar inte varför jag skrev objektiv, är väl vimmsig som vanligt.

EDIT: Ajdå, acfoto ville ha 500 spänn i fraktkostnader... Det är ok när jag beställde min 10D men inte när det bara handlar om ett stativ.

ThomasT skrev:
EDIT: Ajdå, acfoto ville ha 500 spänn i fraktkostnader... Det är ok när jag beställde min 10D men inte när det bara handlar om ett stativ.
Hmm... jag, det är ju en nackdel. Har du kollat med de svenska postorderfirmorna (Cyber, Scandinavian, Hegethorns etc)?

Med tanke på att cyberphoto ville ha nästan 300 spänn för att frakta en liten ryggsäck till mig är jag tveksam att någon firma är billig när det gäller frakt.

Ska titta runt om man hittar något lokalt här i Luleå... Någon kanske till och med har ett begagnat stativ till salu.

Fortsätt gärna komma med tips.

1000kr inkl. huvud eller 1000kr exkl huvud?

Om det ska vara inkl huvud får du nog nästan leta begagnat mistänker jag. Manfrotto 724B får man för 1000kr inkl. huvud, men det är en tämligen klen kula för en systemkamera verkar det.

Själv har jag tittat på Manfrotto 190PROB som Fredrik föreslår), det verkar vara en vettig kompromiss mellan storlek (ihopfällt) och stabilitet. Men det kostar ju som sagt ca 1000kr utan huvud och för huvudet får du nog lägga till en 500kr iaf.
Ett annat stativ som verkar intressant, men som tyvärr är lite i längsta laget ihopfällt, är Benbo Trekker. Men det är ännu dyrare åxå.
För mig står det mellan dessa två och jag har inte riktigt kunnat bestämma mig ännu. :)

Cyberphoto tar för övrigt 99kr för postpaket och är det skrymmande (stativ och väskor är oftast det enl. vad de själva skriver) så tar de en extra avgift på 69kr. Vad du har fått 300kr ifrån vet jag inte riktigt.

ThomasT skrev:
Med tanke på att cyberphoto ville ha nästan 300 spänn för att frakta en liten ryggsäck till mig är jag tveksam att någon firma är billig när det gäller frakt.

Ska titta runt om man hittar något lokalt här i Luleå... Någon kanske till och med har ett begagnat stativ till salu.

Fortsätt gärna komma med tips.

Scandinavianphoto har en reducerad och fast kostnad på 98:-.

ANNONS
Götaplatsens Foto