Annons

Vilket vidvinkel objektiv till eos

Produkter
(logga in för att koppla)

peterj1975

Medlem
Jag söker ett bra vidvinkelobjektiv till en analog eos kamera.

Det skall vara en present till en som fotograferar mycket på sin fritid och tidigare framförallt fotat svartvitt.
Har tittat lite på canon 17-40 och har förstått att den skall ha fått bra recensioner men tycker att den är för dyr. Vilka bra alternativ finns det som är billigare.

Vill komma ner under 20 mm och om inte kvalitetsförlusten blir för stor känns en zoom bekvämt. Är sigmas, tokinas och tamrons alternativ alldelses för dåliga?

Har haft samma problem, vet exakt hur det känns! Jag tror att Sigma 18-50 2,8 är bra alternativ, ljusstyrka är bättre och bildkvalitet tycks vara nästan lika bra än Canon 17-40/4 L. Billigare är det också! Jag har nog inte prövat själv dom...

Helt rätt! Förlåt, missade ordet "analog". Då skulle jag leta efter 17-40L begagnad eller kanske Tamron vidvinkel, har någen erfarenhet?

Tokina 19-35 3.5-4.5 för 2000kr är ett bra objektiv, haft det äldre 20-35 på Nikon tidigare och varit nöjd.

Tokina

Tack för tips
Tokina har jag också förstått skall vara prisvärt.
Frågan är om 19 mm på en vanlig kamera ger tillräcklig vidvinkel. sen har den en sämre närgräns än sigmas 17-35 och närgränsen kan vara viktig om man vill ta en bild på en blomma men ändå få med hela landskapet bakom.

Har själv aldrig haft vidare än 20mm så det kan inte jag svara på.

Men vill du ha vidare än Tokinas 19mm och vill ha det billigt och skarpt så är det svårt tror jag.

Nikons 17-35 f2.8 eller Canons 16-35 f2.8 ska väl vara bra, men det är nästan en nolla på priset. Tamron / Sigmas 17mm zoomer är väl sådär, eller?

Madeco.se hade en Canon 17-35 f2.8 sist jag tittade. 6000kr för ett optiskt sämre objektiv än nya Canon 16-35 men f2.8 och inga 16000kr...

Tack för tips
Det slutade med att jag köpte en tamron 17-35 2,8
och den ska visst vara bra enl tester. vi får se vad den går för

ANNONS
Götaplatsens Foto