Annons

Viltrox AF 50mm F1.4 Pro (nytt objektiv oktober 2025)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas gbg

Aktiv medlem
Viltrox släpper ett nytt objektiv med Sony E-fattning i sin Pro-serie.

Viltrox beskrivning:
Full-Frame Standard Prime for Every Scene.
Bright F1.4 Aperture for Portraits & Low-Light.
Pro-Grade Optics: 15/11 Elements (1 UA, 3 ED, 8 HR).
Dual Viltrox HyperVCM Motor for Fast, Silent Autofocus.
0.45m Minimum Focusing Distance.
All-Metal, Weather-Sealed Construction.
77 mm Standard Filter Thread.
USB-C Firmware Upgrade Port.

https://viltrox.com/products/af-50mm-f1-4-fe

Jag hade kunnat vara mycket intresserad. Men, hur bra (och billigt, cirka 7000 kr) detta objektiv än är så klarar jag inte av 800 gram för ett 50mm-objektiv.

Jag har ett Viltrox 50/2 AIR som jag är nöjd med (försök två, första var decentrerat). Det är litet och nätt och bra.

Senast ändrad:
Leica ASPH Summilux M 50/1.4 väger 335 gram… Leica M11 väger ca 100 gram mindre än en A1. Kanske läge att byta system, Jonas? 😉

Haha!

Hey Stan,
En M11 är fin men alldeles för långsam.
Jag får stå ut med ett extra hekto plus lite till för Viltrox 50 AIR och den totala skillnaden på 77 gram. Inte helt jämförbart eftersom Viltroxen bara är ett f/2 objektiv - men att gå tillbaka till en arkaisk mätsökare är ändå inte aktuellt.
Hälsningar!

Vikten på 800g är minst sagt märklig med tanke på att Sigma 50 1.2 ART väger 750g. Ibland gör Viltrox en fullträff och ibland inte...

Vikten på 800g är minst sagt märklig med tanke på att Sigma 50 1.2 ART väger 750g. Ibland gör Viltrox en fullträff och ibland inte...
Och är rejält mycket dyrare. Viltrox-objektivet väger ungefär som Sigma 50/1,4 Art till spegelreflex och ligger närmare det i pris också. Ett mera påtagligt optiskt problem verkar vara antireflexbehandlingen som inte såg så imponerande ut i Petapixels video.

Även Viltrox 135/1,8 är klart tyngre än Nikons uppenbart "överdesignade" Plena, som i sig inte är någon lättviktare.

ANNONS
Götaplatsens Foto