Annons

Vill inte skatta bort min vinst, behöver investera istället

Produkter
(logga in för att koppla)

mikwide

Aktiv medlem
Ett av mina problem är att jag antagligen måste skatta bort mycket av den lilla vinst jag har kvar vid årets slut. Med andra ord skulle jag behöva göra mig av med pengarna för utgången av 2004.

Detta skulle inte varit något problem om det inte vore för att den videokamera jag skall köpa inte finns ute på marknaden förns i februari 2005.

Jag skulle alltså behöva "ligga på pengarna" ett par månader till, utan att skatta bort massa pengar.

Finns det något lagligt knep att använda sig av i sådana här fall?


PS Jag kommer att handla på nätet från B&H Photo el liknande.
 
Går det inte att beställa med förskottsbetalning för videokameran eller nåt om du ska vara lite kreativ. Kanske göra så i sverige och få kvitto på förskottsbetalningen, och sen då häva det hela och köpa den på BH-Photo då.


Köpa något annat i samma prisklass på 30 dagars öppet köp och bara låta det ligga.

*Helt spontana ideer som jag inte har en aning om de funkar rent bokföringsmässigt*
 
Beroende på hur du tänkt dig nästa år kan du överföra del av vinsten i periodiseringsfond. Kan vara lönsamt om du tänkt gå mindre plus nästa år, men inte annars. Kanske ett alternativ till att handla iaf.

Jag har redan shoppat lös ;)
 
Jag kan aldrig rekomendera förskottsbetalning. Företag omvandlas till bedaragare eller konkar när man minst anar det.
Om du nu verkligen vill minimera din vinst idag. Är en variant att du köper något dyrt på postorder eller över internet och betalar mot postförskott. Men packa inte upp varan ur sin orginalkartong.
Inom 30dagar har du rätt att returnera varan enl distansköplagan. Detta kanske inte gäller för företag, du får kontrollera detta med den aktuella återförsäljaren.
Om nu företaget mot all förmodan skulle konka så kan du altid sälja varan mot nästan nypris.
 
"Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller för avtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument, om"

Det är alltså upp till att kolla vilka villkor postorderfirman tillämpar vid försäljning till näringsidkare.

End of subject.
 
Menar du alltså att det då är korrekt att skriva "Inom 30dagar har du rätt att returnera varan enl distansköplagan. " vilket var det jag syftade på med mitt svar.
 
1. Åk till SIBA och köp någonting där som passar in i din verksamhet för en lämplig summa pengar(en videokamera kanske).

2. När nyåret passerat lämnar du tillbaka den obrutna förpackningen och köper det du ville ha egentligen för pengarna (där eller någon annanstans).

Börja inte strula med distansavtalslagen som gäller privatpersoner utan ta ett företag som get öppet köp åt alla där du dessutom slipper krångla med frakter och borttappade paket.
 
så vitt jag vet så kan du köpa frimärken för hela pengen! så kan du sälja tillbaka dem sen efter årskiftet när du behöver pengarna!!!... men kolla upp det för att va riktigt säker... tror till o med att det ska gå handla i vanliga butiker med frimärken...
 
Damocles skrev:
Menar du alltså att det då är korrekt att skriva "Inom 30dagar har du rätt att returnera varan enl distansköplagan. " vilket var det jag syftade på med mitt svar.

Nej. Jag menar att det inte är relevant hur lång ångertid distansavtalslagen ger då den enbart är tillämplig i konsumentförhållanden.
 
roninen skrev:
så vitt jag vet så kan du köpa frimärken för hela pengen! så kan du sälja tillbaka dem sen efter årskiftet när du behöver pengarna!!!... men kolla upp det för att va riktigt säker... tror till o med att det ska gå handla i vanliga butiker med frimärken...

Frimärken för 45 tusen, hur bokför man detta?
 
Öppet köp är något som återförsäljare kan välja godtyckligt. Kolla med SIBA om de verkligen har öppet köp.
De flesta köp/sälg lagar gäller återfärsäljare/privat kunsument. Företag/företag kan i princip förhandla bort alla lagar. Därav skrav jag
"Detta kanske inte gäller för företag, du får kontrollera detta med den aktuella återförsäljaren."

Men är det verkligen inte lättare att ta vinsten iår och investera nästa år. Det kan inte röra sig om så fasansfullt mycket pengar?
Annars så borde du kunna stoppa pengarna i en investeringsfond, jag pr inte helt säker på hur det blel med fonderna sedan nya redovisningslagen (2002). Eller varför inte skriva av något lite mer?
 
roninen skrev:
så vitt jag vet så kan du köpa frimärken för hela pengen! så kan du sälja tillbaka dem sen efter årskiftet när du behöver pengarna!!!... men kolla upp det för att va riktigt säker... tror till o med att det ska gå handla i vanliga butiker med frimärken...

Ähum.... Försvann inte den möjligheten att använda frimärken som betalningsmedel när det vart så jättepoppis att betala sina p-böter den vägen???

P-bot 500:-, personligt ej avdragsgillt. Köpa frimärken för 500:- att betala med... Vips så hade man ett shysst kvitto på femhundra att stoppa i bokföringen.
 
Inget av de föreslagna alternativen är väll att betrakta som direkt lagliga.
Frimärksknepet har skattemyndigheten rellativt bra koll på numera, tidigare kunde man ju t.o.m. köpa en postväxel för att slippa förmögenhetsskatt... men det är ju lika mycket skattefusk för det.

Periodiseringsfånderna är väll redan borta? eller är det först nästa år? (ja, ok de kommer finnas kvar men beskattas på samma sätt som vinst)

Jag vet inte vilken typ av videokamera det rör sig om, men jag skulle nog försöka hitta en seriös leverantör som vill sälja den kameran du vill ha till dig, men eftersom den inte kommit får du en lånekamera under tiden...

Annars är ju ett generalknep att hitta ett bolag som du litar på med brutet räkneskapsår och fakturera fram & tillbaka, men även det är skattefusk.
 
Det löjliga är att kameran kommer att kosta minst 10000 mer i sverige jämfört med tex B&H i USA, inräknat alla avgifter etc.
 
Men man kan väl iallafall inte skriva av hela investeringen på ett år? (Vore väldigt bra för mig...) Vilken är den kortaste perioden man får skriva av investeringar på? Fem år är i dagens läge med teknikutvecklingen en väldigt lång tid. Men kan man skriva av investeringar på 2, 3 eller 4 år istället och hänvisa till snabb teknikutveckling?

/Staffan
 
wikman skrev:
Periodiseringsfånderna är väll redan borta? eller är det först nästa år? (ja, ok de kommer finnas kvar men beskattas på samma sätt som vinst)
Jag är inte helt insatt eftersom jag bara litar på revisorn numer, men i fjolårets deklarationen gjorde jag en liten överföring som finns i periodiseringsfond iaf. På skatteverkets sida står så här: http://skatteverket.se/faq/foretag_balansposter/oss_fbalans_3_rsv.html

Vad jag förstått gäller de ändrade reglerna överföringar från t e x handelsbolag, enskild firma till AB om företagsformen ändras, men som sagt, jag är inte helt insatt. Kollar gärna på länkar om du vet några..
 
Stadan skrev:
Men man kan väl iallafall inte skriva av hela investeringen på ett år? (Vore väldigt bra för mig...) Vilken är den kortaste perioden man får skriva av investeringar på? Fem år är i dagens läge med teknikutvecklingen en väldigt lång tid. Men kan man skriva av investeringar på 2, 3 eller 4 år istället och hänvisa till snabb teknikutveckling?

/Staffan

Avskrivningstid beror nog fortfarande på vilken produkt vi pratar om, senaste uppgifterna ja ghar är att man får skriva av dator med tillbehör på tre år, medans inventarier som möbler, 5 år

Enklast låter att du köper någonting från det företaget där du senare tänker köpa kameran, köper någonting för årets vinst, kontrollerar givetvis om du har returrätt, och efter årsskiftet lämnar tillbaka varan och köper den nya videokameran.

// Anders
 
Jag ser två stora problem i det ni skriver.

1: Du kommer ändå inte kunna skriva av en videokamera på 1 år.

2: Om man köper en sak i år så får du ju en faktura med 2004 som år. Sen när du lämnar tillbaka din produkt och köper en ny så får du en faktura med år 2005 som datum.
Vad hjälper detta. Du kan inte lämna in båda dessa kvitton i bokföringen.
Den första fakturan är ju ändå borta ur bokföringen då den inte gäller längre. Ska man fuska så kan man lika gärna skriva ett kvitto själv och lägga i bokföringen, måste vara lika lagligt/olagligt det.
 
ANNONS