Annons

Vinjettering (var: "photoshop")

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss lins

Aktiv medlem
photoshop

Hej

Undrar vad vinjettera betyder som jag ofta läser att folk gör med sina bilder.Hur gör man då ? visa gärna ex före och efter bild om möjligt.Håller på att lära mig bildrediering

/yvonne

Nu märker jag lite ord, men jag håller inte riktigt med om den vida definitionen av vinjettering som ofta används för all typ av nedmörkning (även uppjusning såg jag nu) av kanter på bilder.

Det finns många anlednignar till att en bild blir mörkare i hörnen. En av dem är vad jag kallar vinjettering, och det är när objekt strax framför objektivet (allternativt inne i objektivets främre del) obstruerar strålgången så att delar av bilden förmörkas (eller förljusas om det sker vid kopieringen/i förstoringsapparaten).

Estethia skrev:
kalla det rysk himmel så inga språkpoliser lägger sig i. ;o)

Jaha Cristel, nu har jag läst ditt inlägg och nu är det bara att träna då antar jag. Nu försvinner en halv dag till då ( satt nästan hela dagen igår å träna PS )

ska passa på att säga att dina bilder är jättefina Cristel =)

/yvonne

Ber om ursäkt om någon tog illa upp av mitt lilla påpekande.

Tänkte att det kunda vara intressant för någon att känna till ordets ursprung, pss som det antagligen hänt de flesta som lekt/jobbat med photoshop att man undrat varför det heter Oskarp mask när bilden uppfattas skarpare när man applicerat det "filtret".

/Richard ( som förövrigt tycker "rysk himmel" låter lite fördomsfullt, att jag inte får sådana bilder beror väl på att min kamera är från ukraina och inte ryssland :). )

själv tycker jag rysk himmel låter mer fantasifullt än fördomsfullt.
bäst man kallar det för kaffehimmel. hoppas ingen nu kan ta anstöt för att det skulle anspela på land, hudfärg eller något annat.
kanske något kaffebolag kommer hojta?
hm.. bäst att kalla det ingenting alls.
"vad har du gjort med din bild?"
"ingenting"

Självfallet får ni kalla det vad ni vill,
Jag brukar säga att jag har "mörkat ner bildens kanter", och folk brukar förstå vad jag menar då. Pratar jag med mörkrumserfarna brukar jag säga att jag "efterbelyst kanterna" för att svänga mig med lite jargong.

/Richard (som också säger negerboll ibland och uppfattar neger som ett ord utan negativ laddning såvida det inte sammansätts med andra ord av negativ karaktär, men det är en helt annan diskusion)

"Vinjett" är ett gammalt ord. 1758 enligt NE.

Därmed borde väl vinjettering vara ett gångbart ord för processen som skapar vinjetter oavsett metod? Och oavsett om vinjetten är mörk eller ljus.

Att hålla isär begreppen är egentligen bara viktigt när man talar om egenskaper hos optik. Där är det skillnad på vinjettering och ljusbortfall.

Ja, vinjettera är ett lagom neutralt ord.

Utrycket ”Rysk himmel” är för mig när när man överdriver nedmörkningen så den blir en effekt, för att skapa en stämning.

<ändring>. Vinjettera kan egentligen också vara en effekt där man ger bilden en oval utskärning med vit kant.

Om någon frågar hur jag jobbar säger jag bara att jag mörkat ned kanterna...

Frilägga

Har surfat lite på nätet och fann att vinjettera nog bör användas i betydelsen frilägga.

Borde alltså inte ha något att göra med det som vi lite slarvigt kallar för vinjettering på en bild.

Följande har jag funnit:

Källa: Fram.fi, Ordlista
Friläggning, maskning
Innebär att man i datorn klipper ut en del av en bild längs med dess konturer. Kallas även vinjettera.

Källa: parajett.se, Grafisk ordlista
Frilägga, Framhäva ett objekt genom att ta bort bakgrunden. Kan även kallas vinjettera.

Källa onemedia.se, Ordlista
Frilägga, Framhäva ett objekt genom att ta bort bakgrunden. Kan även kallas vinjettera.

Källa: litorapid.se, Ordlista
Friläggning: I datorn klipper man ut en del av en bild längs med dess konturer. Synonymt med vinjettera.

Flera av källorna verkar av ordvalet att döma dock komma från samma källa.

Eder ödmjuke Messerschmidt

Jörgen

Jag vet att ni gärna rättar mig om jag har fel...

jag tror det är stor skillnad på vardagsspråk och branchspråk.
friläggning kallas faktiskt friläggning i branschen iaf.

Vardagsspråk?

Litorapid.se är ett företag i branschen...

En stövel kallas naturligtvis stövel.

Vinjettera är en synonym till frilägga, bägge går ju att använda...

/Jörgen

Senast ändrad:
okej, då är det första gången jag hör nån som säger att det finns nån som faktiskt använder ordet vinjettera för friläggning.

där jag har jobbat och när jag jobbar så säger man/jag friläggning för friläggning och vinjettering för kantarbete eftersom det aldrig blir några missförstånd då.
hittills iaf.

Vinjettera för friläggning används mest av de ”äldre”i branchen.

Då gjorde man ju friläggningen med en filmmask som vinjetterade bort kanterna...

I Grafisk kokbok under vinjettera står de ”se friläggning sid 85.”

I Gerog Flesslas bok ”Trycksakshandboken” heter det fortfarande vinj...

ANNONS
Götaplatsens Foto