Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket tillbehör är måste?
- Trådstartare humbug
- Start datum
paco
Aktiv medlem
Extra magasin ökar flexibiliteten. Olika mag för olika ISO, en för svart/vitt eller bara en till färdigladdad med likadan film. Skulle själv gärna ha ett mag till för sv/v film, men får aldrig tummen ur när jag väl har pengar över. Finns roligare tillbehör 
Som sagts redan, ett bra stativ ska man ha.
Som sagts redan, ett bra stativ ska man ha.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Polaroidbakstycke är väl bara motiverat om du ska fota i studio med blixtar. Mellanringar är väl kul om man gillar macro (jag brukar tröttna rätt fort på det) och dessutom ställer det hårda krav på ljuset pga det grunda skärpedjupet du får med mellanformat. Vill du fota mycket natur kan ofta ett polarizationsfilter vara kul och ett stativ nödvändigt. Proffsmotljusskydd kan vara bra om du märker att du har behovet, men ofta går det lika bra att skugga med handen.
Mitt tipps är nog att spara pengarna till film&framkallning tills du märker att du har behov för mer prylar.
Mitt tipps är nog att spara pengarna till film&framkallning tills du märker att du har behov för mer prylar.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Ett stativ är trevligt att ha tillsammans med en kamera som har ljusschakt. Sen behöver man nog inte så mycket mer prylar. Det är oftast inte prylarna som sätter gränserna.
Danyael_X
Aktiv medlem
Min egen erfarenhet med Bronica SQ-A (bladare kopia från Japan) är att mitt stativ som är superstabilt till min EOS 100 suger till mellanformat. skakar som fan.
Men när jag använde ett semiproffstativ för videofilmning med hydralisk ledning av huvudet (manfrotto tror jag det var, vägde ca 15kg) så var det en drömm, stabilt som fan. Dock kostar stativet ungefär lika mycket som en bättre begnagd mellanformatskamera runt en 15 papp.
Det finns säkert bättre stativ på markande än ett videostativ =) och din lokala fotobutik hjälper dig säkert. Ta med kameran och testa dig fram.
Men ett stativ är Alfa och Omega IMHO.
Chris
Men när jag använde ett semiproffstativ för videofilmning med hydralisk ledning av huvudet (manfrotto tror jag det var, vägde ca 15kg) så var det en drömm, stabilt som fan. Dock kostar stativet ungefär lika mycket som en bättre begnagd mellanformatskamera runt en 15 papp.
Det finns säkert bättre stativ på markande än ett videostativ =) och din lokala fotobutik hjälper dig säkert. Ta med kameran och testa dig fram.
Men ett stativ är Alfa och Omega IMHO.
Chris