Annons

Vinjettering på Nikkor 18-105

Produkter
(logga in för att koppla)

Salmoneus

Medlem
Jag har köpt ett Nikkor 18-105MM F/3.5-5.6G ED VR (D90's kitobjektiv) till min Nikon D50.

Det jag ganska direkt upptäckte är vinjettering i bilder tagna med max eller nära max zoom (dvs 105mm). Den är tillräckligt kraftig för att störa ordentligt i bilder med snö eller himmel (ja vi har snö nu :).

Som jag hade fattat det skulle vinjettering mest kunna vara ett problem i andra änden av zoomen, dvs 18 mm i det här fallet?

Skall det vara så här? Funderar på att byta ut objektivet mot ett 18-55 VR istället! Vad har ni för erfarenheter, är det bara att gilla läget???

mvh
Per Hultgren

Ja jag är ju inte så förvånad att vinjettringen är så störande man får ju vad man betalar för fast jag har inte sett så mycket av på mitt ex. har mest sett det på 18mm. men bländar man ner försvinner det ju ;) Och jag tror ju inte 18-55 är så mycket bättre (vägrar lyssna på Rockwell i det här fallet)

Sen får man ju kanske räkna med att om objektivet sitter på en D90 så tar ju huset bort en heldel av det som är störande vilket inte ditt d50 hus gör(Om jag inte minns fel kan säkert jämföra d90 mot en d40 för att checka):p

Jag tycker det ser fullt normalt ut för ett zoomobjektiv i den där klassen vidöppet.

Sen får man ju kanske räkna med att om objektivet sitter på en D90 så tar ju huset bort en heldel av det som är störande vilket inte ditt d50 hus gör(Om jag inte minns fel kan säkert jämföra d90 mot en d40 för att checka):p

Menar du att mjukvaran i kameran kompenserar för objektivets effekter? Eller är det konstruktionen på kameran som gör det?

Och vem skall man tro i det här fallet???

"Såvida du inte använder felaktigt motljusskydd så skulle jag returnera ett så´nt objektiv."

eller

"Jag tycker det ser fullt normalt ut för ett zoomobjektiv i den där klassen vidöppet."

???

"Såvida du inte använder felaktigt motljusskydd så skulle jag returnera ett så´nt objektiv."

eller

"Jag tycker det ser fullt normalt ut för ett zoomobjektiv i den där klassen vidöppet."

???
Det senare skulle jag tro, verkar var högst normalt för den här sortens zoom:
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-105mm.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-vr.htm

Sen tror jag att just den typ av bild du visade gör det extra tydligt.

Ja, man ser det ju inte hela tiden, men jag tog just den bifogade bilden till exempel för att testa VR.

Hmm, trodde att den här typen av problem mer yttrade sig vid extrem vidvinkel? Eller vad beror det på egentligen?

Om du inte är nöjd med objektivet så kan du naturligtvis returnera det, men du ska då inte tro att problemet försvinner om du byter till ett annat exemplar. Objektivet uppför sig uppenbarligen sådär, så det är inte något fel på det.

eller

Det tycker jag också. En "superzoom" kan inte vara bra på allt, så man får helt enkelt offra något här och där.

Tillägg: Vinjetteringen kan nog mycket väl bli värre om VR är aktivt förresten. Då rör sig ju en linsgrupp inne i objektivet, vilket borde kunna orsaka vinjettering.

"Vem ska man tro på"

Det är ju inte så att det jag sa antingen är sant eller falskt, det är mer ett påstående som visar hur dåligt jag tycker objektivet är, oavsett om det är defekt eller OK.

Man får vad man betalar för, det är ju en gammal slogan som stämmer in bra på den gluggen, men jag har för mig att Capture NX2 skall fixa till vinjettering rätt hyffsat automatiskt, själv har jag inget objektiv som vinjetterar så kraftigt att jag tänkt på det, men det kan ju vara värt att testa.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto