Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilse i djungeln.

Produkter
(logga in för att koppla)

BMT

Aktiv medlem
Hej!
Är ny medlem här på fotosidan och trivs verkligen, särskilt att följa alla intressanta trådar.

Nu är det så att jag är väldigt ny inom foto, men innehar en gammal systemkamera som jag ärvt efter min far, samt en digitalkamera i mellanklassen. Men jag funderar på att införskaffa mig en lite bättre kamera, har kollat en del på Sonys 828, men även på Canons 300d. Och då kommer vi till det väsentliga i min post. Jag undrar om ni vet nån sida som har lite djupare information om objektiv? Jag har fått känslan av att vissa på detta forum är levande uppslagsverk när det gäller kameror och tillbehör, så ni kanske kan hjälpa mig eller länka vidare?

Ungefärlig information som jag är ute efter:

- Ljuskänsligheten på objektiven, hur stor skillnad är det på 5.0 och 2.0? bildligt alltså? Skulle uppskatta om det nånstans finns jämförliga bilder med olika objektiv.

- För/nackdelar med fasta objektiv jämfört med zoomobjektiv?

- Alla de extra funktioner som finns på dem, bildstabilisator t.ex?

- Alla förkortningar som hänger ihop med objektiv?

- Vilka märken är att lita på?

Hoppas ni inte sågar mig nu, men är ny och vill lära.

Tack på förhand!

/Björn Turegård

ANNONS
Götaplatsens Foto