Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vill ha tips på snabb digitalkamera på minst 4Mpix

Produkter
(logga in för att koppla)

Live

Ny medlem
Jag är på jakt efter en lite snabbare digitalkamera.

Jag har tittat på bilder från Canon G2, Nikon 5000, 5700 och även Minolta Dimâge 7i.

Den kameran jag tycker presterar bäst utifrån dom bilder som cyberphoto pressenterar är G2.

Vilken av dessa kameror är snabbast mellan bilderna från det att jag tar första bilden till att jag kan ta nästa bild?

Tipsa gärna om andra kameror upp till ca 12000:- som kan vara ett alternativ.

Storleksmässigt skulle jag vilja ha en IXUS, men det går ju inte om man vill ha bildkvalitén.

Är det någon som har sett någon fakta om en ev. Canon G3?

Senast ändrad:
G2 presterar bäst bilder med lägst brus.

7i har visserligen några pixlar extra på höjd och bredd men då högre brus (ISO100) och några nackdelar.

Nikon 5000 har fått mycken dålig kritik och den skulle jag inte titta på.

Nikon 5700 är dyr, klumpig och ganska ful.

Om du köper ett Sandisk Ultraspeed för några hundralappar extra är G2:n snabbast. När du tar RAW-bilder (upp till ca 5MB) kan du ta en ny bild efter ca. 1 sekund och om du tar JPG-bilder (2MB oftast) är tiden du måste vänta på att ta nästa bild försumbar.

De riktigt bra kamerorna i "max 12000 kr"-klassen är endast 7i och G2 anser jag. Båda två har sina fördelar och nackdelar...

Själv är jag innehavare till en G2 och är mycket nöjd med den, särskilt hastigheten.

Ett tips är att kolla in dpreview.com som har extremt utförliga tester på alla de kameror du nämner och jämförelser med andra kameror i samma "klass".

En realistisk definition på Canon G3 har jag lagt upp i simpel form på min hemsida,

http://devil.swebase.com/~skywalker/canon-g3.txt

Kom gärna med tips om nåt verkar helt uppåt väggarna, jag har kanske varit lite slarvig. :)

Jag har också en G2:a och är mycket nöjd. Den har ju vissa nackdelar mot min systemkamera, men tycker den blir allt roligare och roligare att fota med, framförallt då situationsbilder.

Den tar ett tag innan man lär sig den och vänjer sig vid den, men den har väldigt bra funktioner och RAW-Mode är så himla bra, du tar dina bilder och dom blir ca 2-3M stora (direkt från ccd:n utan några uppskärpningar och andra inställningar) och sedan kan du konvertera dom till TIFF eller JPEG och då välja om du vill använda kameran inställningar eller egna. Du får full kontroll + att du får plats med 48 bilder på ett 128 Mb kort utan komprimering. Det är kanske inte mycket tänker du men när du plockar ut dom till datorn så blir bilderna 22Mb stora och i tiff. Och vill du använda bilderna till utskrifter eller liknande så vill du ju ha ut så mycket information som helst och själv kunna ändra inställningarna på kameran efteråt om det blev fel :)

Många funktioner och mycket kringutrustning + att man kan använda SpeedLight blixtarna till kameran. Nackdelen där är bara att min 550EX är större än kameran men bilderna blir jätte bra.

Det enda som jag kanske stör mig på är skärmen, den är iofs super, du kan vända och vrida den hur som helst men ibland kan det vara svårt att se om bilden blev skarp eller oskarp. Men det problemet har nog alla kameror. En oskarp bild blir ju skarpare ju mindre den är.

Men jag är jätte nöjd!

Den kan gärna få gå ned till 28mm.

Vet ni om det är en G3 på väg eller är det hoppet ni lever på? :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto