Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vill ni se lite bilder tagna m Sigma 30mm f1.4?
- Trådstartare Uttryck
- Start datum
budda
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Tror nog Sigman är good enough åt mig...
Det är som Michael Reichmann citatet från ena länken:
"98% of all lenses are better than 100% of all photographers."
Det är fototekniken som är viktig inte tekniken. (jag erkänner också villigt att jag borde följa mina egna råd
MarkE
Aktiv medlem
Har haft mitt Sigma 30mm/1.4 sedan augusti och det är skönt att ta fram nu när höstmörkret lägger sig. Gick runt i kväll och fotade lite i Stockholm, med ISO800 gick det att fota på 1/30 - 1/60 dvs fullt möjligt handhållet. Jag laddar upp ett exempel på bildkritik snart!
Det är ett mycket trevligt objektiv att ta fram när man vill fotografera utan blixt i extremt mörka miljöer.
Min erfarenhet är att lite "softhet" i hörnen vid största bländaröppning knappast spelar nån roll. De flesta motiv har objektet i mitten och det korta skärpedjupet gör ändå kanterna suddiga. De enda motiv man tar som är helt plana med bländare 1.4 är ju testtavlor.
Det kan dock vara lite svårt att få fokus precis där man vill ha det. Jag använder bara centrumsensorn och flyttar ibland kameran efter fokusering för att komponera om bilden. Med bländare 1.4 blir skärpedjupet extremt kort och minsta avståndsförändring ger lätt skärpan på fel ställe.
Det är ett mycket trevligt objektiv att ta fram när man vill fotografera utan blixt i extremt mörka miljöer.
Min erfarenhet är att lite "softhet" i hörnen vid största bländaröppning knappast spelar nån roll. De flesta motiv har objektet i mitten och det korta skärpedjupet gör ändå kanterna suddiga. De enda motiv man tar som är helt plana med bländare 1.4 är ju testtavlor.
Det kan dock vara lite svårt att få fokus precis där man vill ha det. Jag använder bara centrumsensorn och flyttar ibland kameran efter fokusering för att komponera om bilden. Med bländare 1.4 blir skärpedjupet extremt kort och minsta avståndsförändring ger lätt skärpan på fel ställe.
StefanN
Aktiv medlem
MarkE skrev:
Så sant som det är sagt! Som nybliven 50/1.4 ägare har jag upplevt samma sak. Trots att jag visste att skärpedjupet skulle vara kort och trots att jag har läst varningar om att man bör vara uppmärksam blev jag lite överraskad.
Damocles
Aktiv medlem
Jag är nöjd med min 30/1.4 även om jag stenhårt räknar med att få sälja den när jag byter kamera om något år eller så. Men Canon hade ju tänkt fortsätta med 1.6x beskärningsfaktor ett bra tag till på konsumentsidan så det ska nog inte vara något problem.
Gluggen är iaf skarp och fin och jag tycker fokusringen och allting känns gediget och bra.
Gluggen är iaf skarp och fin och jag tycker fokusringen och allting känns gediget och bra.
scrappy
Aktiv medlem
Här är en kille som fick byta tre gånger innan han fick ett ok ex.
http://www.pbase.com/fstopjojo/image/51413833/original
http://www.pbase.com/fstopjojo/image/51413833/original
Uttryck
Aktiv medlem
Nu har jag haft objektivet några dagar och det känns ju riktigt trevligt med f1.4 ibland måste jag säga. Verkar inte heller vara några problem m AF-en heller. Däremot kan jag ju inte påstå att det är superskarpt på full öppning direkt. Här är två exempel:
Bild 1
Bild 2
Båda ovanstående är fotade på f1.4.
Att jämföra med t ex EF 85mm/1.8 som jag tycker verkar kanonskarpt på full öppning:
Bild 3
Vad säger ni andra? Är det acceptabel skärpa på de två första bilderna för att vara på 1.4? Det är ju dock inget "vetenskapligt" test direkt utan mer en spontan reaktion...
Bild 1
Bild 2
Båda ovanstående är fotade på f1.4.
Att jämföra med t ex EF 85mm/1.8 som jag tycker verkar kanonskarpt på full öppning:
Bild 3
Vad säger ni andra? Är det acceptabel skärpa på de två första bilderna för att vara på 1.4? Det är ju dock inget "vetenskapligt" test direkt utan mer en spontan reaktion...
Senast ändrad:
Uttryck
Aktiv medlem
Med risk att framstå som nån "pixelpeeper" ;-) nu har jag testat mitt nya Sigma 30mm/f1.4 lite mera. Märker att det är väldigt oskarpt ibland om man kör på f1.4 dock har jag inte så mkt annat att jämföra m där heller tyvärr.
men idag har jag gjort ett seriösare test m objektivet nedbländat på f4 där jag jämfört följande tre objektiv m varandra.
EF-S 18-55
EF-S 17-85 (IS avslaget vid test)
Sigma 30
Samtliga på f4,5 30mm ISO 400 + stativ. Bilderna är ej nedskalade utan 100% crops.
Ni kan ju göra ett "blindtest" o se om ni kan gissa vilket som är vilket av dessa objektiv...
Objektiv A
Objektiv B
Objektiv C
Ska lägga in bilder på f8 också men dagens ranson av bilduppladdning var full.
men idag har jag gjort ett seriösare test m objektivet nedbländat på f4 där jag jämfört följande tre objektiv m varandra.
EF-S 18-55
EF-S 17-85 (IS avslaget vid test)
Sigma 30
Samtliga på f4,5 30mm ISO 400 + stativ. Bilderna är ej nedskalade utan 100% crops.
Ni kan ju göra ett "blindtest" o se om ni kan gissa vilket som är vilket av dessa objektiv...
Objektiv A
Objektiv B
Objektiv C
Ska lägga in bilder på f8 också men dagens ranson av bilduppladdning var full.
Senast ändrad:
Eveningstar
Aktiv medlem
Gissningsleken fortsätter =)
A:17-85
B:18-55
C:30
Även om A har vissa grejer som jag vill ha till 30.
Svårt iaf.
A:17-85
B:18-55
C:30
Även om A har vissa grejer som jag vill ha till 30.
Svårt iaf.
ekemannen
Aktiv medlem
Ett rätt, hmm. undrar vilket. Jag tittade på robotens mage och försökte bedömma kontrasten och skärpan i lite mörkare miljö.
Är det C som är Sigma 30 mm ? Den verkar ochså skarpast inom skärpedjupet, och suddigast utanför.
/ Erik (som är kolosalt nyfiken på vad som är rätt svar)
Är det C som är Sigma 30 mm ? Den verkar ochså skarpast inom skärpedjupet, och suddigast utanför.
/ Erik (som är kolosalt nyfiken på vad som är rätt svar)
Uttryck
Aktiv medlem
Kristoffer har rätt på alla tre. Skillnaden syns mest om man tittar på den gula lappen m blå ram runt. Ligger väl precis utanför skärpedjupet förmodligen. Kunde inte ladda upp alla f8 bilderna idag men gör det imorgon så kan ni se skillnaderna där.
Verkar som om Sigmat är väääldigt oskarpt fast ljusstarkt. Vet inte om det är onormalt eller om det ska vara så. Har ju sett väldigt många bilder som varit kanonskarpa tagna m detta.
Verkar också vara väldigt viktigt att du har avståndsringen korrekt inställd annars missar man lätt.
Verkar som om Sigmat är väääldigt oskarpt fast ljusstarkt. Vet inte om det är onormalt eller om det ska vara så. Har ju sett väldigt många bilder som varit kanonskarpa tagna m detta.
Verkar också vara väldigt viktigt att du har avståndsringen korrekt inställd annars missar man lätt.