Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilse i den digitala djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Levander

Ny medlem
Hej!

Jag är en amatörfotograf som ska köpa min första digitala kamera. De modeller jag väljer mellan är:

Canon IXUS 430/500 bästa pris 3519/4065 kr
Olympus Mju 400/410 bästa pris 3110/3990 kr
Minolta DiMAGE G500 bästa pris 3232 kr
Annat förslag i samma prisnivå?

Vilken av ovanstående modeller ska jag välja?

Vidare undrar jag vad det är för fördelar/nackdelar med de olika minnestyperna som ovanstående kameror har? Canon har compactflash, Olympus har XD-minne och Minoltan har SD eller Memory Stick

Du kan ju börja med att titta på kostnaden för olika minneskort. CF bör väl vara billigast per megabyte medan MS och XD är dyrare. Minnestyp spelar nog inte så jättestor roll på små kameror men med dyrare kameror med seriebildstagning så är det ju en fördel med snabbskrivna minnen.

Microdrive kan ju vara intressant också om man vill ha stort minne till hyffsat billigt pris. Det är en pytteliten hårddisk med CF-interface, du kan ju kolla upp om Canon-kameran klarar microdrive.

Men som sagt, kolla på någon prislista så ser du vad de olika typerna kostar. Det är ju inte roligt att betala lika mycket som kameran kostar bara för att kunna ta kort några dagar på semestern. 512MB är en vettig minnesstorlek som borde räcka till runt 250 bilder med en 4 megapixelkamera (om du har råd).

Senast ändrad:
Levander skrev:
Annat förslag i samma prisnivå?
Jag skulle välja en lite mer rejäl kamera med fler inställning och utbyggnadsmöjligheter om jag vore dig..klart roligare att plåta med om man vill ta annat än vanliga minnesbilder.
Exempelvis denna eller denna

Liten varning på att den använder sig av de ålderdomliga SmartMedia minneskorten...långsamma och har max 128mb.
Annars en mycket trevlig kamera.

Jag är precis som Mikael inne på att köpa Ixus 430. Annars undrar jag om denna är bra? http://www.cyberphoto.se/olympus/c50.php

Den verkar mkt bra på pappret om man ser till 5 Mb samt hyfsad 3x zoom. Men vad ska man mer kolla på? Hur vet man om de har bra optik osv?Närgräns 20 cm, är det dåligt?

Jag har också kollat på den kommande
http://www.cyberphoto.se/olympus/c765.php

Är inte denna bättre än Olympus c750 till ett bättre pris? Samma upplösning 4Mp, samma zoom 10x, men den kan filma 640x480 till minnet tar slut. Eller är det nåt annat som talar till c750´s fördel? Tyvärr använder den dyrt minne.

Ytterligare en fråga: Om man ska fota fotbollsmatcher, vilken är då bäst av tex c765 och Canon Powershot S1 IS? Har c765 bildstabilisator? Eller är Canon bättre?

Vilken är bäst av alla ovanstående kameror på att ta porträttkort för förstoring?

Ja, det var många frågor, hoppas på fina svar!

Många frågor på en gång. Det handlar ofta om personlig smak och tyckande när det gäller dessa kameror.
Vad man bör tänka på, tycker jag i alla fall, är kamerans snabbhet. De nya kompaktdigitalarna är snabba. Det är väldigt bra om avtryckaren reagerar snabbt så att bilden tas när jag vill och inte många långa tiondelar efteråt.
4 el. 5 Mpixels spelar faktiskt ingen större roll.

Det är bra om kameran har ett bra vidvinkelläge på zoomen, hellre en kraftig vidvinkel än ett långt zoomomfång som inte innefattar kortare brännvidder (vidvinkel). Självklart är detta beroende av vilket intresse och behov man själv har.
Andra föredrar kanske långa zoomomfång med långa brännvidder.

