Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vill INTE se cr2-miniatyrer i utforskaren.

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej och gott nytt på er!

Köpte mig en ny dator i mellandagarna (Asus Zenbook 13,3") med W 8.1.

Har inget annat inkört än Canons Programvara och Photoshop.

Jag använder stenåldersmetod när jag rensar bilder, jag vet, men jag är så van att rensa jpg och cr2 i utforskaren så det sitter i fingerminnet. Jag har miniatyrer av cr2-bilderna vilket gör att det går segt i windows bildvisare...jag ser ju varje bild 2 ggr så att säga.

Någon som vet hur jag fixar detta?

Detta exempel är från engelsk Windows 7, men det är säkert likartat i 8.1. Du hittar inställningen (gulmarkerad) i Windows Explorer (Utforskaren), "Folder and search options" eller liknande på svenska. Bocka i om du inte vill se tumnaglar. Lycka till! :)

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    43.1 KB · Visningar: 42
Detta exempel är från engelsk Windows 7, men det är säkert likartat i 8.1. Du hittar inställningen (gulmarkerad) i Windows Explorer (Utforskaren), "Folder and search options" eller liknande på svenska. Bocka i om du inte vill se tumnaglar. Lycka till! :)

Hej !

En variant, tvivlar att det är vad som önskas.

Förstår jag rätt så vill TS bara se EN bild utifrån två olika filer, dvs xxxxx.cr2 - xxxxx.jpg.

Det går säkert att stänga av visningen för någon av filtyperna, mindre bra ide tycker jag.

Lösningen är väl att stänga av kamerans jpg, dvs endast generera cr2.

Annat alt:
- använd faststone, välj där vilka filtyper som ska visas.
http://www.faststone.org

Brukar använda samma stenåldersmetod, har haft samma fråga,
Faststone passar bra för den metoden, ( C,C för att kopiera vad bild till valt biblotek )

//MW

Senast ändrad:
Om det bara är i Windows bildvisare du vill slippa se dom kan du ju bara välja ett annat standardprogram att öppna cr2 filerna med.
Alltså markera & högerklicka på en cr2 fil, välj "öppna med", gå ner till "välj standarprogram" och välj t. ex. Photoshop.

Jag har så att om jag dubbelklickar på cr2-filerna så är det DPP som öppnas.
Och jag vill inte stänga av ikonfunktionen i mappalternativen....som i mina övriga burkar så vill jag se jpg-filen men inte cr2-filen när jag bläddrar i windows bildvisaren.
Får testa 3;e part. Så irriterande då jag inte har det i mina 2 andra burkar:-/

EDIT: Ah :) Hittade problemet! Gick igenom "Tidigare installerade uppdateringar" och hittade en förinstallerad " Camera codec pack".
Tog bort den och nu fungerar det som jag vill :)

Tack för god respons :)

ANNONS
Götaplatsens Foto