Annons

Vill ha tips på bra budget studio kit

Produkter
(logga in för att koppla)

Les_Claypool

Ny medlem
Hejsan fotobröder och systrar !
Är sugen på att skaffa ett litet studio kit så man kan ta lite seriösare porträtt osv .
Är framörallt ljus / blixt som är intressant och undrar om ni har bra tips på ett kit i 6000kr klassen .
Har kollat lite på Elinchrom D-lite Rx One Softbox To Go Set och vad tror ni om detta tex ?
Mvh / Roger
 
Tycker det ser ut som ett bra kit som du tittat på.
Jag har själv varit ägare av ett Elinchrom Studioblixt paket och de funkade riktigt fint. Ett större rum är att rekommendera när man fotar med såna här blixtar.

Elinchrom gör bra grejor, min ena blixt visade sig dock efter några månader missa när jag fotade så skickades in på service och de bytte ut blixtlampan och fungerade felfritt efter det helt utan kostnad.

Tillslut sålde jag dock iväg blixtarna då jag ledsnade på att ha dem kopplad med kabel i väggen samt att jag hade ett mindre rum, och jag orkade inte fälla ihop softboxarna så de tog upp utrymme de också.

Jag har gått över till att fota med externa kamerablixtar som går på batterier och paraply, kan fota i mindre rum utan att blixtljuset tar över alltför mkt. Men för nybörjare kan det vara lättare med studioblixtar, det var dem jag började med. Blir ganska top resultat direkt och du ser ju hur ljuset faller med en inbyggd lampa för modell ljus.
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    44.2 KB · Visningar: 42
Idag kör jag mer så här.

Externa kamerablixtar och hopfällbar bakgrund med svart och vit sida.
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    48.6 KB · Visningar: 45
Idag kan du köpa ett begagnat rx300 set från Elinchrom för runt 5000kr. Lite äldre teknik där du behöver sätta mottagare i blixten men annars bättre på det som betyder något. Blixtarna har mycket snabbare laddtider och ett bättre omfång. Rx300 går ner till 9ws vilket bara är 3ws över RxOne och du kan istället dra på upp till 300ws vilket är bra i lite större softboxar. Allt är byggt för att klara tuffa tag. Dessa blixtar var Elinchroms bästa fram till PRO HD serien kom. Har du möjlighet att prova så gör det. De är lite större men i hårda bärväskan (vadderad) är de inte jättetunga och smidiga att transportera. Jag sålde mina RxOne för att jag upplevde att jag missade bilder pga långsamma uppladdningstider. Är inte rx300 yrkeskörda så har du fler poppar kvar i dessa att få ut än i nya RxOne. Jag har idag 4 PRO HD men har behållt både ett set rx600 och rx300 just för att de är så smidiga att bära med sig och samtidigt nog kraftfulla och snabba för de flesta jobb. Stöldrisken är också mindre när det är svårt att ha koll på grejerna hela tiden.

Detta tar inte bort att RxOne är ett bra nybörjarset. Många är nöjda med all rätt. Vill dock bara belysa att det finns alternativ till samma peng med bättre prestanda.

Lycka till
 
Hejsan fotobröder och systrar !
Är sugen på att skaffa ett litet studio kit så man kan ta lite seriösare porträtt osv .
Är framörallt ljus / blixt som är intressant och undrar om ni har bra tips på ett kit i 6000kr klassen .
Har kollat lite på Elinchrom D-lite Rx One Softbox To Go Set och vad tror ni om detta tex ?
Mvh / Roger

Tror att Rajala hade nån form av erbjudande på RX one paket.
 
Idag kan du köpa ett begagnat rx300 set från Elinchrom för runt 5000kr. Lite äldre teknik där du behöver sätta mottagare i blixten men annars bättre på det som betyder något. Blixtarna har mycket snabbare laddtider och ett bättre omfång. Rx300 går ner till 9ws vilket bara är 3ws över RxOne och du kan istället dra på upp till 300ws vilket är bra i lite större softboxar. Allt är byggt för att klara tuffa tag. Dessa blixtar var Elinchroms bästa fram till PRO HD serien kom. Har du möjlighet att prova så gör det. De är lite större men i hårda bärväskan (vadderad) är de inte jättetunga och smidiga att transportera. Jag sålde mina RxOne för att jag upplevde att jag missade bilder pga långsamma uppladdningstider. Är inte rx300 yrkeskörda så har du fler poppar kvar i dessa att få ut än i nya RxOne. Jag har idag 4 PRO HD men har behållt både ett set rx600 och rx300 just för att de är så smidiga att bära med sig och samtidigt nog kraftfulla och snabba för de flesta jobb. Stöldrisken är också mindre när det är svårt att ha koll på grejerna hela tiden.

Detta tar inte bort att RxOne är ett bra nybörjarset. Många är nöjda med all rätt. Vill dock bara belysa att det finns alternativ till samma peng med bättre prestanda.

Lycka till

Ja precis, det är en rätt så bra sammanfattning. När RX One togs fram så var en av anledningarna att det fanns många som efterlyste möjligheten att plåta på större bländare i mindre utrymmen utan att betala storskjortan för de större blixtarna med maxat omfång.

Till TS: Om du föredrar att plåta porträtten på lite större bländare så kan den låga effekten i RX One vara till en stor fördel.
 
Ja precis, det är en rätt så bra sammanfattning. När RX One togs fram så var en av anledningarna att det fanns många som efterlyste möjligheten att plåta på större bländare i mindre utrymmen utan att betala storskjortan för de större blixtarna med maxat omfång.

Till TS: Om du föredrar att plåta porträtten på lite större bländare så kan den låga effekten i RX One vara till en stor fördel.

Ja du har rätt i att 3ws ibland kan göra ganska stor skillnad om TS verkligen brinner för att fota med kort skärpedjup. Jag har sällan större bländare än 2.8 och vanligtvis 4-11 beroende av motiv och då blir det inte avgörande med 3ws. Numera kan jag gå ner till 7ws på PRO HD också om det skulle behövas.
 
RX One i en 60-70cm softbox/octa på armlängds avstånd ger mig bländare 8 på ISO100 med ett par stopp kvar att ta av. Jag vågar påstå att det är fullt tillräckligt för allt du rymmer i ett normalt vardagsrum.
c57f2b4598a277ae578cd71b56503d03.jpg
d7bf259f66879ecafacd3a40371fdff3.jpg
 
RX One i en 60-70cm softbox/octa på armlängds avstånd ger mig bländare 8 på ISO100 med ett par stopp kvar att ta av. Jag vågar påstå att det är fullt tillräckligt för allt du rymmer i ett normalt vardagsrum.
c57f2b4598a277ae578cd71b56503d03.jpg
d7bf259f66879ecafacd3a40371fdff3.jpg

Visst är det så men kanske vill TS använda större ljusformare framöver. Kanske belysa en grupp av människor i en större lokal. Kunna frysa rörelse bättre osv. Jag står fast vid att rx300 är mer mångsidig även om RxOne självklart räcker till det mesta. Min poäng har aldrig varit att RxOne inte är bra utan bara att det finns alternativ som ger ännu mer för pengarna i mitt tycke.
 
ANNONS