Porträtt med dessa lite "enklare" kompaktkameror tar man oftast i teleläge och skärpedjupet blir ganska stort, ofta väldigt stort. Att ta porträtt med kort skärpedjup går inte. Bländaröppningen är för liten. Nära porträtt med skärpa på ögonen och behaglig oskärpa i resten av aniktet kan man i stort sett glömma.
Det finns dyrare modeller med större ljusstyrka (större bländaröppning) men skärpedjupet blir ändå relativt stort.

Skall man fota idrott och sport så måste man ha en snabb kamera, läs noga på om kameran innan köp!

Senast ändrad:
Jag tycker det är lite dåligt med svar här, för att vara 20000 medlemmar!!

Tack iallafall för svaret Jan Olof! Är Olympus 765 en snabb kamera? Och går det att ta porträtt med kort skärpedjup (är det så det kallas när fokus ligger på en liten yta och det blir suddigt i bakgrunden?)

Om du vill ha kort skärpedjup vid porträttfotografering så krävs det en systemkamera.

Lövet skrev:
Jag har också kollat på den kommande
http://www.cyberphoto.se/olympus/c765.php

Är inte denna bättre än Olympus c750 till ett bättre pris? Samma upplösning 4Mp, samma zoom 10x, men den kan filma 640x480 till minnet tar slut. Eller är det nåt annat som talar till c750´s fördel? Tyvärr använder den dyrt minne.

Vad som enligt min åsikt talar till fördel för 750.
750 har blixtsko, fjärrutlösare, vanliga laddningsbara batterier.

Cyberphot har en funktion där du själv kan jämföra en kamera med en annan.

Lycka till med valet.

Lövet skrev:
Jag tycker det är lite dåligt med svar här, för att vara 20000 medlemmar!!

Kan bero på att sånna här frågor är lite som, vilket fordon ska jag köpa? volvo, saab, ferrari? Sedan eller kombi? kanske en truck skulle vara bättre?

Inget illa menat om frågan som sådan, men som påpekats tidigare, man måste veta mycket mer om själva användningsområde, därför tror jag det blir rätt lite svar.

Frågor som jag inte fått svar på:

--------------
Annars undrar jag om denna är bra? http://www.cyberphoto.se/olympus/c50.php

Den verkar mkt bra på pappret om man ser till 5 Mb samt hyfsad 3x zoom. Men vad ska man mer kolla på? Hur vet man om de har bra optik osv?Närgräns 20 cm, är det dåligt?

Om man ska fota fotbollsmatcher, vilken är då bäst av tex c765 och Canon Powershot S1 IS? Har c765 bildstabilisator? Eller är Canon bättre?

Vilken är bäst av alla ovanstående kameror på att ta porträttkort för förstoring?
--------------

Inget illa menat om frågan som sådan, men som påpekats tidigare, man måste veta mycket mer om själva användningsområde, därför tror jag det blir rätt lite svar.

"Om man ska fota fotbollsmatcher"

"porträttkort för förstoring?"

Vad ska jag mer berätta angående användningsområden?

Om du vill ha kort skärpedjup vid porträttfotografering så krävs det en systemkamera.

Kan du länka till några kanonbra porträttfoton som man kan använda lite som referens för att lära sig? Gärna andra sorters foton också, actionfoton och naturbilder.

Om Olympus C-765 är snabb är ju svårt att säga, den finns inte ute än, ska dock vara snabbare än lillebror.

Gå in i en fotoaffär och kläm på den kamera du är intresserad av.
Ska man fotografera fotboll eller idrott överhuvudtaget så är det väldigt irriterande om bilden exponerar långt efter avtrycket. På vissa modeller går det snabbt om autofokusen redan är inställd. Ibland kan man ställa fokus manuellt.
En kamera som lär vara snabb är Olympus C-5060 men den kostar ju betydligt mer.
Kanske är Konicas och Minoltas nya kameror snabba.
Det bästa trots allt är att testa själv.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto