Annons

vilse i objektivdjungeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

nenne65

Medlem
Jag behöver hjälp med val av ett nytt objektiv till min d90. Fotar gärna natur, djur och sport-främst handboll. Har nyligen börjat fota och har ett 50 mm 1.8 D, som jag har varit nöjd med hitills. Nu vill jag ha ett med större brännvidd, fast eller zoom, måste vara relativt ljusstarkt; med tanke på handbollen, kostnad ej över 7000:-. Vad ska jag välja? Tar tacksamt emot råd och tips!

Jag är inte så insatt i Nikon men det flesta tillverkarna har ett 70-200/2.8 objektiv i sitt sortiment (Nikon, Tamron och Sigma som passar till din kamera åtminstone). 70-200/2.8 är något av ett standard sportobjektiv som funkar bra även inomhus i de flesta fall. Själv har jag ett från Sigma som jag har fotat mycket inomhussport med, främst basket.

Budgeten på 7000:- bör du kunna hålla om du kollar på begagnatmarknaden och Tamron/Sigma. Misstänker att Nikons motsvarande objektiv går en bit ovanför din budget.

Detta kanske kan vara nåt? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=153878

Här hittade jag en aktuell diskutionstråd som kanske kan vara nyttig för dig: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=132869

Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Jag är inte så insatt i Nikon men det flesta tillverkarna har ett 70-200/2.8 objektiv i sitt sortiment (Nikon, Tamron och Sigma som passar till din kamera åtminstone). 70-200/2.8 är något av ett standard sportobjektiv som funkar bra även inomhus i de flesta fall. Själv har jag ett från Sigma som jag har fotat mycket inomhussport med, främst basket.

Budgeten på 7000:- bör du kunna hålla om du kollar på begagnatmarknaden och Tamron/Sigma. Misstänker att Nikons motsvarande objektiv går en bit ovanför din budget.

Detta kanske kan vara nåt? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=153878

Här hittade jag en aktuell diskutionstråd som kanske kan vara nyttig för dig: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=132869

Det enda som verkar lite oroande är vikten på sigmas 70-200, 1370 g. Jag som är van vid min lilla lättviktare kanske inte orkar släpa på denna? Annars verkar det vara ett kanonobjektiv!

Sigma har för övrigt ett 50-150/2.8 objektiv kom jag just på. Det är nog både billigare och lättare så kolla in det också.

Som fasta skulle du kunna titta på Sigma 150/2.8 (så får du ett bra makro också) eller Nikkor 180/2.8 som är ett utmärkt objektiv, men kanske AF blir så snabb på en D90?

Som zoom tänker man ju på 80-200/2.8 (finns lite olika varianter) eller som sagt tidigare Sigma 50-150/2.8

Fasta objektiv

Som fasta skulle du kunna titta på Sigma 150/2.8 (så får du ett bra makro också) eller Nikkor 180/2.8 som är ett utmärkt objektiv, men kanske AF blir så snabb på en D90?
Som zoom tänker man ju på 80-200/2.8 (finns lite olika varianter) eller som sagt tidigare Sigma 50-150/2.8

Har funderat mycket på något fast objektiv, nikkor 180/2.8 verkar ju vara intressant, hittade samtidigt Nikon AF 105/2,8G IF ED VR AF-S, ett makro som också verkar mycket bra- men med kortare brännvidd- kanske kunde funka?

Har funderat mycket på något fast objektiv, nikkor 180/2.8 verkar ju vara intressant, hittade samtidigt Nikon AF 105/2,8G IF ED VR AF-S, ett makro som också verkar mycket bra- men med kortare brännvidd- kanske kunde funka?

opps! Såg att det var nikon f fattning till 105 macron- fungerar det till d90?

opps! Såg att det var nikon f fattning till 105 macron- fungerar det till d90?

Japp, Nikon F passar till alla Nikon sedan 70-talet.

Ett lite kortare fast objektiv kan ge samma bildkvalité som en längre zoom eftersom det för det första går att beskära bilden mycket mer eftersom det är skarpare och dels att man kan få mycket kortare slutartider tack vare att de ofta är ljusstarkare. Om det fungerar för dig är svårt att säga, men det kan ju vara värt att testa. Ett begagnat 105 micro kan du köpa, testa och sälja igen för samma pengar om du inte skulle gilla det.

ANNONS
Götaplatsens Foto